Skip to main content
Beantwoord

Ik heb een klacht over ongewenste colportage

• March 27, 2026
  • 7 reacties
  • 89 keer bekeken

Vorige week is bij mij glasvezel aangelegd (flat). Op 26-3 omstreeks 17.00 belt bij mij ene Duco aan. Ik wil geen verkopers aan de deur (dit staat echt zeer duidelijk aangegeven op de voordeur) dus ik vraag: kom jij wat verkopen? Duco wil vervolgens geen antwoord op deze simpele ja/nee vraag geven dus ik heb de deur dichtgegooid.

Ik ben niet gediend van dit soort lui aan mijn deur, vindt intransparantie in commercie echt iets zeer walgelijks, en ik wil ook niet dat mensen zich van deur tot deur door het gebouw bewegen zonder beneden aan te bellen. Deze flat is privé-terrein, staat beneden zeer duidelijk aangegeven, en derhalve is meneer onbevoegd dit te doen.

Hierover wil ik een ferme klacht indienen, en wel schriftelijk. Hierover ben ik binnen KPN sinds gisteren van het kastje naar de muur gestuurd, wat ik ook idioot vind. Daarom nu maar hier een account aangemaakt, wat echt de omgekeerd wereld is.

Ik ga dus nooit klant worden bij jullie, dat weet ik nu wel.

Beste antwoord door Erwin van KPN

Als deze persoon idd via ons is aangestuurd zal hij er op worden aangesproken.  In ieder geval bedankt voor jouw verhaal.  We zijn een commercieel bedrijf en verkoop aan de deur levert ons abonnementen op.  Maar we willen uiteraard wel dat het netjes en volgens de regels gebeurt.  

Voor eventuele meelezers, hier is een artikel over hoe wij wij omgaan met deur tot deur verkoop

7 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Judith R. . Welkom hier.

Ik begrijp helemaal dat je dit vervelend vond. Het is super irritant als er iemand aanbelt en je niet eens een duidelijk antwoord krijgt op een simpele vraag of het om een verkoopgesprek gaat. Zeker als het op je voordeur staat aangegeven dat je geen verkopers wilt, snap ik dat je de deur hebt dichtgedaan. Zoiets zou bij mij ook niet goed vallen. 

Om even mee te kijken: weet je toevallig wat deze persoon precies kwam doen en of hij of zij namens KPN was? Dat kan helpen om te bepalen wat er precies mis is gegaan en hoe je klacht het beste verwerkt kan worden.

Als deze persoon namelijk wel door KPN is aangestuurd kan ik proberen om (als ik datum/tijdstip en locatie weet) dit kenbaar te maken bij onze contactpersoon.  Datum en tijdstip heb je al gegeven. Zonder te veel prijs te geven, welke woonplaats hebben we het over?  

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 30, 2026

Hij zag er behoorlijk KPN-achtig uit, had kleding van jullie aan, en hij wist dat er recent glasvezel is aangelegd. Lijkt mij dus een mannetje van jullie. Gezien het feit dat hij geen antwoord gaf op mijn vraag, lijkt mij dat hij iets kwam verkopen, namelijk een glasvezel-abonnement. Gaat om postcode 2313. Overigens vrees ik dat verkopers gewoon een script aangeleerd krijgen om zo vaag mogelijk te zijn over hun komst, mij maak je echt niks wijs. Wat me vooral stoort is dat hier veel (zeer) oude mensen wonen die niet zo assertief zijn, zeker als zo'n gast ineens voor je neus staat ipv eerst beneden aan te bellen.

Erwin van KPN
Moderator

Dat snap ik heel goed, ​@Judith R. .  Ik weet dat het lastig is en mensen willen ook beleefd zijn maar mijn advies is om gewoon niet open te doen of gelijk het gesprek te beëindigen als je geen zin heb in verkoopgesprekken.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 31, 2026

Ja dat zou een top oplossing zijn ​@Erwin van KPN, dat ik daar nog niet aan heb gedacht. Maar als verkopers zich niet kenbaar maken als verkopers, dan gaat dat dus niet. En daar gaat mijn klacht over. Bovendien bewegen jullie verkopers zich vrijelijk door het pand, wat gewoon wettelijk verboden is want dit is geen openbare weg en dat staat aangegeven bij de ingang. Daar gaat mijn klacht ook over en ik had graag gehad dat je die klachten dan nu eindelijk doorzet naar de desbetreffende afdeling.

Erwin van KPN
Moderator

Als er mensen door jouw pand lopen en dat is verboden dan is dat een zaak voor de politie.   Daar kan ik vanuit hier weinig mee, ​@Judith R. . Ik ben ook geen jurist dus ik kan ook niet beoordelen of dat zo is. 

Ik heb wel doorgegeven dat er iemand onder die naam op bewuste datum in dat postcode gebied bij jou heeft aangebeld en niet wilde vertellen of hij kwam verkopen.  Maar je zult ook begrijpen dat dit zoeken naar een naald in een hooiberg is.  We weten nog niet eens of hij echt uit naam van KPN kwam en als KPN daar actief is geweest gebeurt dat vaak via een extern bedrijf die mensen inhuurt.  

Mocht het weer voorkomen,  laat de persoon zich dan identificeren.  Dan kunnen we iemand op naam en toenaam aanspreken.  

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 1, 2026

​@Erwin van KPN Denk niet dat jullie heel veel Duco’s daar op dat moment hadden rondlopen toch? Lijkt me sterk. Als jullie mensen dingen doen die wettelijk gezien niet mogen, dan is dat wel degelijk jullie zaak, maar ik zal ook een melding doen bij de politie. Of het iemand via een extern bedrijf is, tja, dan nog is KPN opdrachtgever lijkt me.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 1, 2026

Als deze persoon idd via ons is aangestuurd zal hij er op worden aangesproken.  In ieder geval bedankt voor jouw verhaal.  We zijn een commercieel bedrijf en verkoop aan de deur levert ons abonnementen op.  Maar we willen uiteraard wel dat het netjes en volgens de regels gebeurt.  

Voor eventuele meelezers, hier is een artikel over hoe wij wij omgaan met deur tot deur verkoop