Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik in de toekomst bewijzen dat modem en glasvezel kastje geretourneerd zijn zonder opzegging?

• April 19, 2025
  • 13 reacties
  • 126 keer bekeken

Ik heb een vraag. Ik heb nu een jaar een abonnement via KPN en gebruik daarvoor mijn eigen FRITZbox modem. Dat werkt verder goed. Recent dacht ik: dat modem van KPN en dat bijgeleverde glasvezelkastje, kan ik wel retourneren. Immers zonde als dat staat te verstoffen en door iemand anders gebruikt kan worden.

Dus contact opgenomen met de klantenservice, retourdoos gekregen en teruggestuurd. In de bestelstatus staat het omschreven als ‘omruilen’. Ik heb echter nog geen bevestiging van ontvangst gekregen, ook niet in de bestelstatus en bij nabellen kan men niet zien of het is ontvangen en stelt de medewerker ‘zal wel goed zijn’. Volgens de T&T is het pakket wel bezorgd, 30 maart. 

Nu vraag ik me af, mocht ik m’n abonnement ooit opzeggen, of er dan gevraagd wordt om m’n modem te retourneren, terwijl ik dat al gedaan heb. Bijv. 5 jaar na dato zal dat lastig te bewijzen zijn. De medewerker kon daar verder niets over zeggen. Nu was ik benieuwd of anderen hier ook ervaring mee hebben en wat handig is om te doen.  

Beste antwoord door Alexandra van KPN

Goed om te zien dat je hier al zo op weg geholpen bent ​@PCK1989!

Allereerst even voor de zekerheid: Bij ons wordt enkel terugsturen van apparatuur niet gezien als opzegging inderdaad. Daar hoef je niet bang voor te zijn.

Ook verwacht ik eigenlijk geen problemen voor een later moment, met de apparatuur die je al teruggestuurd hebt. Mocht er dan alsnog een herinnering naar je gestuurd worden, kan je gerust aangeven dat je ze destijds (nu dus) al teruggestuurd hebt. Ik kan eventueel een notitie bij je gegevens in ons systeem maken, maar die worden inderdaad in verband met privacyregels niet onbeperkt bewaard. En je kunt, zoals hier al getipt, voor de zekerheid het verzendbewijsje ergens bewaren.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

13 reacties

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 19, 2025

Dag ​@PCK1989 , omdat KPN jou niet gevraagd heeft om de modem en het glasvezelkastje retour te sturen zullen deze naar ik aanneem na ontvangst nergens kunnen worden afgevinkt, derhalve zal men zeer waarschijnlijk na opzegging van jouw abonnement betreffende apparatuur retour vragen.

Maar dat is mijn opvatting, ik werk niet bij of voor KPN.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 19, 2025

Dat zou kunnen, maar ik heb het retour gestuurd na contact gehad te hebben met KPN met de vraag of dat mogelijk was. Waarna de persoon van de klantenservice aangaf dat hij vond dat dat wel moest kunnen, want dat is duurzamer en zonde om het modem te laten verstoffen. Hij stelde ook dat dat ook netjes geregistreerd zou worden. 

Echter, nu ik geen ontvangstbevestiging krijg, betwijfel

ik of dat goed gaat en lijkt men bij de klantenservice niet verder te kunnen helpen…

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • April 19, 2025

Dat zou kunnen, maar ik heb het retour gestuurd na contact gehad te hebben met KPN met de vraag of dat mogelijk was. Waarna de persoon van de klantenservice aangaf dat hij vond dat dat wel moest kunnen, want dat is duurzamer en zonde om het modem te laten verstoffen. Hij stelde ook dat dat ook netjes geregistreerd zou worden. 

Echter, nu ik geen ontvangstbevestiging krijg, betwijfel

ik of dat goed gaat en lijkt men bij de klantenservice niet verder te kunnen helpen…

Vul even de gegevens van je profiel in, hiermee geef je toestemming dat een moderator in je gegevens mag rondneuzen. Zet even bij Persoonlijke opmerkingen (Privé) de PostNL trace link van je retour.
Dan kunnen ze dit nakijken en registeren en hier terug koppelen.  Eventueel kan je dit topic printen als PDF bestand als bewijs.

Mijn advies: laat voortaan gewoon je modem in de kast liggen. Bij storing of defect heb je dan ook geen reserve- of testapparaat in huis. Niet zo heel handig dus...

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 19, 2025

Bedankt voor de tip, zojuist die informatie toegevoegd.

• April 19, 2025

Volgens mij heeft KPN geen registratie van klanten die hun apparatuur voortijdig terug sturen. KPN gaat er gewoon vanuit dat je de apparatuur bewaart en terug stuurt bij opzeggen.

