Skip to main content
Beantwoord

Er zijn installatiekosten in rekening gebracht terwijl dit niet zou moeten

• November 17, 2025
  • 12 reacties
  • 150 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

afgelopen weken ben ik bezig geweest met de aanleg van glasvezel in ons huis. Dat is nu eindelijk gelukt. 2 weken terug is het geplaatst, toen werkte dit echter niet. Mij werd verteld nog even af te wachten ondat er nog wat geregeld moest worden. Toen is er vanuit kpn zelf een afspraak ingepland voor de installatie. Kosten;99 euro stond erbij. Ik heb gebeld en gevraagd waarom dit is ingepland en waarom hier kosten aan zitten; de afspraak kwam immers namens kpn en het glasvezel werkte nog niet. Aan de telefoon kon de medewerker mij niet vertellen waarom deze was ingepland, maar ze dacbt dat er dan een goede reden voor zou zijn dus ik kon het beter laten doorgaan. En daarbij zou dit nog bij de glasvezel installatie horen en dus kosteloos zijn (het werkte immers nog niet). Dat kon ik dan achteraf wel regelen of de monteur kon dat doorgeven. Monteur is geweest en inderdaad het probleem lag bij KPN; de glasvezelmonteurs hebben een verouderd kastje geplaatst wat dus schijnbaar niet meer werkt en gebruikt wordt. Monteur gaf aan dit dit vaker werd gedaan omdat ze deze nog hebben liggen…?? Niet erg klantvriendelijk dus. De installateur heeft het vervolgens vervangen en het internet werkte eindelijk. Ik heb nagevraagd; klopt her dat deze afspraak dus nu zonder kosten is, het probleem is immers bij kpn. De monteur bevestigde dit en liet oo de tablet zien dat het inderdaad 0 euro was en dat ik niets meer hoefde te doen. Dit geloofde ik dan maar.

nu heb ik een factuur gekregen, met daarbij de 99 euro installatie kosten!!! Ik heb dus weer een hele tijd aan de telefoon gehangen afgelopen zaterdag waarbij ik jullie moest overtuigen dat de afspraak gratis zou zijn (ook nogal klant onvriendelijk!!). Conclusie; alleen degene die de afspraak met mij heeft ingepland kan , indien mogelijk, de kosten voor mij crediteuren. Er is een mail gestuurd naar deze medewerker en die zou mij dan terug moeten bellen. Dan mag ik mijn verhaal nig een keer doen en hopen dat het goed komt. Ik vind het erg onprettig dat ik een telefoontje moet afwachten (ik kan immers niet altijd opnemen ivm werk) en dan maar moet zien of het lukt en hopen dat deze persoon mij belt. Graag wil ik via dit forum vragen of er iets anders is dat ik kan dien? Kunnen jullie het installatiebedrag voor mij kwijt schelden? De communicatie gaat erg slecht bij jullie en schijnbaar moet je als klant overal zelf achteraan. Ik hoop dat er een betere en snellere manier is? 
overigens zou ik een compensatie voor de fouten aan de kant van kpn ook erg terecht vinden.

Beste antwoord door Maja van KPN

Wat jammer dat het mis is gegaan met de kosten ​@D vH, als de monteur géén kosten in rekening heeft gebracht, hoort er natuurlijk ook niets op jouw factuur te verschijnen.

Dit is onjuist, de kosten op onze werkbon zijn de kosten welke wij maken zoals apparatuur, matriaal, extra tijd of voorrijkosten. Van dit alles is helaas geen sprake bij een betaalde installatiemonteur. Er is dan tijdens de bestelling direct een monteur aangevraagd a €99. Je slaat dan het proces over waarbij de klant het eerst zelf moet proberen en krijgt direct een monteur. Deze kosten staan niet op onze werkbon en valt door ons ook niet uit te zetten. Zelf als we een probleem aan onze kant ontdekken zullen deze kosten overeind blijven omdat de klant het in eerste instantie niet zelf heeft geprobeerd.

Ah ok, ik moet bekennen dat ik er niet vreemd van op kijk als het hierdoor niet duidelijk is dat men die €99,- ook moet betalen, als dit niet bij de bon op staat! Ga ik een verbeterpunt voor indienen!

Dan is hier vanuit de klantenservice iets heel erg mis gegaan, want ik heb de afspraak niet zelf ingepland (heeft kpn gedaan), maar we hebben het ook zelf geprobeerd en het werkte natuurlijk niet omdat er niet het goede kastje hing. Kpn adviseerde ons de afspraak door te laten gaan nadat ik dit gecheckt had en dan zou het wel goed komen. Feit is dat niemand daar nu verantwoordelijkheid voor wilt nemen helaas.

Als je niet zelf verzocht hebt om deze afspraak, dan horen deze kosten ook echt niet in rekening gebracht te worden. Klachten over de kosten voor een monteur, worden behandeld door de monteursafdeling. Via het formulier, komt je klacht daar niet terecht. Verzoek is dus om de klacht hierover telefonisch aan ons door te geven ​@D vH, zodat dit door de juiste afdeling bekeken kan worden. Je kunt hiervoor een belafspraak maken via onze digitale assistent. Je wordt dan teruggebeld op een moment dat het jou goed uitkomt!  

