Skip to main content

Bij afsluiten van een abonnement kun je veel dingen kiezen (wel/niet), maar niet of je email wilt of niet. Ik gebruik de email en cloud van knp niet, maar het zit wel bij het abonnement en daarmee heb je het gevoel dat je ervoor betaalt. Zelfde voor kpn veilig,. Sterker nog, ik betaal nu extern voor een email op domein en voor een betere antivirus (eigen keuze, blij mee).

Het lijkt mij een mooie uitbreiding van de a la carte om die dingen uit te kunnen zetten en dan zeg een euro per maand/keuze minder te betalen.

Dat betekent dat andere mensen die het wel willen hebben er meer voor moeten betalen. Dat klinkt logisch. En eerlijk. Maar heeft een dominoeffect. Want meer mensen zullen het dan niet willen en het dus opzeggen.

Met als gevolg dat het onbetaalbaar word en KPN er misschien uiteindelijk mee zal moeten stoppen. Dat kun je op je vingers uit tellen. En dat wil een provider zoals KPN helemaal niet. Want dat zou nieuwe klanten afschrikken. 


Nu maak je hem wel heel groot. 
Ik kan ook verschillende snelheden kiezen, wel of geen HD, wel of geen vast bellen, wel of geen Fritzbox noem maar op. 
En dit kan dan niet? Ik zie het als meer flexibiliteit naar klanten. Als je een maildomein  nodig hebt, en dit niet aangeboden wordt, is het toch logisch dat je elders mail neemt?

 

 


De infrastructuur achter een 1000 mbit abonnement is hetzelfde als achter een 50 mbit abonnement. Dus het kost KPN zo goed als niets om verschillende snelheden aan te bieden.

De fritzbox moet je fors meer voor betalen. Terwijl er geen aparte infrastructuur achter zit. Het is alleen een stukje logistiek wat daar achter zit.

Het mailsysteem zit wel een heel uitgebreide infrastructuur achter. Die KPN misschien wel miljoenen per jaar kost. Als je die kosten over alle klanten spreid, dan is dat voor elke klant maar een paar euro. Als een gedeelte van de klanten niet mee zou betalen, dan zouden de andere klanten fors meer moeten betalen. En dan heb je daar het dominoeffect waar ik het over had.

Mail optioneel maken voor bijvoorbeeld 1 euro per maand zou het einde voor het mailsysteem betekenen. Daar ben ik van overtuigd. Zelfs ik zou het dan stopzetten. 


Dat heet marktwerking, en is een gezond ding. 

 


Dit lijkt een beetje op de wens (die je soms wel een hoort) dat je alleen betaalt voor zenders die jezelf uitkiest. En dus niet alle pas hem beet 60 zenders van een basispakket. 

Als dat ingevoerd zou worden, zou het TV kijken alleen maar duurder worden. 

 

Neem verder ook Vast Bellen al voorbeeld. Vroeger was dat gratis inbegrepen in het abonnement. Een poos geleden kwam er een toeslag van 1 euro per maand en sinds een paar jaar is het 2 euro per maand. 

A la carte e-mail zou ook veel duurder worden.  


Dat heet marktwerking, en is een gezond ding. 

Ja... maar niet elke marktwerking is altijd wenselijk. Een provider wil dit niet. Volgens mij is er geen 1 provider die mail optioneel aanbied. Of wel?

Geen mail aanbieden of mail tegen meerprijs is niet handig tegenover nieuwe klanten. Diezelfde marktwerking zal er dan voor zorgen dat sommige klanten kiezen voor een andere provider. 


"Vroeger" kreeg je er standaard een mailaccount bij, of je die nu gebruikte of niet. Daar is KPN nu van afgestapt omdat veel mensen al een universeel account hebben bij GMail, Microsoft of anderszins.

Daar bespaart KPN ook al veel geld mee voor (onderhoud) serverruimte en wat er nog meer bij komt kijken @EAZ1964 


@EAZ1964 In het verleden bood KPN internetabonnementen aan met en zonder e-mail. Je kon dan zelf kiezen welk abonnement je wilde: met een e-mailaccount via Het Net of zonder e-mail. Op een gegeven moment werd deze keuzemogelijkheid opgeheven en gingen alle internetabonnementen zonder e-mail op in Het Net, dus mét e-mail.

