Ruim een maand voor emigratie uit Nederland (gepland voor 2 september 2024) mobiele abonnementen bij KPN opgezegd voor echtgenote en minderjarige zoon, om eerste periode in buitenland (in Europa) door te komen opzegging per 1 oktober 2024. Opzegging is ook bevestigd door KPN in e-mail van 29 juli 2024. Op 30 augustus 2024 nog een e-mail van KPN gehad met bevestiging van beëindiging van abonnement van het mobiel nummer van mijn echtgenote per 30 september 2024. De dag van vertrek nog in KPN winkel in Heerlen langs geweest om XS4All apparatuur te retourneren en voor alle zekerheid te laten controleren of het mobiel abonnement inderdaad zou worden beëindigd (dat werd bevestigd).
Vervolgens heeft KPN ons op 5 september 2024 per e-mail laten weten dat het abonnement voor een ons volkomen onbekend mobiel nummer (09 i.p.v. 06) per 6 oktober zou worden beëindigd. Vervolgens op 16 september 2024 een e-mail ontvangen van KPN waarin men mededeelt dat het abonnement voor het mobiel nummer van onze zoon pas op 23 april 2025 zal worden beëindigd daar het een contract met een duur van twee jaar, afgesloten in april 2023 betreft (emigratie is dus voor KPN in dit geval geen reden gebleken voor voortijdige contractbeëindiging...).
Mijn echtgenote heeft sinds begin oktober 2024 een buitenlands mobiel nummer, ze heeft de KPN SIM kaart verwijderd en vernietigd. KPN heeft ons op 7 oktober 2024 per e-mail laten weten dat het ons onbekende 09 mobiel nummer was afgesloten. Wegens gebrekkige internet-toegang in het buitenland hebben we pas later ontdekt dat KPN echter gewoon is doorgegaan met het automatisch afschrijven van abonnementskosten voor het 06-nummer van mijn echtgenote voor de volledige maand oktober. Bij ontdekking hiervan heb ik natuurlijk de automatische incasso meteen stop gezet en heb bovendien KPN verzocht de onterecht geïnde kosten te retourneren. KPN heeft daarentegen op 7 november 2024 weer een maandelijkse factuur gestuurd met abonnementskosten voor het sinds begin oktober 2024 niet meer in gebruik zijnde mobiel nummer van mijn echtgenote.
Telefonisch contact op 11 november 2024 met de klantendienst bleek nutteloos. De klantendienstmedewerksters stelden dat het mobiel abonnement niet was beëindigd en dat we dus de in rekening gebrachte abonnementskosten moesten voldoen om hoge incassokosten te vermijden. Het reeds eerder verstrekte “bewijs van aangekondigd vertrek” alsmede bewijs van inschrijving in het buitenland waren niet voldoende. Een medewerkster stond erop dat we een reden gaven voor onze emigratie… Op 12 november 2024 ontvingen we weer een e-mail van KPN waarin ons werd gevraagd om opnieuw een aanvraag tot beëindiging van het voormalige mobiel nummer van mijn echtgenote in te dienen, dat zou dan in december 2024 effectief worden.
Inmiddels heeft KPN blijkbaar ingezien dat er van alles is misgegaan (de maandelijkse factuur van 5 december 2024 is namelijk negatief, en is verrekend met de klaarblijkelijk gecorrigeerde niet betaalde factuur van 7 november 2024 (die wel nog in de oorspronkelijke onjuiste versie in MijnKPN staat). Jammer dat er vele uren van uiterst frustrerende communicatie voor nodig zijn geweest en ook jammer dat KPN niet de moeite heeft genomen om een welgemeend “mea culpa” bericht te sturen. Wij komen niet meer terug naar Nederland, maar wellicht kunnen anderen die van plan zijn te emigreren gewaarschuwd worden omtrent de werkwijze van KPN...