Skip to main content
Vraag

Formeel bezwaar tegen aangekondigde kosten extra tv-ontvangers

• September 18, 2026
  • 6 reacties
  • 125 keer bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij maak ik formeel bezwaar tegen uw aangekondigde wijziging waarbij KPN €6 per maand per extra tv-ontvanger/kijkpunt in rekening wil gaan brengen.

De betreffende tv-ontvangers heb ik destijds zelf aangeschaft en betaald. Bij de aanschaf is mij niet duidelijk kenbaar gemaakt dat deze ontvangers eigendom van KPN zouden blijven. Evenmin is mij kenbaar gemaakt dat aan het gebruik van deze ontvangers een aanvullende maandelijkse vergoeding per ontvanger of kijkpunt verbonden zou zijn.

Gedurende de gehele periode dat ik deze ontvangers gebruik, heeft KPN dergelijke periodieke kosten bovendien niet in rekening gebracht.

In uw bericht stelt u dat ik "door een onbekende reden" slechts voor één tv-ontvanger betaal en dat KPN dit daarom gaat aanpassen. Deze verklaring acht ik onvoldoende. Hieruit blijkt namelijk niet of daadwerkelijk sprake is van een administratieve fout, dan wel dat KPN nu andere voorwaarden of tarieven op mijn bestaande overeenkomst wil toepassen.

Ik verzoek KPN daarom om mij, voordat deze wijziging wordt doorgevoerd, schriftelijk de volgende informatie en onderbouwing te verstrekken:

1. Een kopie van mijn oorspronkelijke overeenkomst waaruit blijkt dat voor iedere extra tv-ontvanger of ieder extra kijkpunt een maandelijkse vergoeding verschuldigd is.
  2. De algemene en specifieke voorwaarden die van toepassing waren op het moment waarop ik de betreffende ontvangers heb aangeschaft.
  3. De documentatie waaruit blijkt dat bij de aanschaf duidelijk aan mij is meegedeeld dat de door mij betaalde ontvangers eigendom van KPN zouden blijven.
  4. De contractuele onderbouwing waaruit blijkt dat ik heb ingestemd met een periodieke vergoeding voor het gebruik van iedere extra ontvanger of ieder extra kijkpunt.
  5. Een verklaring waarom KPN deze kosten gedurende de afgelopen periode niet in rekening heeft gebracht.
  6. De contractuele grondslag waarop KPN meent deze aanvullende kosten nu op mijn bestaande abonnement te kunnen toepassen.

Totdat KPN heeft aangetoond dat deze betalingsverplichting onderdeel is van mijn oorspronkelijke overeenkomst, dan wel rechtsgeldig op mijn bestaande overeenkomst van toepassing kan worden verklaard, betwist ik de aangekondigde aanvullende kosten.

Ik verzoek u tevens om gedurende de behandeling van mijn bezwaar geen wijzigingen in mijn bestaande tv-dienstverlening door te voeren en de betwiste aanvullende kosten niet in rekening te brengen, totdat mijn bezwaar inhoudelijk is beoordeeld en schriftelijk is beantwoord.

Graag ontvang ik een schriftelijke ontvangstbevestiging van deze klacht en vervolgens een inhoudelijke reactie op bovenstaande punten.

Met vriendelijke groet,

Jean-Paul Timmerije

6 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 18, 2026

Hallo ​@J.timmerije , wat een toestand maar weet u wel zeker dat u de ontvanger heeft gekocht bij kpn? Heeft u daar misschien nog een bonnetje van. Ik vraag het omdat kpn geen tv ontvangers verkoopt.  Althans niet in de afgelopen 15 jaar!! Welk type ontvanger heeft u? Providers geven appartuur namelijk altijd in bruikleen en u betaald daar maandelijks een bedrag voor. Tot voor kort kon je bijvoorbeeld op marktplaats een ontvanger kopen en die kon je dan "illegaal" gebruiken. Dat kan niet meer en daarom heeft u die brief gehad.

JanD
Wijsgeer
  • September 18, 2026

Beste ​@J.timmerije , een formeel bezwaar richt je aan de klantenservice van KPN, niet via een klantenforum, wij kunnen er hier niets mee.

KPN tv decoders en modems kun je nooit legaal kopen, levert KPN uitsluitend in bruikleen.

KPN ziet nu via je abo meer apparaten dan waar je voor betaalt, dus een naheffing is niet meer dan vanzelfsprekend of op afstand uitschakelen is een mogelijkheid.

Succes met je bezwaar, dat hoogstwaarschijnlijk niet-ontvankelijk verklaard zal worden .

rvk01
Slimmerik
  • September 18, 2026

Hier eenzelfde topic. Daar geeft KPN ook zelf aan altijd met verhuurde tv-ontvangers te werken maar dat er inderdaad via Marktplaats (en bol) exemplaren verkocht worden.

Je kunt overigens wel een ander normaal streaming box met Android tv kopen. Maar dan kijk je via unicast en geen multicast (net als op een mobiel). Bij een aantal zenders (niet alle) geeft dat een iets mindere kwaliteit maar is misschien goed mee te leven. 

• September 18, 2026

De hamvraag blijft om welke ontvangers het gaat. Bij enkele door KPN geannexeerde providers was er wel degelijk sprake van koop ontvangers. De Amino's bijvoorbeeld. Alleen zijn die bij KPN niet meer bruikbaar.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 18, 2026

Bij de aanschaf is mij niet duidelijk kenbaar gemaakt dat deze ontvangers eigendom van KPN zouden blijven.

Hoe duidelijker moet het zijn?

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@J.timmerije, welkom bij de community! 😊

Ik zie dat er hierboven al een aantal reacties zijn gegeven. Onze tv-ontvangers zijn, net als onze modems, altijd in bruikleen. We verkopen deze apparatuur dus niet. Voor een extra tv-ontvanger betaal je maandelijks en wanneer je deze niet meer gebruikt, kan deze worden opgezegd en moet de ontvanger weer terug naar KPN.

Daarom ben ik, net als een aantal anderen hier, erg benieuwd om welke tv-ontvangers het precies gaat en waar je deze destijds hebt gekocht. Heb je eventueel ook nog een aankoopbewijs? Dan wordt misschien wat duidelijker hoe de situatie is ontstaan.

Wil je daarnaast officieel bezwaar maken of een klacht indienen, dan kan dat via ons online klachtenformulier. Via de community kunnen we helaas geen formele klacht of bezwaar in behandeling nemen.