Skip to main content
Beantwoord

Ik heb twee ontvangers maar er wordt een derde gefactureerd?

• July 24, 2025
  • 22 reacties
  • 157 keer bekeken

Beste KPN,

Nou heb ik gebeld met jullie over dat ik 25/4 een brief had ontvangen dat ik een derde tv ontvanger heb…die ik NOOIT heb gehad, altijd maar TWEE.

Nee, alles klopte. Het stond goed. Brief kon ik als niet verzonden beschouwen.

EN NU ZIE IK DAT JULLIE TOCH ELKE KEER €6 op mn factuur zetten????

Graag even corrigeren en nu DEFINITIEF GOEDZETTEN. Ik zie in mijn app ook dat ik maar TWEE ontvangers heb. Bellen heeft blijkbaar geen zin, want dan heb ik al gedaan en was zogenaamd “geregeld”.

RARE FOUT. Waar komt dat vandaan? Wat een gezeik voor niks. Ik ben niet blij, kost me en telefoontjes en tijd en nu weer melding maken. Heb wel wat beters te doen dan deze onnodige werkverschaffing!!!

Hartelijke groet, vooralsnog,

I.

Beste antwoord door Erik van KPN

Hallo Erik, bedankt voor je uitleg.

Het klopt wat je zegt, dat ik “los opnemen” van €4,99 heb laten vervallen; dus ik snap dat de tweede HD ontvanger hiervoor in de plaats is gekomen.

tot zover duidelijk! Die €1 erbij per mei 2025 snap ik ook nog, als ie van €5 naar €6 gaat.

Alleen snap ik niet waarom mijn factuur dan met €6 omhoog gaat, want dat lijkt mij een hele ontvanger extra. Je zegt net zelf dat ik die €4,99 al betaalde voor de tweede ontvanger…dus dat m’n factuur dan stijgt met €1 is dan logisch.

Waar komt per mei 2025 dan die extra €6 vandaan?

Nee laatste twee facturen zijn €59,98 juni en juli €61, 86

Je hebt gelijk, ​@Mistralrafe , dat verschil had ik even gemist in mijn eerdere check. Dat heeft dan te maken met dit stuk wat ik schreef:

Wat betreft de brief die je kreeg. Wij kunnen in onze technische systemen zien hoeveel tv-ontvangers aangemeld staan onder hetzelfde abonnement. Het kan zijn dat er bij jou 3 aangemeld stonden. Dat kan gebeuren als je eens een vervangende ontvanger hebt gekregen. Normaal wordt degene die vervangen wordt dan automatisch ontkoppeld. Maar soms gaat dat mis. Maar op dit moment zie ik netjes twee ontvangers aangemeld staan. Dus qua aantallen is ook technisch gezien alles nu in orde. 

Ik zie nog steeds in de technische administratie netjes de twee ontvangers die je ook aangeeft te hebben. Dus dat was al gecorrigeerd. Dus ik heb verder gespit. En wat er gebeurd is, is dus dit:

• wij hebben gezien dat er 3 ontvangers technisch aangemeld waren
  • we hebben je daarover geïnformeerd, en die derde ontvanger is toen ook administratief toegevoegd
  • vervolgens is de derde ontvanger, die je niet daadwerkelijk hebt, technisch verwijderd

Maar administratief is hij blijven staan. Dat heb ik bij dezen weer gewijzigd. Krijg je bevestiging van dat je abonnementsprijs weer met zes euro naar beneden gaat. En ik corrigeer de tussenliggende facturen voor je. Dat wordt op je augustus factuur verwerkt.

@Erik van KPN wat ik niet snap... waar in dit topic:

https://community.kpn.com/kennisbank%2Dadministratief%2D141/overzicht%2Dvan%2Dkpn%2Dthuis%2Dabonnementen%2D464282#Portfolio+2014

staat het abonnement genoemd wat ​@Mistralrafe heeft?

Nergens. Dit is een nog oudere. En de abonnementen van voor 2014 zijn zodanig variabel, en komen nog zo weinig voor, dat we daar geen overzicht van geven.

22 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Mistralrafe 

Welkom op de community van KPN.

Als je twee TV-ontvangers afneemt bij KPN, zoals in jouw geval, dan betaal je voor de tweede TV-ontvanger 6,- euro per maand.
Een tweede TV-ontvanger is namelijk niet gratis, maar daar betaal je 6,- euro extra per maand voor.
Voor je eerste TV-ontvanger betaal je niets, aangezien daar het televisie abonnement van 12,50 euro bij zit, maar voor elke TV-ontvanger extra betaal je dus 6,- euro per maand.

Dus qua facturatie gaat het dus gewoon goed.
Als je op je factuur van KPN kijkt, zie je ook staan dat er voor je tweede TV-ontvanger 6,- euro in rekening wordt gebracht.

Huidige TV tarieven:

TV                                                                             Bedrag

KPN TV+ met TV+ Box                                            € 12,50

KPN TV+ met TV+ Box - alleen streamen             € 3,50

Extra KPN TV+ Box                                                 € 6,00

KPN TV+ met TV+ Soundbox                                 € 18,50

KPN TV+ met TV+ Soundbox - alleen streamen  € 9,50

KPN TV+ met alleen de TV+ App                           € 12,50

Een derde TV-Ontvanger speelt in jouw geval dus geen enkele rol, aangezien je dan 12,- euro extra per maand zou moeten betalen (2e + 3e TV ontvanger = 12,- euro)

Wil je niet betalen voor een extra TV-Ontvanger dan zou je de tweede ontvanger moeten stopzetten binnen jouw Mijn KPN account of Mijn KPN App.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 27, 2025

Nou, daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik betaal al jaren dit bedrag en heb ook nog allerlei kortingen ivm telefoon ook bij jullie en andere persoon in huishouden ook naar KPN gegaan. Jullie sturen mij een brief over een derde ontvanger en vervolgens gaan jullie al twee maanden een extra ontvanger  in rekening brengen. Eerdere facturen stond gewoon de ene ontvanger erop voor €6 en de andere voor €0 in het abonnement.

maar ga wel weer bellen, want hier kom ik er niet uit.  