Bedenk je dat je die apparatuur aan moet sluiten als er problemen zijn met de verbinding. Als je dan belt naar KPN, dan is het eerste wat de KPN medewerker wil: de originele apparatuur aansluiten. Als je dat niet doet omdat je de apparatuurniet meer hebt, dan kan KPN jouw niet helpen om de verbinding problemen op te lossen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 19, 2025

En uiteraard hoop ik dat je lang klant blijft bij KPN, maar zo'n notitie van een medewerker is ook niet eeuwig zichtbaar. KPN bewaard gegevens enkel een x aantal jaar en daarna niet meer. Iets met wetgeving en avg volgens mij. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 19, 2025

En uiteraard hoop ik dat je lang klant blijft bij KPN, maar zo'n notitie van een medewerker is ook niet eeuwig zichtbaar. KPN bewaard gegevens enkel een x aantal jaar en daarna niet meer. Iets met wetgeving en avg volgens mij. 

De medewerker zag er bij navraag geen probleem in, want zonde dat apparatuur staat te verstoffen. Ook niet zo duurzaam. En die medewerker heeft die retour dus aangemaakt.

Maar goed, dan moet het wel netjes als geretourneerd geregistreerd komen te staan. De medewerker gaf aan dat dat geen probleem is. Maar als dat wel zo is, dan is een formeel bericht van KPN van ontvangst wel handig, zodat ik dat kan bewaren. 

Ik had dit modem overigens al toen ik overstapte, dus ik heb het modem van KPN nooit geïnstalleerd. Mochten er ooit problemen ontstaan, dan moet ik dan even kijken wat handig is. Hopelijk blijft het gewoon goed werken.

• April 19, 2025

De kans is aanwezig dat als de apparatuur wel goed wordt verwerkt dat dit wordt gezien als een opzegging. Je dient namelijk de KPN Box en toebehoren altijd te bewaren. Bij problemen zal je die moeten aansluiten om de eigen apparatuur uit te sluiten. Kortom geen goed advies van die medewerker.

Verder bewaar die Track & Trace info goed dat is je enige bewijs!!!

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • April 19, 2025

De kans is aanwezig dat als de apparatuur wel goed wordt verwerkt dat dit wordt gezien als een opzegging. Je dient namelijk de KPN Box en toebehoren altijd te bewaren. Bij problemen zal je die moeten aansluiten om de eigen apparatuur uit te sluiten. Kortom geen goed advies van die medewerker.

Verder bewaar die Track & Trace info goed dat is je enige bewijs!!!

Een gedetailleerde uitdraai maken is altijd veel beter, aangezien de traceerinformatie na enkele maanden verdwijnt bij PostNL.
Een retourzending zal niet als opzegging worden beschouwd, dat houdt juridisch geen stand met de vrije modemkeuze van tegenwoordig.

• April 19, 2025

​@bnh mogelijk dat dit bij KPN niet zo'n vaart loopt, bij andere providers staat retourneren van apparatuur wel degelijk gelijk aan een opzegging. 

Verder is mijn advies van het bewaren van de Track en Trace info meer bedoeld bij een mogelijk toekomstige overstap. Dit is simpelweg het enige bewijs van het retour sturen. Want dat is de oorspronkelijke vraag. Hoe dit in de toekomst te bewijzen, de enige methode is het verzendbewijs wat je van Postnl krijg en een screenshot van de ontvangst bevestiging. 

Ter herhaling had die medewerker beter moeten weten.Hier wordt toch echt gemeld dat je de toegezonden provider apparaten moet bewaren.

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • April 19, 2025

Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt, een KPN moderator kan waarschijnlijk iets vastleggen in de klantgegevens.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 20, 2025

Gewoon het TrackAndTrace bericht bewaren dan heb je het bewijs ​@PCK1989 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Goed om te zien dat je hier al zo op weg geholpen bent ​@PCK1989!

Allereerst even voor de zekerheid: Bij ons wordt enkel terugsturen van apparatuur niet gezien als opzegging inderdaad. Daar hoef je niet bang voor te zijn.

Ook verwacht ik eigenlijk geen problemen voor een later moment, met de apparatuur die je al teruggestuurd hebt. Mocht er dan alsnog een herinnering naar je gestuurd worden, kan je gerust aangeven dat je ze destijds (nu dus) al teruggestuurd hebt. Ik kan eventueel een notitie bij je gegevens in ons systeem maken, maar die worden inderdaad in verband met privacyregels niet onbeperkt bewaard. En je kunt, zoals hier al getipt, voor de zekerheid het verzendbewijsje ergens bewaren.