Skip to main content
Beantwoord

Door minder bezorgdagen van PostNL blijft weinig tijd over voor retourneren

• July 14, 2026
  • 8 reacties
  • 119 keer bekeken

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Ik weet niet of ze bij KPN het nieuws rondom PostNL volgen, sinds deze week bezorgen ze nog maar 3 keer per week, en ze willen dat de postwet wordt aangepast zodat ze in de toekomst nog maar 2 keer in de week hoeven te bezorgen. Dat betekent dat de retour dozen ook langer onderweg kunnen zijn naar de vertrekkende klant. 

De reden waarom ik dit schrijf is, dat ik vorige week dinsdag, 7 juli, ben overgestapt naar een andere provider. Maar de retour dozen ontving ik pas vandaag, 14 juli, dus een week later. En in de brief staat stuur het binnen 2 weken terug nadat het abonnement is gestopt, nou, dan is er al de helft van de periode voorbij op het moment dat je de retour dozen ontvangt. 

Dus wat mij betreft zou de 2 weken wel 3 weken mogen worden, ook als er geen vakantie periode is. Dit wilde ik even kwijt.

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@MiVoNL . Dank voor het delen van je ervaring en je suggestie. Ik begrijp je gedachtegang heel goed.

De termijn van twee weken gaat inderdaad in vanaf het moment dat het abonnement is beëindigd. In de praktijk is het gelukkig niet zo dat er direct maatregelen worden genomen als de apparatuur niet precies binnen die twee weken bij KPN terug is. Wel is het verstandig om de apparatuur zo snel mogelijk na ontvangst van de retourdoos af te geven bij een PostNL-punt. Daarbij geldt de datum waarop PostNL het pakket inneemt als verzenddatum.

Dat neemt niet weg dat ik begrijp dat het wat vreemd kan aanvoelen als de retourdoos pas een week na de beëindiging van het abonnement op de mat valt. Dan lijkt een groot deel van de retourtermijn al verstreken, terwijl je daar zelf geen invloed op hebt. Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten en is er wel een buffer met herinneringen ingebouwd. 

Overigens worden de retourdozen als pakket verzonden. De wijzigingen in de bezorgfrequentie van de reguliere post hebben daar niet direct invloed op, al kan er natuurlijk altijd sprake zijn van vertraging in de bezorging.

8 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 14, 2026

Goed punt ​@MiVoNL ,

In de praktijk stuurt KPN wel herinneringen, maar het is niet zo dat je na twee weken direct een boete krijgt. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 15, 2026

Je kan ook vaak de track en trace code halen uit de bestelorders of e-mails bij KPN. Dan ben je niet afhankelijk van retourdozen(waar het retourlabel bij zit). Maar je hebt wel een punt.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Dat minder bezorgen geldt voor de postdienst, niet voor de pakketdienst van PostNL. Wel kan je de retourdozen van KPN een dag later ontvangen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 15, 2026

Dat minder bezorgen geldt voor de postdienst, niet voor de pakketdienst van PostNL. Wel kan je de retourdozen van KPN een dag later ontvangen.

Dit geldt niet voor rouwpost, dus als KPN op de envelop schrijft "Geheel onverwacht hebt u ons verlaten. Wij zijn intens verdrietig, maar bovenal dankbaar voor de mooie herinneringen en de liefde die u ons hebt gegeven”, worden de retourdozen toch sneller bezorgd.🤣

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 15, 2026

Gebruik gewoon een oude doos en stuur die naar het antwoordnummer. Zo ben je ook nog eens duurzaam bezig!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 15, 2026

De deadline is de dag, wanneer PostNL het pakket ontvangt, niet wanneer KPN het binnen hebt. Dus met het ontvangen van de retourdozen op 14 juli heb ​@MiVoNL nog 1 week de tijd om naar het PostNL punt te lopen.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 16, 2026

Hoi ​@MiVoNL . Dank voor het delen van je ervaring en je suggestie. Ik begrijp je gedachtegang heel goed.

De termijn van twee weken gaat inderdaad in vanaf het moment dat het abonnement is beëindigd. In de praktijk is het gelukkig niet zo dat er direct maatregelen worden genomen als de apparatuur niet precies binnen die twee weken bij KPN terug is. Wel is het verstandig om de apparatuur zo snel mogelijk na ontvangst van de retourdoos af te geven bij een PostNL-punt. Daarbij geldt de datum waarop PostNL het pakket inneemt als verzenddatum.

Dat neemt niet weg dat ik begrijp dat het wat vreemd kan aanvoelen als de retourdoos pas een week na de beëindiging van het abonnement op de mat valt. Dan lijkt een groot deel van de retourtermijn al verstreken, terwijl je daar zelf geen invloed op hebt. Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten en is er wel een buffer met herinneringen ingebouwd. 

Overigens worden de retourdozen als pakket verzonden. De wijzigingen in de bezorgfrequentie van de reguliere post hebben daar niet direct invloed op, al kan er natuurlijk altijd sprake zijn van vertraging in de bezorging.

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 17, 2026

Ik heb toch echt de retour doos (was er maar 1) als briefpost ontvangen, niet als pakket post. Er zat geen track en trace code bij, en zo staat het ook in de PostNL app.  

Maar ik heb inmiddels het pakket al retour gezonden.