Skip to main content
Ik maak op mijn PC gebruik van Microsoft Office (pakket, niet de gratis Outlook). Op regelmatige basis moet ik daarnaast gebruik maken van Webmail, omdat KPN Abuse niet accepteert dat ik Office gebruik voor het doorsturen van niet correct als spam herkende mail. Ik verstuur dus via webmail de niet-SPAM mail. Kom ik daarna terug op de PC staan al deze via Webmail verstuurde mail in een map (binnen Outlook) met als naam Sent, en niet zoals verwacht in de map Verzonden Items. Het zelfde effect treedt op bij verwijderen van mail: op de PC naar de map Verwijderde items, op de webmail verwijderde mail gaat naar de folder Trash binnen Outlook.



Hoe komt dit (en hoe krijg ik de volgens mij correcte afhandeling terug: een map Verzonden items, een map Verwijderde items)?
Ha @AndreWrdn, volgens mij heb je deze vraag al eens eerder gesteld! En kwam het antwoord er op neer, dat dit iets van Microsoft is en dat wij daar niets aan kunnen doen helaas!
https://forum.kpn.com/e-mail-10/e-mail-synchronisatie-462517
Mag ik de vraag dan anders formuleren?

Wanneer maakt KPN de beschrijvingen bij de FAQ's compleet, up-to-date én leesbaar en begrijpbaar voor it-analfabeten?



Reden van de vraag: dank zij de niet consequente manier waarop KPN met mail omgaat (op twee accounts bij KPN is de binnen Outlook en Webmail terug te vinden folderstructuur afwijkend) én het feit dat blijkbaar in dit forum gezocht moet worden naar antwoorden op vragen kost het oplossen van "problemen" veel te veel tijd.



Zo is de beschrijving van de te nemen acties op "Uw mailserver is vol" zo onleesbaar dat een buurvrouw (die inderdaad hoort bij de categorie it-analfabeet) zichzelf niet van haar probleem kon afhelpen. Maar de mededeling "vol" bleef komen. Wat bleek: intussen hadden zich in de diverse opgeslagen folders 2500 mailtjes verzameld, waarvan zij dacht dat ze naar "Verwijderde Items" dus weggegooid waren, en de map was immers leeg!!! Nee ze zaten in "trash" en die was niet zichtbaar in Outlook...



Wanneer wordt dus de beschrijving aangevuld, leesbaar en beschikbaar? Ik mag van haar niet verwachten dat ze de oplossing "map is vol" via dit forum moet gaan oplossen! Ik stel me beschikbaar (met 35 jaar it-ervaring!) om me op te stellen als onwetende eindgebruiker om te controleren of het verhaal nu wel begrijpelijk is en compleet!
Voor zo ver ik het heb kunnen onderzoeken, ligt het probleem niet bij KPN, maar bij Microsoft i.q. bij Outlook.

Als je je er eens nader in verdiept (items in dit forum) dan zul je ook tot die conclusie komen.


Als je je er eens nader in verdiept (items in dit forum) dan zul je ook tot die conclusie komen.





En weer gaan we voorbij aan de vraag: Wanneer maakt KPN de beschrijvingen bij de FAQ's compleet, up-to-date, correct én leesbaar en begrijpbaar voor it-analfabeten?

Ik zie mijn buurvrouw niet in staat om dit forum in te duiken en een oplossing te zoeken voor het feit dat KPN mailt dat de mailbox vol loopt. Of is KPN bang dat als ze het eens volledig en begrijpbaar uitleggen dat alle "hulpjes" geen geld meer kunnen verdienen als ze gebruikers "helpen" met het oplossen van het probleem uit de mail van kpn?
de vraag blijft : Wanneer maakt KPN de beschrijvingen bij de FAQ's compleet, up-to-date, correct én leesbaar en begrijpbaar voor it-analfabeten?
de vraag blijft : Wanneer maakt KPN de beschrijvingen bij de FAQ's compleet, up-to-date, correct én leesbaar en begrijpbaar voor it-analfabeten?

Hoewel ik denk dat 100% zelfredzaamheid lastig is met it-gerelateerde zaken, vind ik het heel goed om te blijven kijken hoe we die zelfredzaamheid kunnen vergroten.



Of is KPN bang dat als ze het eens volledig en begrijpbaar uitleggen dat alle "hulpjes" geen geld meer kunnen verdienen als ze gebruikers "helpen" met het oplossen van het probleem uit de mail van kpn?

