Skip to main content
Vraag

Word-bestand komt op mijn telefoon binnen als winmail.dat bestand

• April 20, 2026
  • 5 reacties
  • 74 keer bekeken

Als ik  vanaf mijn laptop een word bestand in outlook verstuur, krijg ik dat op mijn telefoon als winmail.dat binnen en kan dit niet openen. Als ik dezelfde mail op mijn laptop open, is dit wel als word bestand ontvangen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het word bestand als word bestand verstuurd wordt en niet geconverteerd word naar een winmail.dat bestand?

5 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 21, 2026

@Mabolo 

Kun je boven water halen welke programma's je gebruikt en welke versies daarvan ? Graag zoveel mogelijk details.

En wat gebeurt er als je datzelfde *.dat bestand weer terugstuurt naar jouw laptop ? Herkent dan Windows wel dat het om een “*.doc” bestand gaat ?

Ik vermoed dat Android (????) niet herkent dat het een *.DOC (???) bestand is (denk aan het “magische nummer") en dan maar er de extensie “.dat” er aan vast plakt of bijv. ".doc” vervangt door ".dat". Is er wel een MS Word tekstverwerker beschikbaar voor Android ?

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Mabolo! Welkom op de KPN Community! Ik vermoed net als ​@WMG-N, dat de verschillende programma's moeite hebben om de bestanden te interpreteren. Je zou er eventueel ook een PDF van kunnen maken, waarschijnlijk kan je telefoon daar beter mee overweg.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 23, 2026

@WMG-N Een winmail.dat is volgens mij een speciaal bestand wat de opmaak van een e-mail reguleert. Dit is onderdeel van het oude RTF (Rich Text Format), en wordt tegenwoordig weinig meer gebruikt.

Blijkbaar is de e-mail op deze manier verstuurd. 

Voor ​@Mabolo is het de zaak dat hij de instellingen in zijn e-mail programma controleert. Dit moet op iets van 'normaal' staan. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 23, 2026

@AriënC 

Maar dan zou dit bestand ook moeten “opduiken” als je een email naar iemand anders verstuurt.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 23, 2026

Volgens mij is dat ook zo.