Skip to main content
Hallo Forum,



Ik heb sinds een aantal maanden ipv outlook nu mail van Windows 10. Bij deze mail van Win10 kan ik niet de instelling vinden, waarmee de mailbox van de KPN server word geleegd na synchronisatie. Ik krijg nu de melding van mailbox vol. Waar en hoe kan ik dat doen ?



Gr. Cor Muis
Gewoon, oude mail verwijderen. Je laat de brievenbus toch ook niet vol zitten? 😋



Je nieuwe mailprogramma zal gebruik maken van IMAP. Dat verwijderd mail pas van de server als je het in je mailprogramma verwijderd. Als je mail naar je prullenbak verplaatst, word het op de server ook in de prullenbak gezet. Dus dat haalt dan niets uit wat betreft de melding "emailbox vol". Prullenbak moet je ook leeg maken.



Imap heeft als voordeel dat je de mail vanaf verschillende apparaten kunt lezen. Op al je apparaten heb je de beschikking over al je mail. Verwijder je op 1 apparaat een mailtje, dan is het ook gelijk overal weg. (eerst in de prullenbak)



Als je pc kapot gaat, dan geeft dat niets. Op een nieuwe pc voer je ff de inloggegevens van je mail in, je knippert 2x2mxet je ogen en je hebt alle mail weer.
Bij je oude mailprogramma zal je gebruikt gemaakt hebben van pop3 protocol. Dat verwijderd, bij standaard instellingen, alle mail van de server.
Hoi Cor, welkom op het forum! Nick heeft in de basis gelijk. Als je gebruik maakt van imap dan synchroniseert alles en is de optie voor verwijderen van de server niet van toepassing. De oplossing is dan of oude mails verwijderen, of een deel van je mail elders opslaan. Windows 10 Mail heeft geen ingebouwde back-up of exportfunctie. Je kunt handmatig de mails die je wilt bewaren openen en dan vervolgens opslaan als een .msg of .html bestand in een map naar keuze. Nadat je dat dan gedaan hebt kun je de mail in mailprogramma verwijderen.



Er zijn ook externe programma's die je kunt gebruiken om mail te exporteren of backuppen. Mailstore is daar een voorbeeld van. Ik heb echter geen ervaring met dat programma dus kan ook niets zeggen over hoe het werkt en hoe effectief het is.