Skip to main content

Email van mijn ouders was opeens geblokkeerd door ZIGGO en ook nog een strenge brief van ZIGGO ontvangen dat versturen van SPAM absoluut verboden is. 

 

Ik heb hier onderzoek naar gedaan en wat blijkt de oorzaak:

Mijn ouders hebben glasvezel Internet via KPN en ook nog een kleine ZIGGO abbo. 

Nu versturen ze via hun iPad mails naar hun ZIGGO mail account (dus Ziggo SMTP) echter gaat dit via het WIFI punt van hun KPN glasvezel verbinding.

 

Gevolg:

1 - Spamhouse zet hun IP op backlist vanwege PBL beleid van KPN.

2 - Ziggo ziet door mijn ouders verstuurde legitieme mails als SPAM omdat het IP hiervan in de Blacklist van Spamhouse staat.

3 - Ziggo sluit hun email af en stuurt een dreigbrief en eist dat alle wachtwoorden veranderd moeten worden.

 

En dat alleen omdat hun iPad af en toe niet het Ziggo WIFI punt pakt maar het KPN WIFI punt…..

 

Ik zie twee structurele oplossingen:

1 - KPN hanteert deze policy niet zo streng met Spamhouse in het midden.

2 - of ZIGGO kijkt beter naar de reden bij Spamhouse waarom een IP adres in hun blacklist is opgenomen.

 

Spamhouse geeft zelf aan dat deze opname op de backlist niet is omdat er gespamd is maar omdat een specifieke PBL policy van KPN is geschonden.

 

Toch jammer dat XS4ALL straks verdwijnt in KPN, nu ik dit specifieke KPN issue zie en het gedoe dat het veroozaakt voor mijn techie-beet ouders (paniek omdat hun email was afgesloten door Ziggo)…….Bij XS4ALL zou dit namelijk geen issue zijn.

 

 

 

Email van mijn ouders was opeens geblokkeerd door ZIGGO en ook nog een strenge brief van ZIGGO ontvangen dat versturen van SPAM absoluut verboden is. 

Dat is toch ook geen enkel probleem?

Die Spamhaus registratie heeft hier ook niets mee te maken, die wordt alleen interessant als je op je eigen thuisnetwerk een SMTP server hebt staan waarmee je de mails verstuurt.

 

Er moet dus een andere oorzaak geweest zijn waarom de mailbox van jouw ouders geblokkeerd is.

 

En by the way, als je dat wil dan kan je de PBL registratie zelf laten verwijderen via deze site.

Dat is echter niet nodig als je geen eigen SMTP server op jouw thuisnetwerk draait.


Hoi ladhani, welkom op het forum! Ik begrijp dat het gaat om een Ziggo mailadres waarmee je ouders mailen, en dat die ook is ingesteld met de Ziggo smtp server? Dan bemoeien wij ons hier verder niet mee. Of dit verzenden dan gebeurt via een KPN internetverbinding maakt niet uit omdat de mailserver die gebruikt wordt nog steeds Ziggo is. Jij, of je ouders, zullen dan ook contact moeten opnemen met Ziggo om na te vragen wat er specifiek niet goed is aan hun mails of manier van versturen.


Email van mijn ouders was opeens geblokkeerd door ZIGGO en ook nog een strenge brief van ZIGGO ontvangen dat versturen van SPAM absoluut verboden is. 

Dat is toch ook geen enkel probleem?

Die Spamhaus registratie heeft hier ook niets mee te maken, die wordt alleen interessant als je op je eigen thuisnetwerk een SMTP server hebt staan waarmee je de mails verstuurt.

 

Er moet dus een andere oorzaak geweest zijn waarom de mailbox van jouw ouders geblokkeerd is.

 

En by the way, als je dat wil dan kan je de PBL registratie zelf laten verwijderen via deze site.

Dat is echter niet nodig als je geen eigen SMTP server op jouw thuisnetwerk draait.

 

 

1 - De reden waarom ZIGGO het e-mail adres had geblokkeerd was omdat deze via ZIGGO SMTP werd verstuurd via een IP adres dat op blacklist van Spamhouse was terecht gekomen.

