Skip to main content
Beantwoord

Activatie buitenlandbundel: ontvang een sms dat ik kosten heb gemaakt?

• July 14, 2025
  • 2 reacties
  • 25 keer bekeken

Hi, zo'n 1,5uur geleden ben ik aangekomen in Thailand en heb ik een buitenlandbundel gekocht met bevestiging via sms. Nu krijg ik bericht dat ik al bijna 60 euro aan kosten heb gemaakt.

Hoe kan dit? Is de bundel niet geactiveerd?

Ik hoor het graag, dank! Grt Emm

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@EmmaBerkhout. Wat tof dat je in Thailand bent! Hopelijk geniet je van je reis en maak je mooie herinneringen. Jammer dat je al een sms hebt gekregen met bijna €60 aan kosten, terwijl je net een buitenlandbundel hebt aangezet.

Waarschijnlijk is er al data verbruikt voordat je bundel actief was, zoals ​@Michel.uit.Arnhem hierboven al heel goed uitlegt. Dit kan gebeuren meteen na het landen, als je telefoon verbinding maakt met een netwerk in het buitenland of zelfs in het vliegtuig via een speciaal netwerk aan boord (dat is erg duur). 

2 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@EmmaBerkhout 

Leuk zo’n vakantie (neem ik aan tenminste) naar het mooie Thailand.
Ik hoop dat je daar veel dierbare herinneringen gaat opbouwen, voor als je straks weer thuis bent.

Om gelijk maar met de bekende deur in huis te vallen, adviseer ik je om per direct bescherming aan te sms'en naar 1266 zodat je niet meer kosten kunt maken.

Daarnaast adviseer ik mede klanten altijd om 24 uur voor vertrek naar het land van bestemming, en dan uiteraard een land buiten de EU, om de buitenlandbundel al te activeren.
Zodat deze gelijk actief staat, zodra je land in Thailand.

Doe je dat niet dan is er best wel een grote kans, dat je tijdens de vlucht contact hebt gemaakt met het maritiem netwerk aan boord van het vliegtuig, of gelijk nadat je bent geland in Thailand op het vliegveld op het lokale mobiele netwerk.

Die 60,50 euro die nu in rekening zijn gebracht, staat voor 24 MB aan mobiel data.
Dit is heel weinig, en een huidige smartphone heeft dat al in now time verbruikt.

Dus het verbruik van deze 24 MB is dus ergens verbruikt tussen het landen op het vliegveld in Thailand, en het activeren van de buitenlandbundel.
Dus vandaar dat ik altijd adviseer om de buitenlandbundel voor het land (buiten de EU) waar je naar toegaat al in Nederland te activeren (liefst 24 uur voor vertrek), zo voorkom je dat die 60,50 euro aan data kosten in rekening worden gebracht.

Maar ook om bescherming aan te sms’en naar 1266!!

De actuele buitenland bundels voor Thailand zijn:

Bellen, gebeld worden en sms’en vallen buiten deze bundels!!
Deze kosten worden dus apart in rekening gebracht op je factuur.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 17, 2025

Hoi ​@EmmaBerkhout. Wat tof dat je in Thailand bent! Hopelijk geniet je van je reis en maak je mooie herinneringen. Jammer dat je al een sms hebt gekregen met bijna €60 aan kosten, terwijl je net een buitenlandbundel hebt aangezet.

Waarschijnlijk is er al data verbruikt voordat je bundel actief was, zoals ​@Michel.uit.Arnhem hierboven al heel goed uitlegt. Dit kan gebeuren meteen na het landen, als je telefoon verbinding maakt met een netwerk in het buitenland of zelfs in het vliegtuig via een speciaal netwerk aan boord (dat is erg duur). 

Â