Skip to main content

Hallo, 

Ik gebruik de webinterface om mijn e-mails af te handelen. Sinds de transitie van XS4ALL naar KPN kan ik echter niet vinden waar ik mijn zendende e-mail aliassen kan instellen. 

Mijn situatie: Ik heb een domein (mijneigendomeintje.nl). Ik heb geen mailfunctionaliteit onder dit domein, maar ik kan daar aliassen aanmaken die direct alle mail doorsturen. Dus ik kan bijvoorbeeld een e-mail alias aanmaken als ikke@mijneigendomeintje.nl  die alle mail doorstuurt naar mijn xs4all-adres (dus bv. naar kke@xs4all.nl).  

Voorheen, bij XS4ALL, kon ik in de webmailclient gewoon een alias als zender (en reply-to) opgeven, waarmee het leek alsof ik echt vanaf ikke@mijneigendomeintje.nl mail ontving en verstuurde. Ik kan die instelling niet meer vinden. Kan iemand mij op weg helpen?

 

In de huidige situatie lijkt het alsof ik alleen aliassen voor e-mail-adressen kan maken voor mijn bestaande e-mail adressen. Ik heb de stappen op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm gevolgd, maar helaas, ook daar geen resultaat. 

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Hallo @Jan-Wilm 

 

Dat kan alleen als je eerst je eigen domein koppelt, pas daarna kan je aliassen van je eigen domein toevoegen, hoe je dat instelt kan je hier vinden:

 

Ik heb dit zelf niet kunnen proberen, maar zo te lezen kan je geen mailaccounts aanmaken met je eigen domeinnaam, je zal dus altijd extra e-mailadressen / aliassen toe moeten voegen aan een bestaand account of een nieuwe aanmaken wat tegenwoordig alleen nog maar @kpnmail.nl mag zijn (heb ik eerder ergens op het forum gelezen).

Het aantal mailaccounts is gelimiteerd op 6, als je er al 6 hebt kan je geen nieuwe accounts toe voegen maar alleen aliassen aan bestaande accounts.


Voorheen, bij XS4ALL, kon ik in de webmailclient gewoon een alias als zender (en reply-to) opgeven, waarmee het leek alsof ik echt vanaf ikke@mijneigendomeintje.nl mail ontving en verstuurde.

Die functionaliteit is (helaas) niet beschikbaar in de KPN webmail. Om die “reply-to” functie te kunnen moet je een emailprogramma gebruiken. Daar heet die functie (vaak) “Antwoordadres".

Als je nieuw account wil aanmaken dan kun je daarvoor inderdaad alleen nog het domein “@kpnmail.nl” gebruiken. Daar kun je dan diverse emailadressen-/aliassen aanhangen, op voorwaarde dat die domeinnamen in het bezit zijn van de KPN.

Bij het koppelen van een extern domein liggen de zaken net weer even anders. Zie daarvoor de link die @GeSp hierboven gaf.

 

(Ik persoonlijk vind de KPN webmail onvoldoende gebruikersvriendelijk om het vaak te gebruiken.)


De reply-to kan je i.d.d. niet apart instellen, maar dat is dan sowieso gelijk aan het verzendadres en die kan je gewoon kiezen als je een bericht maakt:

 


Hallo @GeSp , 

Dank voor je antwoord. Ik ben met de verwijzing in je antwoord aan de slag gegaan, maar het lijkt erop dat ik tegen problemen aanloop met het toevoegen van TXT records aan mijn domein-DNS instellingen. Met een default TTL van 24 uur kan het even duren voordat ik resultaat zie. Wordt vervolgd! 

 

@Willy22 : een e-mail programma is lang niet altijd handig, ik werk vaak met diverse laptops van diverse klanten. Daar kan ik vaak geen e-mail programma op installeren. Laat ik hopen dat de oplossing die GeSp voorstelde werkte. Toch jammer dat ik keer op keer erachter kom dat de functionaliteit van XS4ALL niet volledig is overgezet naar KPN, ondanks beloften.


Eindelijk heb ik het aan de praat, meer de beperkingen van KPN spelen mij nu parten. Ik kan slechts 10 aliassen per e-mail adres aanleggen. Met meerdere email-accounts op minimaal zes domeinen is dat dus echt veel te weinig. Misschien toch eens kijken naar andere mogelijkheden, maar eerst mijn teleurstelling wegslikken. 


Fijn dat het werkt maar die beperking is i.d.d. lastig, een consumenten KPN abonnement is meer voor gewone gebruikers bedoeld, een hoop van de uitgebreide XS4All mogelijkheden zijn verdwenen.

Daarom heb ik al jaren een eigen mailserver voor 3 domeinen, ik kan zoveel e-mailadressen of aliassen aanmaken als ik wil. Je moet dan wel aardig wat uitzoeken en instellen om überhaupt te kunnen mailen, zoals b.v. SPF, DKIM en DMARC.

Maar er is ook keus genoeg bij andere partijen.