 

2 - De reden waarom SPAMHOUSE dit IP adres op de blacklist had gezet was omdat er een overtreding door Spamhouse van een KPN regel was geconstateerd, namelijk dat bij KPN in principe niet toegestaan is dat er op IP adres van KPN een mail wordt verstuurd via een andere mailgate dan van KPN zelf.

 

Dus Spamhouse constateert een overtreden op IP adres van mijn ouders van een KPN regel (mail via IP van KPN mag alleen via SMTP van KPN en niet op een andere manier). En Ziggo ziet bij Spamhouse dat dit IP op blacklist is gekomen en blokkeert vervolgens de mail van mijn ouders en stuurt een strenge brief.

 

En dit komt omdat mijn ouders thuis twee WIFI punten hebben, eentje van KPN (glasvezel) en andere van ZIGGO (kabel). Hun iPad verstuurt hun mails via ZIGGO SMTP maar maakt dus af en toe verbinding met KPN WIFI. En dan onstaat dus dit probleem….

 

Overigens, als je bij SPAMHOUSE kijkt naar de reden van de blacklist voor hun IP dan zie je ook keurig staan dat er geen Spam is verstuurd maar dat het gaat om overtreding van een KPN regel (geen mails versturen anders dan via KPN SMPT op KPN IP adres). 

 

Inderdaad kun je PBL registratie laten verwijderen maar deze wordt door KPN automatisch om de zoveel tijd (ik dacht elke drie maanden) weer toegevoegd, je blijft dus bezig….

 

Ik hoop dat deze issue zo duidelijk is. Ik geloof dat ik dit echt redelijk nauwkeurig heb uitgezocht en geen onzin vertel  (ik ben software engineer van beroep en dit soort dingen horen tot mijn vakgebied om goed uit te zoeken).

 


Hoi ladhani, welkom op het forum! Ik begrijp dat het gaat om een Ziggo mailadres waarmee je ouders mailen, en dat die ook is ingesteld met de Ziggo smtp server? Dan bemoeien wij ons hier verder niet mee. Of dit verzenden dan gebeurt via een KPN internetverbinding maakt niet uit omdat de mailserver die gebruikt wordt nog steeds Ziggo is. Jij, of je ouders, zullen dan ook contact moeten opnemen met Ziggo om na te vragen wat er specifiek niet goed is aan hun mails of manier van versturen.

 

 

Dit is het advies van Spamhouse:

 

Ref: PBL1617287

<IP VERBORGEN> is listed on the Policy Block List (PBL)



Outbound Email Policy of KPN Internet / AS8737 for this IP range:

It is the policy of KPN Internet that unauthenticated email sent from this IP address should be sent out only via the designated outbound mail server allocated to KPN Internet customers. To find the hostname of the correct mail server to use, customers should consult the original signup documentation or contact KPN Internet Technical Support.

 

Dus Spamhouse verwijst naar KPN helpdesk……

 

 


Het woord wat mij opvalt hierboven is UNauthenticated. Welke instellingen voor Ziggo worden gebruikt, toch wel via de beveiligde poort, versleuteld en authenticated?

Met deze instellingen moet je ook via een KPN verbinding de Ziggo mailserver kunnen gebruiken:

Gebruikersnaam                                   Je volledige e-mailadres (bijvoorbeeld tess@ziggo.nl)

Wachtwoord                                         Het wachtwoord van de e-mailaccount

Server                                                    smtp.ziggo.nl

Serverpoort                                          587

Type versleuteling                               STARTTLS (indien beschikbaar) / TLS / SSL

Verificatie vereist / identiteitscontrole     Ja

 


Zou het zo kunnen zijn dat jouw ouders met hun KPN e-mailadressen als afzender mails versturen via de SMTP server van Ziggo?

Zo ja, dan heb je daar de reden want dan moeten ze namelijk de SMTP server van KPN gebruiken.

 

Dat Ziggo in haar wijsheid besloten heeft om daarom de mailboxen van jouw ouders maar helemaal te blokkeren is iets wat je bij Ziggo aanhangig zult moeten maken, daar heeft KPN niets mee van doen.

Of kunnen jouw ouders nu nog wel gewoon met hun Ziggo e-mailadressen mail versturen via de SMTP server van Ziggo?