Maar ik kan me voorstellen dat er bij veel mensen behoefte is aan een internetabonnement zonder e-mail. BudgetThuis biedt - via het netwerk van KPN - een dergelijk abonnement aan.

Piet.


BudgetThuis biedt - via het netwerk van KPN - een dergelijk abonnement aan.

Heeft u daar een linkje van? Ik kon het niet vinden.


 

Geen mail aanbieden of mail tegen meerprijs is niet handig tegenover nieuwe klanten. Diezelfde marktwerking zal er dan voor zorgen dat sommige klanten kiezen voor een andere provider. 

 

Jammer dat eea als negatief wordt benaderd. Dit was een positief bedoelde post.

Ik dacht zelf aan geen mail voor een minderprijs, daar had ik het over, niet wel mail tegen een meerprijs.

Ik betaal nu per jaar 30 euro extra voor email die mij beter past. Het zou fijn zijn als providers extra flexibiliteit zouden geven en niet mail ook gebruiken als een middel om overstappen lastiger te maken.


BudgetThuis biedt - via het netwerk van KPN - een dergelijk abonnement aan.

Heeft u daar een linkje van? Ik kon het niet vinden.

De link voor BudgetThuis: Voordelig Internet, TV & Bellen | Budget Alles-in-1 (budgetthuis.nl)

Piet.


Hoi @EAZ1964, ik zie dat er een hele discussie is ontstaan. Dat is is mooi natuurlijk. Of je wens ooit werkelijkheid wordt, ik durf het niet te zeggen, maar ik neem je feedback zeker mee. Bedankt. 


Ik denk dat als de mail optioneel word er nog genoeg mail afnemen, teveel mensen die “vast zitten aan” hun provider omdat de mail omzetten zoveel tijd kost, alleen om die reden zou ik het als bedrijf al zo laten.

KPN veilig, als dat er niet inzit gaan hordes onbeveiligd het grote boze WWW op en voor je het weet hebben ze het druk bij KPN om alles dicht te gooien.

En ja die cloud, grootste onzin zet ooit, er zijn er al genoeg die het “gratis” aanbieden daar wint KPN toch niet van, en straks stoppen ze er weer mee en heb je er weer een aantal die in de problemen zitten of alles kwijt zijn.

@P.J.M. van der Vooren , Ik haal uit de bestellink naar Budget er niet uit of je nu een abbo kunt afsluiten met of zonder mail optie, of heeft Budget helemaal geen mail, maar dat staat er ook niet.


Budget heeft geen mail. 


 

@P.J.M. van der Vooren, Ik haal uit de bestellink naar Budget er niet uit of je nu een abbo kunt afsluiten met of zonder mail optie, of heeft Budget helemaal geen mail, maar dat staat er ook niet.

Van de klantenservicepagina van BudgetThuis: Stap eenvoudig over voor je Internet, TV & Vast Bellen | Budget Alles-in-1 (budgetthuis.nl)

“Krijg ik een e-mailaccount?

Je krijgt bij ons geen e-mailadres. Heb je een e-mailadres van een andere provider? Neem dan even contact met hen op om naar de mogelijkheden te informeren.”

Piet.


Ze hebben dus helemaal geen e-mail. Begrijp ik dat goed?


Ik denk dat als de mail optioneel word er nog genoeg mail afnemen, teveel mensen die “vast zitten aan” hun provider omdat de mail omzetten zoveel tijd kost, alleen om die reden zou ik het als bedrijf al zo laten.

Als het 1 of 2 euro per maand extra kost, dan gaan heel veel mensen toch kijken hoe het zonder kan. Voor veruit de meeste klanten is dat ook helemaal geen probleem. Door de tijd heen zal je zien dat het steeds minder gebruikt word. Dat denk ik.


Dan vind ik budget alsnog duur,... 33,50 voor internet only 50mbit.  Heb vandaag snelheidsverhoging van ziggo gehad.. Dus direct pakket aangepast (verlaagd) naar 50mbit + kabeltv en een mailadres welke ik niet gebruik voor 35 euro per maand. Kpn is gewoon te duur met internet only 50 mbit voor 44 euro.

De provider mail zou er van mij ook vanaf mogen, je doet er niets mee en je kijkt er niet in. 


Ze hebben dus helemaal geen e-mail. Begrijp ik dat goed?

Dat klopt.

Piet.