Ik kan je garanderen dat KPN juist wil dat klanten eventuele problemen zelf kunnen oplossen, en geen contact hoeven opnemen met de klantenservice. Ik neem aan dat je wel weet waarom.



Dus nu ben ik nieuwsgierig. Welke FAQ/kpn.com pagina wil je graag aangepast zien, en wat wil je daar specifiek anders op zien? Dan kan ik dat doorgeven aan de mensen die dat beheren. Ik kan je niet garanderen dat zij het aanpassen zoals jij wenst, maar als dat het beter is dan het was, dan passen ze dat met alle liefde aan.
FAQ aanvullingen:

als ik een "oudere" pc heb staat mail communicatie meestal op POP3.


  • Ik krijg de mededeling dat mijn mailbox vol loopt, waar ligt dat aan?
  • Hoe controleer ik dat met webmail?
  • Hoe zet ik POP3 om naar een schone IMAP installatie? Account deleten en dan weer opnieuw installeren? Waarheen verdwijnt de mail die al op de PC aanwezig is?
  • als ik IMAP heb ingesteld zie ik daar meerdere folders. Doel, gebruik?
  • Ik weet dat KPN vindt dat de fout bij Microsoft ligt, maar beschrijf hoe om te gaan met Verwijderde items, trash, verzonden items;
  • Leg uit waarom de onterechte spam versturen alleen maar met webmail kan? En hoe moet dat?
  • Geef aan wat het effect is binnen webmail een mail als "geen spam" te definieeren en dat dat geen langdurig effect heeft (de volgende mail van die verzender krijgt weer het embleem SPAM!)

En in eerste instantie even een korte uitleg wat er gebeurt, dan pas in de details



En dit lijstje kan waarschijnlijk nog wel uitgebreid worden!

Succes met het overtuigen van de FAQ beheerders.



Daarna misschien een vervelende klus: verwijder alle items in het forum die met de onderwerpen samen hangen zodat verouderde info in het forum verdwenen is. Sommige forum items zijn al meer dan drie jaar oud en niet helemaal meer actueel! Kort gesteld: de bezem er door.
Sommige punten zijn denk ik wel al duidelijk beschreven (zoals hoe je via de webmail spam kan doorsturen). Maar ik zal de punten doorsturen, en dan is het aan mijn collega's om bepalen of daar daadwerkelijk wat gaat wijzigen. Zoals gezegd: geen garanties.



Daarna misschien een vervelende klus: verwijder alle items in het forum die met de onderwerpen samen hangen zodat verouderde info in het forum verdwenen is. Sommige forum items zijn al meer dan drie jaar oud en niet helemaal meer actueel! Kort gesteld: de bezem er door.


Hier hebben we het intern ook wel eens over. Verwijderen doen we liever niet omdat dat andere nadelige gevolgen kan hebben, en ter naslagwerk kan het ook nog nut hebben. Zou wel fijn zijn als 'oudere' topics bijvoorbeeld niet geïndexeerd zouden kunnen worden bij Google of onze zoekfunctie. Maar dat is niet heel makkelijk te realiseren naar wat ik heb begrepen.
Misschien iets minder drastisch: verwijder de teksten (of pas ze aan) die niet meer kloppen. Zo staat op diverse plaatsen dat ik het spamfilter kan uitzetten (was dat maar waar), maar al een tijdje kan dat niet meer. De discussies mogen best blijven staan, alleen die zaken die niet meer werken (of nu anders) aanpassen.
Ik maak op mijn PC gebruik van Microsoft Office (pakket, niet de gratis Outlook). Op regelmatige basis moet ik daarnaast gebruik maken van Webmail, omdat KPN Abuse niet accepteert dat ik Office gebruik voor het doorsturen van niet correct als spam herkende mail. Ik verstuur dus via webmail de niet-SPAM mail. Kom ik daarna terug op de PC staan al deze via Webmail verstuurde mail in een map (binnen Outlook) met als naam Sent, en niet zoals verwacht in de map Verzonden Items. Het zelfde effect treedt op bij verwijderen van mail: op de PC naar de map Verwijderde items, op de webmail verwijderde mail gaat naar de folder Trash binnen Outlook.



Hoe komt dit (en hoe krijg ik de volgens mij correcte afhandeling terug: een map Verzonden items, een map Verwijderde items)?


Dit is denk ik ook het probleem die onze klanten ondervinden. Wij krijgen de melding dat ze helemaal geen mail ontvangen, terwijl onze server aangeeft dat de mail is afgeleverd. Als ik eentje naar mijzelf stuur op een KPN mail adres, komt de mail in een apart mapje "Spam" en niet in mijn Apple Mail Spam folder. Bij andere providers gaat dit wel goed. (Gmail/Outlook)



Ik denk dat niet alle klanten (vaak al op leeftijd) doorhebben dat er nog een spam folder is en daarom onterecht aangeven helemaal geen mail te krijgen.