Zou het zo kunnen zijn dat jouw ouders met hun KPN e-mailadressen als afzender mails versturen via de SMTP server van Ziggo?

Zo ja, dan heb je daar de reden want dan moeten ze namelijk de SMTP server van KPN gebruiken.

 

Dat Ziggo in haar wijsheid besloten heeft om daarom de mailboxen van jouw ouders maar helemaal te blokkeren is iets wat je bij Ziggo aanhangig zult moeten maken, daar heeft KPN niets mee van doen.

Of kunnen jouw ouders nu nog wel gewoon met hun Ziggo e-mailadressen mail versturen via de SMTP server van Ziggo?

 

 

Nope, de ZIGGO mails staan gewoon netjes ingesteld op hun ZIGGO mail adressen (en niet op hun KPN adres).

 

En het klopt inderdaad dat ZIGGO bij Spamhouse wat verder zou moeten kijken naar de reden waarom een IP adres op de blacklist staat. Dit had ik ook als 1 van de 2 oplossingen aan begin van deze post aangegeven.

 

Ik heb ook contact gehad met ZIGGO en op dit moment doet hun e-mail het weer (is dus weer vrijgegeven). Wat ik echter niet weet is of ze in de (nabije) toekomst weer geblokkeerd zullen worden omdat ze via hun iPad met ZIGGO e-mail instellingen via wifi punt van KPN hun mails versturen?

 

Maar in ieder geval fijn dat ik na dit onderzoekje vrij zeker weet dat hun computer geen spam heeft verstuurd (hun ip adres staat op geen enkele andere bekende zwarte lijst). Alleen dus bij Spamhouse wegens overtreding van een "anno 2020 wat achterhaalde” KPN beleidsregel.

 

We zitten zelf bij XS4ALL en ik hou toch wel beetje mijn hart vast over welke beperkingen KPN ons straks langzaam maar zeker toch gaat opleggen…..

 


Het woord wat mij opvalt hierboven is UNauthenticated. Welke instellingen voor Ziggo worden gebruikt, toch wel via de beveiligde poort, versleuteld en authenticated?

Met deze instellingen moet je ook via een KPN verbinding de Ziggo mailserver kunnen gebruiken:

Gebruikersnaam                                   Je volledige e-mailadres (bijvoorbeeld tess@ziggo.nl)

Wachtwoord                                         Het wachtwoord van de e-mailaccount

Server                                                    smtp.ziggo.nl

Serverpoort                                          587

Type versleuteling                               STARTTLS (indien beschikbaar) / TLS / SSL

Verificatie vereist / identiteitscontrole     Ja

 

Ik zal dit op hun iPad nakijken de volgende keer dat ik bij hun ben, bedankt!


Ik heb ook contact gehad met ZIGGO en op dit moment doet hun e-mail het weer (is dus weer vrijgegeven). Wat ik echter niet weet is of ze in de (nabije) toekomst weer geblokkeerd zullen worden omdat ze via hun iPad met ZIGGO e-mail instellingen via wifi punt van KPN hun mails versturen?

Als Ziggo dat nog een keer zal doen, dan is dat opnieuw een grove fout van Ziggo.

Alleen als via de SMTP server van Ziggo emails verstuurd worden met als afzender een KPN emailadres zou er grond mogen zijn om de verzending te blokkeren.

 

Alleen dus bij Spamhouse wegens overtreding van een "anno 2020 wat achterhaalde” KPN beleidsregel.

Het is juist heel erg goed dat KPN registreert dat mails vanuit KPN domeinen alleen via de eigen SMTP servers verstuurd mogen worden. Lees anders ook dit topic nog even.

 

Overigens heb ik de Spamhouse listing van mijn IP adres heel heel lang geleden laten verwijderen en die is niet opnieuw geplaatst.

 

We zitten zelf bij XS4ALL en ik hou toch wel beetje mijn hart vast over welke beperkingen KPN ons straks langzaam maar zeker toch gaat opleggen…..

Geen enkele. Ik snap niet waar die gedachte toch vandaan komt. KPN legt geen enkele beperking op en zal dat ook niet doen omdat dit wettelijk niet toegestaan is.

