Skip to main content

Vanaf 10 januari 2017 biedt Microsoft geen ondersteuning meer op Windows Essentials 2012. Een van de onderdelen daarvan is Windows Live Mail.

Nu kun je het programma nog wel blijven gebruiken, maar dat zal dan al gauw een veiligheidsrisico gaan vormen. Geen ondersteuning betekent ook dat er geen updates meer voor het programma zullen uitkomen. Als er dan zwakheden in het programma worden gevonden, of ontstaan, loop je risico.

Daarom hier een kort overzicht van enkele veelgebruikte andere mailprogramma's waarnaar je zou kunnen overstappen.

Mail

Mail is het bij Windows 10 meegeleverde mailprogramma. Hier vind je uitleg hoe een account toe te voegen. Mail is verder niet echt toegelegd op het importeren van gegevens uit andere mailprogramma's. Hier kun je dan niet meer (goed) bij. De alternatieve route die Microsoft dan geeft is alles importeren in Outlook.com, en dan dat toevoegen aan Mail. Maar dat is niet echt handig als je een KPN mailadres gebruikt.

Outlook

Outlook is een onderdeel van Microsoft Office. Office zit op veel pc's meegeleverd. Grote kans dat je het dan ook al hebt. 

Hier vind je stap voor stap uitleg van Microsoft zelf hoe je mails en contacten kunt exporteren van Live Mail naar de verschillende versies van Outlook (2013, 2010, 2007).

Thunderbird

Thunderbird is een gratis mailprogramma van de makers van Mozilla Firefox. Ook zij hebben een handig stappenplan over hoe je mails en dergelijke te importeren.

Webmail

Natuurlijk kun je ook de webmail gaan gebruiken. De KPN Webmail is eind 2019 ook volledig vernieuwd en heeft alle functies die je verwacht in een e-mailprogramma.

Verder kun je ook je KPN account gebruiken bij bepaalde andere webmailproviders, zoals GMail en Outlook/Hotmail. Let er dan wel op dat je hiermee die provider toegang geeft tot je mailinhoud, voornamelijk ten behoeve van advertenties.

Ben je al overgestapt, gebruikte je al een van deze, of nog weer een ander programma? Laat het hieronder weten en help zo de overstappers kiezen 🙂

Ik gebruik zelf office365 en Microsoft outlook. Outlook is gratis en past gewoon goed als je exchange online gebruikt als mailserver 😉

(Dit is natuurlijk meer voor zakelijk gebruik maar ik heb simpelweg meer wensen 😉 Ik betaal liever voor de dienst zodat ik een klant ben en niet het product 😉 Daarnaast heb ik meer geavenceerde opties).

Via m'n werk krijg ik een gratis toegang tot microsoft office die ik ook thuis mag gebruiken, ideaal! 🙂
Ik gebruik outlook.com om snel door m'n mail te bladeren (vooral als ik niet thuis ben) en ongewenste mail te verwijderen voordat het op m'n thuis-PC komt. Mail gebruik ik op m'n Windows 10 Mobile slimfoon en thuis gebruik ik Outlook 2016 (via een Office 365 Home abo).

Als je - zoals ik - Edge als browser gebruikt kun je heel handig websites delen door bij de betreffende website op het pictogram "Delen" (rechts bovenin) te klikken. Je kan dan met verschillende apps delen, maar niet met Outlook 2016 omdat dat een bureaublad app is en geen Store app. In dat geval komt ook op de PC Mail om de hoek kijken. Als je je PC aan een Microsoft account hebt gekoppeld is Mail ook automatisch geactiveerd en verschijnen alle e-mails in het Actiecentrum.
Een alternatief voor het gratis, niet meer ondersteunde Windows Live Mail is natuurlijk het in Windows 10 opgenomen Mail. Een minder bekend email-programma is eM Client (http://www.emclient.com/), dat voor persoonlijk gebruik tot maximaal twee mail-accounts ook gratis is. Wel is een gratis licentie-code nodig na de proefperiode van 30 dagen.

Het programma heeft een uitgebreide automatische import-functie, hetgeen de overstap er naar sterk vereenvoudigd. Importeren van contacten kan via een csv-bestand of uit een map met vcf-bestanden.

Door de ingebouwde backup (incl account settings!) functionaliteit is overzetten naar een andere PC zeer makkelijk..

Het instellen van het KPN-mailaccount ging niet gladjes, Daarom hier de keuzes in de settings waar het mee werkte:

- inkomende mailserver; imap.kpnmail.nl poort 993 met als beveiligingsbeleid "SSL/TLS op een speciale poort gebruiken (verouderd)". Identiteitsgegevens gebruiken aangevinkt.

- uitgaande mailserver: smtp.kpnmail.nl poort 587 met als beveiligingsbeleid "Indien beschikbaar SSL/TLS gebruiken". Server vereist authenticatie aangevinkt.

(PS Jammer dat ik er geen plaatjes van kan uploaden, maar ik het bij een beschrijving moet laten).
Je kan plaatjes uploaden via het icoontje links onder het tekstvak wat op een schilderij lijkt.

Robin
Dank Robin. Hierbij de schermdumps van de instellingen van eM Client voor KPNMail, zoals die bij mij gingen werken.

Inkomenende mail (tabblad IMAP):

Uitgaande mail (tabblad SMTP):

Reageer