Het zou natuurlijk gewoon fijn zijn dat KPN wat meer medewerking bied tegenover andere bedrijven, zoals samen er voor zorgen dat mail niet meer als spam aankomt. Ik begrijp dat je het niet online kan zetten hoe de spamfilter werkt, maar B2B moet dat toch wel kunnen, desnoods met NDA.
Hallo @AndreWrdn en @dhoogland

Misschien dat het bij Telfort dan anders geregeld is, daar kan ik in MijnTelfort aangeven wat er met de door Telfort als SPAM gemarkeerde e-mail gebeurt.


  1. het woord SPAM toevoegen aan de onderwerpregel en afleveren in de IN-box.
  2. spam verwijderen, berichten worden meteen verwijderd.
Zelf heb ik voor optie 1 gekozen, want stel dat de server een e-mail als spam markeert, terwijl het voor mij een goede e-mail is.

Ik weet niet hoe dit in MijnKPN geregeld is.
Sommige punten zijn denk ik wel al duidelijk beschreven (zoals hoe je via de webmail spam kan doorsturen). Maar ik zal de punten doorsturen, en dan is het aan mijn collega's om bepalen of daar daadwerkelijk wat gaat wijzigen. Zoals gezegd: geen garanties.





Daarna misschien een vervelende klus: verwijder alle items in het forum die met de onderwerpen samen hangen zodat verouderde info in het forum verdwenen is. Sommige forum items zijn al meer dan drie jaar oud en niet helemaal meer actueel! Kort gesteld: de bezem er door.




Intussen meer dan een maand verder, geen garanties is ok, maar een antwoord over wat er wel en niet gaat gebeuren wordt zeer op prijs gesteld. Geen reactie leidt bij mij tot de conclusie dat ik maar moet stoppen met deze discussies. Foute info is in ieder geval onwenselijk!


Het zou natuurlijk gewoon fijn zijn dat KPN wat meer medewerking bied tegenover andere bedrijven, zoals samen er voor zorgen dat mail niet meer als spam aankomt. Ik begrijp dat je het niet online kan zetten hoe de spamfilter werkt, maar B2B moet dat toch wel kunnen, desnoods met NDA.




Wij werken graag met andere bedrijven samen om dit te voorkomen. Bij de bedrijven waar wij echter contact mee hebben (proberen) op te nemen komt niet tot nauwelijks reactie. Als ze contact met ons opnemen zullen wij echter altijd met ze in gesprek gaan om de problemen op te lossen.


Sommige punten zijn denk ik wel al duidelijk beschreven (zoals hoe je via de webmail spam kan doorsturen). Maar ik zal de punten doorsturen, en dan is het aan mijn collega's om bepalen of daar daadwerkelijk wat gaat wijzigen. Zoals gezegd: geen garanties.







Daarna misschien een vervelende klus: verwijder alle items in het forum die met de onderwerpen samen hangen zodat verouderde info in het forum verdwenen is. Sommige forum items zijn al meer dan drie jaar oud en niet helemaal meer actueel! Kort gesteld: de bezem er door.
Intussen meer dan een maand verder, geen garanties is ok, maar een antwoord over wat er wel en niet gaat gebeuren wordt zeer op prijs gesteld. Geen reactie leidt bij mij tot de conclusie dat ik maar moet stoppen met deze discussies. Foute info is in ieder geval onwenselijk!


@AndreWrdn als wij op het forum foutieve informatie zien, dan passen we dit altijd aan. Echter met bijna een half miljoen reacties, is het onmogelijk om ervoor te zorgen dat altijd alles up-to-date is. We zorgen er vooral voor dat onze 'sticky' topics en de meest bekeken topics met correcte informatie gevuld zijn. Dit controleren we ook met enige regelmaat.
Als ik duidelijke foute teksten tegenkom hoe kan ik die melden? Nieuwe post aanmaken? PM naar moderator? Geef maar aan!
@Erik_ verwoordt hier al hoe het zit. We kunnen simpelweg niet alles aanpassen. Je kunt een bericht rapporteren als er echt foutieve informatie in staat, wij kijken dan of het inderdaad aangepast moet worden en zullen dat dan doen. Echter onze hoofdtaak blijft het beantwoorden van klantvragen en zullen dus selectief zijn.