In dit hele verhaal is de veroorzaker van het probleem niet KPN maar Ziggo.


 

 

 

Alleen dus bij Spamhouse wegens overtreding van een "anno 2020 wat achterhaalde” KPN beleidsregel.

Het is juist heel erg goed dat KPN registreert dat mails vanuit KPN domeinen alleen via de eigen SMTP servers verstuurd mogen worden. Lees anders ook dit topic nog even.

 

 

 

 

Bijna goed….(;->). Het gaat hier niet om mails die vanuit KPN domeinen worden verstuurd maar vanuit KPN IP adressen.

 

Helemaal mee eens als het zou gaan om KPN domeinen. 

 

Maar het gaat hier om mails die via KPN IP adres naar de SMTP van ZIGGO worden gestuurd. Ik weet de exacte regels omtrent net neutraliteit niet maar kan me voorstellen dat deze beperking de net neutraliteit mogelijk ook raakt. Waarom zou je via je KPN aansluiting met KPN IP geen ZIGGO mails naar ZIGGO SMTP mogen sturen.

 

In een eerdere post had RBxx wel een goed punt. Ik zal als ik de volgende keer bij mijn ouders ben, nakijken of de ZIGGO mails wel versleuteld (STARTTLS etc) verzonden worden. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat KPN afdwingt dat mail authorisatie versteuteld over hun IP adres verstuurd wordt.


 

Alleen dus bij Spamhouse wegens overtreding van een "anno 2020 wat achterhaalde” KPN beleidsregel.

Het is juist heel erg goed dat KPN registreert dat mails vanuit KPN domeinen alleen via de eigen SMTP servers verstuurd mogen worden. Lees anders ook dit topic nog even.

Bijna goed….(;->). Het gaat hier niet om mails die vanuit KPN domeinen worden verstuurd maar vanuit KPN IP adressen.

 

Precies, het gaat dus om mails met een Ziggo emailadres als afzender.

Dat betekent dat Ziggo gewoon faliekant de fout in gaat met het blokkeren van die mail.

Stel je voor dat Gmail hetzelfde zou doen, hoeveel KPN abonnees zouden dan wel niet problemen hebben met hun Gmail account.

Nee, het is Ziggo die hier stevig de fout in gaat.

 

In een eerdere post had RBxx wel een goed punt. Ik zal als ik de volgende keer bij mijn ouders ben, nakijken of de ZIGGO mails wel versleuteld (STARTTLS etc) verzonden worden. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat KPN afdwingt dat mail authorisatie versteuteld over hun IP adres verstuurd wordt.

Nee, het is juist Ziggo die zou kunnen afdwingen dat er alleen authenticated (met inlog) mails verzonden mogen worden vanaf netwerken anders dan het Ziggo netwerk. Dit om misbruik van de eigen mailservers te voorkomen. En KPN heeft niets te zeggen over evetuele versleutelingen van de communicatie met de smtp server van Ziggo.

KPN doet overigens precies hetzelfde. Als je buiten het KPN netwerk een mail, met een KPN emailadres als afzender, wilt versturen dan zal je moeten inloggen op de smtp server van KPN.


Zoals wjb al aangeeft, dit heeft verder niets met ons te maken. De Policy waar Spamhaus dit IP-adres (en zo goed als alle dynamische KPN IP-adressen) onder schaart is niets anders dan dat mail die via dat IP-adres wordt verzonden, verzonden moet worden via een mailserver van een externe partij. Deze listing dient om spambots te voorkomen die mail kunnen verzenden zonder een externe mailserver. Dat is voor KPN klanten dan geen probleem want die gebruiken onze mailserver. En dat is voor jouw ouders ook geen probleem, want die gebruiken de mailserver van Ziggo. Het zou ook de mailserver van Google of Microsoft e.d. kunnen zijn. Maakt allemaal niet uit, mag allemaal. 

De precieze verwoording op de site van Spamhaus is die van Spamhaus zelf, dus ik kan me voorstellen dat die niet geheel duidelijk is. Maar dat Ziggo dan besluit om aan de hand daarvan jouw ouders te blokkeren is iets dat je bij hen moet aankaarten.