Skip to main content
Vraag

Abonnement opzeggen bij emigratie gaat erg moeizaam

• January 25, 2026
  • 36 reacties
  • 271 keer bekeken

Toon eerste bericht

36 reacties

• January 28, 2026

Ten eerste pdfs kunnen veilig zijn als KPN een digitaal ondertekenings systeem zoals bijvoorbeeld Docusign of een ander nog beter beveiligd systeem zouden hebben.Ā 

Die PDF moet bij de gemeente vandaan komen. Niet bij KPN vandaan.Ā 

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

Dat is duidelijk, dat heb ik ook nergens gezegd. En nogmaals bij emigratie kan de gemeente niets doen, daar is het Register Niet Ingeschrevenen voor.

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

Dat is duidelijk, dat heb ik ook nergens gezegd.

Ik heb alleen gesteld dat we via beveiligde systemen tussen KPN en klanten kan worden gecommuniceerd om fraude te voorkomenĀ 

En nogmaals bij emigratie kan de gemeente niets doen, daar is het Register Niet Ingeschrevenen voor.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 28, 2026

Ten tweede, als iemand contact met mij opneemt zoals @arjen van KPN aangeeft en ik de bevestiging krijg dat een RNI uittreksel acceptabel is stuur ik met alle liefde het originele document naar KPN.Ā 

Helaas weet ik van mijn kennissen dat KPN geen RNI uittreksel op papier accepteert. Op zijn websiteĀ staat geen RNI, oftewel KPN weet niet dat voor mensen in buitenland het enige manier om te bewijzen dat men niet meer in Nederland woont.

Kan ik mijn emigratie ook op een andere manier doorgeven?

Je kan je emigratie ook doorgeven per brief. Hiervoor heb je de volgende gegevens nodig:

• Een bewijs van uitschrijving bij de gemeente
    ofĀ je arbeidscontract in het buitenland
    ofĀ een verklaring van je onderwijsinstelling in het buitenland
  • Je klantnummer
  • Je contactgegevens

Deze gegevens stuur je als bijlage naar:

KPN Klantenservice
t.a.v. Opzeggen
Postbus 235
2400 AE Alphen aan den Rijn

Je kan proberen het document hier naar toe te sturen, maar als KPN weer afwijst kost je nog meer geld om een nieuwe RNI uittreksel te krijgen. Gewoon geen gedoe, KPN incasso blokkeren en klacht indienen tot KPN tot inzicht komt.

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

De klacht ligt er al heb ik net van de servicedesk gehoord en die is in behandeling. Ik heb alle diensten behalve internet net kunnen opzeggen, vanwege een prijsverhoging per maart,Ā dus dat scheelt weer.
Ik wacht dus de behandeling van de klacht af en er is ook al een aangetekende klacht onderweg naar Rotterdam, die er even over doet vanuit Italië.
Het bewijs van uitschrijving is een email met mijn oude adres en het nieuw adres, zo gaat dat in Delft, die heeft de afdeling opzeggen als viaĀ de email.Ā Dus ik ga alleen een origineel RNI uittreksel opsturen als ​@Arjan van KPNinderdaad gelijk heeft dat er nieuw beleid is dat een RNI uittreksel nu wel wordt geaccepteerd, en ik krijg daar een bevestiging.

• Auteur
  • Topper
  • January 29, 2026

Beste ​@Arjan van KPN,

Ik heb vanochtend eindelijk de verlossende email gekregen dat mijn contract is opgezegd. Heel goed nieuws maar wel zonde van alle tijd die KPN en ik eraan hebben besteed.

Ik hoop dat dit betekent dat mensen die emigreren in de toekomstĀ  bij het opzeggen alleen nog een RNI uittreksel hoeven in te sturen.

Dat spaart klanten tijd en KPN heel wat kosten.

Met vriendelijke groet,

Leo HellingaĀ 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Top dat het eindelijk opgelost is! Dan is je RNI uittreksel toch uiteindelijk geaccepteerd en dit is ook voldoende om te bewijzen dat je niet meer in Nederland woont. Ik zie nu wel dat vaak het uittreksel per post wordt opgestuurd, dus inscannen en dan versturen als PDF is dan je enige optie.Ā 

Dit is verder wel een log proces waar het soms niet helemaal duidelijk is wat er nou precies misgaat of ontbreekt. Dat kan wel wat beter inderdaad, dus daar zouden we wat aan moeten doen. Ik ga het in ieder geval (nog) een keer bespreken binnen ons team.Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 29, 2026

Ik zie nu wel dat vaak het uittreksel per post wordt opgestuurd

Dit is niet vaak maar de enige manier. Je kan RNI-uittreksel in een van de gemeente met RNI-balie krijgen, je betaal de kosten (19,-) en krijgt meteen mee, maar dit is voor iemand in buitenland woont niet mogelijk, of hij moet wachten tot hij op vakantie naar Nederland komt. Of je bestel het uittreksel online, betaal de kosten en het wordt automatisch naar het adres verstuurd, waar de persoon geregistreerd staat in RNI. In beiden gevallen staat het uittreksel op papier, en wordt niet online (in een bestand) verstrekt.

