Skip to main content
Beantwoord

1e factuur valt hoger uit dan het afgesproken bedrag

• January 29, 2026
  • 12 reacties
  • 63 keer bekeken

Ik heb een contract met jullie voor één jaar. Ik zal deze maand 35 betalen. De factuur bedraagt 47,42. Is het niet krankzinnig dat ik dit moet betalen terwijl er al een voorafgaand contract tussen ons bestaat?

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@walaa.com ,

De eerste factuur gaat in jouw situatie over een maand en elf dagen. Dat kun je terugvinden op de specificatie die bij de factuur zit.  (1 + 11/31) x 35 = 47,42.  

12 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 29, 2026

Ik heb een contract met jullie voor één jaar. Ik zal deze maand 35 betalen. De factuur bedraagt 47,42. I

Kun je op de tweede pagina van de factuur even kijken voor welke datum tot welke datum dit bedrag is?

Vaak wordt er pas achteraf de extra halve maand gefactureerd. Dus als je b.v. op 15 december begonnen bent dan krijg je voor januari een factuur van 15 december tot/met 31 januari (1,5 maand dus). Op de tweede pagina zou de specificatie van het bedrag moeten staan. Is dat voor jou gewoon voor 1 maand?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 29, 2026

Hallo ​@walaa.com ,

De eerste factuur gaat in jouw situatie over een maand en elf dagen. Dat kun je terugvinden op de specificatie die bij de factuur zit.  (1 + 11/31) x 35 = 47,42.  

JanD
Superuser
  • January 29, 2026

Beste ​@walaa.com zie ook onderstaande link voor nadere uitleg:

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 29, 2026

Mijn contract met KPN is ingegaan op 19-06-2025. Dit was een aanbieding voor één jaar waarbij het bedrag 35 zou zijn. Pas na dat jaar zou de nieuwe prijs ingaan. Het jaar is nog niet voorbij, maar ik heb een factuur ontvangen van 47,42.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 29, 2026

Mijn contract met KPN is ingegaan op 19-06-2025. Dit was een aanbieding voor één jaar waarbij het bedrag 35 zou zijn. Pas na dat jaar zou de nieuwe prijs ingaan. Het jaar is nog niet voorbij, maar ik heb een factuur ontvangen van 47,42.

Je zei in de openingspost dat je een contract hebt voor één jaar. Weet je dan zeker dat je dat hele jaar die actieprijs zou krijgen. Normaal is de actie alleen de eerste 6 maanden bij een jaarcontract. Vaak is het 12 maanden bij een contract voor 24 maanden.

Kijk dus even op je contract (bevestiging) zelf of daar geen 6 maanden staan.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 29, 2026

Ik heb zo’n vermoeden dat de kortingsperiode inmiddels (na zes maanden?) gestopt is. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 29, 2026

Maar in het contract staat duidelijk vermeld dat het contract voor één jaar (12 maanden) is afgesloten, en er zijn nog maar 8 maanden verstreken.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 29, 2026

@rvk01 

Precies, mijn contract loopt 24 maanden. Het is correct dat er nu pas 8 maanden zijn verstreken. Volgens het contract bedraagt de prijs in het eerste jaar 35 euro.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 29, 2026

@rvk01 

Precies, mijn contract loopt 24 maanden. Het is correct dat er nu pas 8 maanden zijn verstreken. Volgens het contract bedraagt de prijs in het eerste jaar 35 euro.

Mogelijk is er iets gewijzigd aan jouw abonnement.

Je kunt dit navragen bij de KPN klantenservice. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 29, 2026

Maar in het contract staat duidelijk vermeld dat het contract voor één jaar (12 maanden) is afgesloten, en er zijn nog maar 8 maanden verstreken.

De vraag is of op dat contract ook duidelijk staat dat je die volledige 12 maanden diezelfde prijs betaald? Vaak staat er op dat je na 6 maanden de normale prijs betaald en dan dan de korting na 6 maanden dus vervalt.

Met 6 maanden korting zou de korting dus op 15 december vervallen (vandaar dat het nu hoger is).

@rvk01 

🙄 Wat is het nu? Eerst zeg je dat er op het contract voor één jaar is afgesloten, en nu voor 24?

Kijk het contract even na. Als het echt 24 maanden is met 12 maanden korting, vul dan al je gegevens in je profiel in (ook de prive gegevens). Dan kan een moderator even nakijken of dit klopt en de correctie doorvoeren. (Bellen zal uiteraard sneller zijn)

JanD
Superuser
  • January 29, 2026

En als je binnen de kortingsperiode iets aan je contract aanpast, vervallen de kortingen die je over de resterende looptijd nog tegoed zou hebben ​@walaa.com 

Dat wordt helaas niet duidelijk gecommuniceerd door KPN, is mij ook eens overkomen in het verleden.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 29, 2026

@rvk01 

Mogelijk is er iets gewijzigd aan jouw abonnement.

Je kunt dit navragen bij de KPN klantenservice. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

@walaa.com 

En? Heb je onlangs iets gewijzigd? Want dan stopt automatisch de korting.