Skip to main content
Vraag

5G internet thuis niet te bestellen als bestaande klant?

• July 30, 2026
  • 2 reacties
  • 50 keer bekeken

Wildspoor
Nieuwkomer

Wat een ontzettende tegenvaller!

Huidige situatie Locatie: woonachtig in het buitengebied van een dorp. Aan het einde van het KPN-kabelnetwerk Loyale klant met KPN-contracten voor Internet en Mobiel. Aansluiting: ADSL (100Mb Down en 10Mb Up). Voldoende voor dagelijks gebruik, geen probleem maar, wat overblijft van de bandbreedte thuis is 9Mb Down en 1Mb Up

Extra: hulp aan buitengebied abonnees met een gratis 4G-modem. Werkt prima, er is wel meer bandbreedte maar, en zijn beperkingen zoals drukte op het mobile netwerk en koppelingen met VPN-verbindingen die niet werken met het 4G-modem. Bandbreedte met gebruik van het 4G-modem is 77 Mb Down en 10 Mb Up.

Toen KPN aankondigde de dienst 5G internet thuis heb ik gelijk gereageerd. Eindelijk een dienst die meer bandbreedte kan leveren dan ADSL (kabel verbinding). KPN wil van de kabel verbindingen af, wel daar kan ik nu met deze nieuwe dienst aan meewerken. Klant denkt mee met KPN.

Na een chat met KPN (verschrikkelijk), wel aardige medewerker dat wel, maar het is een nieuw product dus met een goede samenwerking kwamen we er wel uit. De keuze was te worden doorverbonden met een andere medewerker van de verhuisafdeling. De medewerker kon alles regelen omdat ik aan de eisen voldeed voor een degelijke dienst. Verhuizen klinkt wat vreemd omdat ik niet ging verhuizen, maar mijn internetverbinding eindelijk met een goede dienst te kunnen upgraden. De medewerker kon het niet voor elkaar krijgen, omdat deze dienst niet was te vinden in zijn computer.

Uiteindelijk na intern overleg was de conclusie dat het systeem mogelijk nog niet up-to-date was deze dienst te actualiseren. Ik zou de opvolgende week teruggebeld worden door de derde KPN-medewerker. KPN heeft er een storing van gemaakt als of ik een storing had gemeld? Mijn reactie op dat bericht was dat ik daar niet de veroorzaker van was en dat het mogelijk te maken had met de verhuizing van me internetverbinding upgrade naar de 5G internet thuis dienst. KPN gaf tijdelijk wel op me mobiel een grote bundel. Uitstekende service.

4 dagen na de storingsmelding belde de derde KPN-medewerker met een schokkend bericht! Mijn verzoek kan niet worden gehonoreerd omdat deze nieuwe dienst door de projectgroep van KPN alleen bedoeld is voor nieuwe KPN-klanten is en niet voor een lokale KPN-klant (50 jaar KPN-klant) en 40 jaar bij KPN werkzaam geweest een klap in me gezicht. In alle communicatie die KPN heeft gegeven in de media en op de eigen website is nergens te lezen dat deze nieuwe dienst er alleen voor nieuwe klanten is en niet voor loyale bestaande KPN-klanten. In mijn KPN-loopbaan was behoud loyale klanten en een langetermijnrelatie met alle klanten een must. KPN is met deze discriminatie weer door de mand gevallen., schokkend. De honderdduizend klanten bij KPN die dit betreffen laten een traan. Ik vertrouw er op dat KPN deze beslissing terugdraait en mij en andere klanten de kans geven tot een betere, snellere Internet thuis.

2 reacties

rvk01
Slimmerik
  • July 30, 2026

Je kunt natuurlijk ook even kijken hoe Klik en Klaar van Odido bij jou werkt. Kun je maandelijks opzeggen en als het niet (goed genoeg) werkt, kun je altijd weer als 'nieuwe klant' bij KPN terugkeren 😉

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hoi ​@Wildspoor, dank voor het delen van jouw verhaal. Ik lees dat je al over de 5G verbinding voor thuis gehoord had en begrijp gezien jouw snelheid dat je het graag wilt gaan gebruiken! Wat jammer dat het zover niet gelukt is om het te bestellen.

5G internet Thuis is een nieuwe optie die we sinds kort aanbieden. Het is inderdaad bedoeld voor wie thuis geen goede vaste internetverbinding heeft. Dat wil zeggen: minder dan 10 Mbit/s haalbaar en geen glasvezel beschikbaar, óf als er helemaal geen internetaansluiting leverbaar is. Op dit moment geldt wel dat het alleen leverbaar is op bepaalde adressen, wanneer deze optie zichtbaar wordt bij de opties voor jouw adres. Ik maak uit jouw verhaal op dat de collega's de 5G internet Thuis optie bij jou niet konden vinden, dus deze situatie speelt hier ook. Het spijt me dat 't niet leverbaar is op jouw adres en dat dit ook voor zoveel onduidelijkheid heeft gezorgd.

Ik weet niet zeker of de adressen waarop het leverbaar is (later) uitgebreid wordt. Ik kijk nog even of ik hier meer informatie over kan krijgen, en mocht ik daar iets over horen, dan laat ik je dat hier weten. Ook jouw vraag/signaal over dat 't alleen voor nieuwe klanten zou zijn, neem ik mee, want dit punt herken ik niet. Voor zover ik weet is 't voor zowel nieuwe als bestaande klanten, maar moet het enkel leverbaar zijn op je adres. 

Intussen hoop ik dat je gauw een andere goede oplossing vindt om jouw internetverbinding te verbeteren, of dat je je voldoende kunt redden met je 4G modem!