• Auteur
  • Topper
  • January 29, 2026

Eens, Arjan.

Ik hoop dat deze 1 1/2 maand bijdraagt aan een efficiƫnter proces. Stap 1 is aan de voorkant duidelijk aangeven wat nodig is.

Die omschrijving is nu te wollig en daarom zijn er intern ook veel discussies over wat nu wel en niet acceptabel is, en een goede training van de medewerkers die dit moeten beoordelen.

Ik ben er zelf wat allergisch voor,Ā Ā maar een goede werkinstructie, duidelijke en vooral eenduidige werkinstructie gaat ook zeker helpenĀ Ā 

Als mijn frustratie van de afgelopen 1 1/2 maand daar aan bij draagt geeft me dat toch nog wel het idee dat het niet voor niets is geweest.

Groet,

Leo

• Auteur
  • Topper
  • January 29, 2026

Ik zie nu wel dat vaak het uittreksel per post wordt opgestuurd

Dit is niet vaak maar de enige manier. Je kan RNI-uittreksel in een van de gemeente met RNI-balie krijgen, je betaal de kosten (19,-) en krijgt meteen mee, maar dit is voor iemand in buitenland woont niet mogelijk, of hij moet wachten tot hij op vakantie naar Nederland komt. Of je bestel het uittreksel online, betaal de kosten en het wordt automatisch naar het adres verstuurd, waar de persoon geregistreerd staat in RNI. In beiden gevallen staat het uittreksel op papier, en wordt niet online (in een bestand) verstrekt.

Eens TDN,

Het wordt pas opgesteldĀ na emigratie bij aanvraag daarna, dus ophalen bij dat kleine aantal gemeenten dat ze uitgeeftĀ is wel een dingetje voor degenen die emigreren. Zeker als je niet bekend bent met hoe dit proces precies loopt en dat je dit ook echt nodige hebt.

KPN is het enige bedrijf dat dit heeft geeist in mijn ervaring met deze emigratie.

Dit is wel interessant want als je klant wil worden zijn de checks marginaal is mijn ervaring.

Toen is bijvoorbeeld mijn flat te huur zette werdĀ Ā er een installatie pakket afgeleverd voor iemand die niet was ingeschreven en ook nooit huurder is geweest.Ā 

Dus aan de voorkant mag het wel wat strakker en aan de achterkant wel iets meer ontspannen.

Ook goed om bij klanten te melden die gaan emigreren om ook hun verwachtingen te managen.

Ik heb het ook opgevraagdĀ  na emigratie en per post gekregen, doorlooptijd van zo'n 2-3 weken.

Ā 

Groet,

Leo

Ā 

• Auteur
  • Topper
  • January 29, 2026

Top dat het eindelijk opgelost is! Dan is je RNI uittreksel toch uiteindelijk geaccepteerd en dit is ook voldoende om te bewijzen dat je niet meer in Nederland woont. Ik zie nu wel dat vaak het uittreksel per post wordt opgestuurd, dus inscannen en dan versturen als PDF is dan je enige optie.Ā 

Dit is verder wel een log proces waar het soms niet helemaal duidelijk is wat er nou precies misgaat of ontbreekt. Dat kan wel wat beter inderdaad, dus daar zouden we wat aan moeten doen. Ik ga het in ieder geval (nog) een keer bespreken binnen ons team.Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Eens, Arjan.

Ik hoop dat deze 1 1/2 maand bijdraagt aan een efficiƫnter proces. Stap 1 is aan de voorkant duidelijk aangeven wat nodig is.

Die omschrijving is nu waarschijnlijk te wollig en daarom zijn er waarschijnlijk internĀ veel discussies over wat nu wel en niet acceptabel is

Ik ben er zelf wat allergisch voor,Ā Ā maar een goede werkinstructie, duidelijke en vooral eenduidige werkinstructie gaat ook zeker helpen.

En daarnaast een goede training van de medewerkers die dit moeten beoordelen isĀ 

Als mijn frustratie van de afgelopen 1 1/2 maand daar aan bij draagt geeft me dat toch nog wel het idee dat het niet voor niets is geweest.

Nog wel een toevoeging KPN is het enige bedrijf dat een uittreksel RNI heeft geeist in mijn ervaring met emigreren, dat is wel apart. Dus jullie zijn een uitzondering.

Want wat mij is opgevallen is datĀ  de eisen aan de voorkantĀ bijna niet bestaand zijn.

Toen ik mijn flat te huur zette, werd het adres misbruikt om een startpakket, modem en TV te laten bezorgen.Ā 

Er is geen enkele check blijkbaar of iemand een huurcontract heeft en/of ingeschreven staat, een werkende bankrekening lijkt genoeg te zijn.

Waarom iemand dit doet is mij nog steeds onduidelijk, misschien in de hoop dat ze het kunnen ophalen door bij buren aan te bellen en met een goede smoes het op te halen. De buren kennen de nieuwe huurder vaak nog niet.

Kortom aan de voorkant kan wel wat verder worden dichtgezet en met de achterkant mag het wel iets minder strak.Ā 

Groet,

Leo

Ā 

Ā