Skip to main content

Veel van de spam-mails en Phishingmails hebben mailadressen met vele letters, maar geen herkenbare woorden of namen.
Hoe kan ik een filter instellen, zodat die meteen verwerkt worden, maar niet in de INBOX komen?

Hoe maak je een filter op onherkenbare mailadressen??

 

@prk-forumklant 

Ik persoonlijk blokkeer alleen spam dat regelmatig van één specifiek emailadres afkomstig is.

Heb je dit al geprobeerd ?

 


@prk-forumklant

Ik persoonlijk blokkeer alleen spam dat regelmatig van één specifiek emailadres afkomstig is.

Heb je dit al geprobeerd ?

 

Thx Willy22,
dat zijn idd de makkelijke, zie hieronder wat er binnenkomt:

peiothbtpe@uqmpviugow.com , rrlqkypcev@zsznkvalxp.com ,pwjwmwlqie@hluhxzzkat.comdfdstgzhoj@duhmxrwcwn.com
Die boefjes laten random mailadressen maken en zijn elke dag anders. Uiteraard zijn de veel voorkomende teksten al wel met een filter af te vangen.
Eigenlijk zou ik elk mailadres dat geen namen of woorden bevat automatisch willen laten afvangen… misschien moet ik het aan ChatGP vragen 😂


@prk-forumklant 

Die domeinnamen (wat achter het @ staat) zijn niet bestaande domeinnamen, misschien hebben ze even bestaan en zijn ze al snel weer verwijderd.
Als die domeinnamen nooit bestaan hebben zouden die mails ook niet door het spamfilter heen moeten zijn komen tenzij ze een ander (wel bestaand) envelope-from e-mailadres hebben.
Je kan dat in de bron van de mails zien:

 

Wat zie je dan als envelope-from adres?

Als voorbeeld de bovenstaand mail van KPN waar het envelope-from adres ook een ander e-mailadres is dan je hierboven ziet als het afzender adres:

 

Je kan in de bron van die spammails misschien ook een reply-to e-mailadres vinden.

Via filterregels zou je ook via die e-mailadressen mails kunnen blokkeren, dat zou alleen zin hebben als het steeds van ongeveer dezelfde naam of domein afkomt of zoiets als reply-to adres is ingesteld.


@prk-forumklant

Maar ik heb gehoord dat de spammers ook AI gebruiken om spam te genereren.

Wat ik in mijn vorig antwoord heb opgeschreven heeft mij goed geholpen. Mede daarom ontvang  ik nog maar weinig spam.


Vervelend probleem @prk-forumklant .

In het verleden (van voor de ijstijd 😁) had ik Online en ook veel spam. Eenvoudig gezegd: die gasten hebben je adres

 

Eenvoudige oplossing was een nieuw adres met Gmail.com bijvoorbeeld voor de familie.


Vervelend probleem @prk-forumklant .

In het verleden (van voor de ijstijd 😁) had ik Online en ook veel spam. Eenvoudig gezegd: die gasten hebben je adres

 

Eenvoudige oplossing was een nieuw adres met Gmail.com bijvoorbeeld voor de familie.

Klopt, ergens ooit hebben ze je mailadres te pakken gekregen…
Af en toe krijg ik idd ineens in één week een hele berg nieuwe SPAM, en dan vraag ik me af wáár ik ben geweest, met dit als gevolg…
Kan natuurlijk ook zijn dat de boefjes hun mails-pakket hebben doorverkocht en dat een nwe spammer weer vanaf het begin tekeer gaat…. 
Deleten is makkelijker dan filters maken, vandaar dat ik zoek naar een goed alternatief (zie antwoord GeSp)


@prk-forumklant 

Er is inderdaad een levendige handel in emailadressen.

De KPN houdt al een heleboel spam tegen voordat deze spam wordt doorgestuurd naar jouw emailaccount.

Een andere oplossing is om bij jouw KPN emailaccounts nieuwe emailadressen (in de vorm van een alias of als een nieuw emailaccount) aan te maken. Dan ga je die nieuwe aliassen gebruiken i.p.v. de oude emailadressen om legitieme email te ontvangen en versturen. Na een tijdje haal je dan die oude emailadressen “uit de lucht”.