12 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 17, 2025

Ik raad je aan om het via dit formulier te melden. Het komt dan meteen terecht bij de juiste afdeling. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • November 17, 2025

Als het goed is, heb je na het bezoek van de monteur een e-mail met een overzicht ontvangen. Stond daar een bedrag op? Met het formulier van Joop moet het uiteindelijk in orde komen, maar vervelend is het wel.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 20, 2025

Wat jammer dat het mis is gegaan met de kosten ​@D vH, als de monteur géén kosten in rekening heeft gebracht, hoort er natuurlijk ook niets op jouw factuur te verschijnen.

Ik heb het vermoeden dat dit ergens in de administratie mis is gegaan, omdat de afspraak in eerste instantie wel als een betaald monteursbezoek in de systemen terecht is gekomen. Heel onhandig, excuus hiervoor! 
Als je hiervoor het formulier hebt gebruikt, dan zal er op korte termijn telefonisch contact met je op worden genomen om dit verder te bespreken. Laat je het weten als je 1 van mijn collega's gesproken hebt? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 22, 2025

Ik heb het vermoeden dat dit ergens in de administratie mis is gegaan, omdat de afspraak in eerste instantie wel als een betaald monteursbezoek in de systemen terecht is gekomen. Heel onhandig, excuus hiervoor! 
Als je hiervoor het formulier hebt gebruikt, dan zal er op korte termijn telefonisch contact met je op worden genomen om dit verder te bespreken. Laat je het weten als je 1 van mijn collega's gesproken hebt? 

Ik heb de klacht ingediend en ben 1 keer gebeld maar kon toen helaas niet opnemen. Ik ben niet meer teruggebeld. Is er een manier dat ik zelf direct met de juiste persoon contact kan opnemen of dat hiervoor een afspraak wordt ingepland?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • November 22, 2025

Dit is onjuist, de kosten op onze werkbon zijn de kosten welke wij maken zoals apparatuur, matriaal, extra tijd of voorrijkosten. Van dit alles is helaas geen sprake bij een betaalde installatiemonteur. Er is dan tijdens de bestelling direct een monteur aangevraagd a €99. Je slaat dan het proces over waarbij de klant het eerst zelf moet proberen en krijgt direct een monteur. Deze kosten staan niet op onze werkbon en valt door ons ook niet uit te zetten. Zelf als we een probleem aan onze kant ontdekken zullen deze kosten overeind blijven omdat de klant het in eerste instantie niet zelf heeft geprobeerd.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 22, 2025

Dan is hier vanuit de klantenservice iets heel erg mis gegaan, want ik heb de afspraak niet zelf ingepland (heeft kpn gedaan), maar we hebben het ook zelf geprobeerd en het werkte natuurlijk niet omdat er niet het goede kastje hing. Kpn adviseerde ons de afspraak door te laten gaan nadat ik dit gecheckt had en dan zou het wel goed komen. Feit is dat niemand daar nu verantwoordelijkheid voor wilt nemen helaas.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • November 22, 2025

Daar is dan iets inderdaad niet goed gegaan, ik ga er vanuit dat als u een klacht in heeft gediend het goed gast komen.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • November 22, 2025

Misschien kan ​@Maja van KPN nog wat doen aangezien TS niet wordt teruggebeld 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • November 22, 2025

Ik zou in dat geval nogmaals een klacht indienen, misschien is de medewerker vergeten het nog een keer te proberen:
https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 23, 2025

Bij een klacht, als men onbereikbaar was, kreeg men een email met een verzoek binnen 5 werkdagen een nummer te bellen met een code. Dan krijgt men meteen de verantwoordelijke medewerker aan de lijn.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 24, 2025

Bij een klacht, als men onbereikbaar was, kreeg men een email met een verzoek binnen 5 werkdagen een nummer te bellen met een code. Dan krijgt men meteen de verantwoordelijke medewerker aan de lijn.

Ik heb deze mail nooit gekregen helaas..

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 24, 2025

Ah ok, ik moet bekennen dat ik er niet vreemd van op kijk als het hierdoor niet duidelijk is dat men die €99,- ook moet betalen, als dit niet bij de bon op staat! Ga ik een verbeterpunt voor indienen!

Als je niet zelf verzocht hebt om deze afspraak, dan horen deze kosten ook echt niet in rekening gebracht te worden. Klachten over de kosten voor een monteur, worden behandeld door de monteursafdeling. Via het formulier, komt je klacht daar niet terecht. Verzoek is dus om de klacht hierover telefonisch aan ons door te geven ​@D vH, zodat dit door de juiste afdeling bekeken kan worden. Je kunt hiervoor een belafspraak maken via onze digitale assistent. Je wordt dan teruggebeld op een moment dat het jou goed uitkomt! Â