• July 27, 2025

Kun je een schermafdruk plaatsen van de factuur 2de pagina?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 27, 2025

Admin: afbeelding bewerkt om adres te verbergen i.v.m. privacy

• July 27, 2025

Ik weet het niet heel zeker. Maar volgens mij heb je een internet abonnement uit 2017. Dat was een pakket met 100 mbit internet en 2 tv ontvangers voor toendertijd € 62,50.

Ik denk dat KPN die 2de tv ontvanger uit het pakket gehaald heeft en deze apart op de factuur gezet heeft. Deze kost nu 6 euro. Op de pakketprijs is de prijs van de 2de tv ontvanger in mindering gebracht. Vermoed ik.

Ik hoop dat hier spoedig een KPN medewerker reageert. Dan kan die wat meer duidelijkheid geven.

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • July 27, 2025

M.i. betaal je voor 1 tv ontvanger  €6,00 euro

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • July 29, 2025

Hoi ​@Mistralrafe,  welkom terug. Ik begrijp dat er onduidelijkheid is over de factuur. Omdat je profiel is ingevuld heb ik dit kunnen nakijken. En de heren in het topic hebben het toch bij het rechte eind. 

De factuur die jij hier plaatst geeft aan dat jij twee tv-ontvangers hebt. Eentje gratis, en eentje van €6 euro. Dus qua aantallen klopt dit met wat jij zegt. Om dit verder te kunnen verduidelijken ben ik teruggegaan in de tijd, en heb je facturen nagekeken.

Wat ik daarin zie is dat jij tot in augustus 2024 zo gefactureerd werd:

Volgens dit overzicht had jij op dat moment het betaalde opnemenpakket, en één tv-ontvanger. Op de factuur van de maand daarna zien we dit:

Wat aangeeft dat op 29 augustus het losse opnemenpakket is verwijderd, en vervangen door een tv-ontvanger. En sinds deze factuur betaal jij voor je tweede ontvanger. Maar omdat die kosten gelijk zijn aan het opnemenpakket, valt dat tegen elkaar weg en merk je in je eindbedrag daar bijna niets van. Want een tweede ontvanger is hier nog €5 en het losse opnemenpakket is €4,99.

Daarna zijn, per april van dit jaar, de kosten van de extra ontvanger verhoogd naar €6 per maand. Dat is een algemene aanpassing geweest voor alle klanten. Dus vanaf die factuur betaal je €6 voor je tweede ontvanger. 

Wat betreft de brief die je kreeg. Wij kunnen in onze technische systemen zien hoeveel tv-ontvangers aangemeld staan onder hetzelfde abonnement. Het kan zijn dat er bij jou 3 aangemeld stonden. Dat kan gebeuren als je eens een vervangende ontvanger hebt gekregen. Normaal wordt degene die vervangen wordt dan automatisch ontkoppeld. Maar soms gaat dat mis. Maar op dit moment zie ik netjes twee ontvangers aangemeld staan. Dus qua aantallen is ook technisch gezien alles nu in orde. 

• July 29, 2025

https://community.kpn.com/kennisbank%2Dadministratief%2D141/overzicht%2Dvan%2Dkpn%2Dthuis%2Dabonnementen%2D464282#Portfolio+2014

Het is overigens een heel goedkoop abonnement. Een nieuwe klant betaald (na welkomskorting) 61 euro voor de laagste internetsnelheid en 2 tv ontvangers. En dan zit er nog niet eens opnemen bij. Dat is tegenwoordig niet meer gratis bij 2 ontvangers. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 29, 2025

@Erik van KPN 

Het klopt wat je zegt, dat ik “los opnemen” van €4,99 heb laten vervallen; dus ik snap dat de tweede HD ontvanger hiervoor in de plaats is gekomen.

tot zover duidelijk! Die €1 erbij per mei 2025 snap ik ook nog, als ie van €5 naar €6 gaat.

Alleen snap ik niet waarom mijn factuur dan met €6 omhoog gaat, want dat lijkt mij een hele ontvanger extra. Je zegt net zelf dat ik die €4,99 al betaalde voor de tweede ontvanger…dus dat m’n factuur dan stijgt met €1 is dan logisch.

Forum|alt.badge.img+7
  • July 29, 2025

@Mistralrafe , je betaalt toch maar 1 euro meer? Op jouw recente factuur zie ik 53,98 en de facturen vorig jaar 52,98.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 29, 2025

vandaar mijn vraag ook ;)

Forum|alt.badge.img+7
  • July 29, 2025

@Mistralrafe, in dat geval heb je nog niet de recentste factuur toegevoegd. Misschien kun je dat alsnog doen (pagina 2)?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 29, 2025

vandaar mijn vraag ook ;)

Die kleine verhoging is de inflatiecorrectie, daar ben je over geïnformeerd ​@Mistralrafe 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 29, 2025

Belkosten? Film gehuurd à € 5,99?

Extra stukje kosten van al genomen dienst?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 30, 2025

Nee, geen film. Er staat ook gewoon “ontvanger die niet in rekening is gebracht €6”….dus heel moeilijk is het niet waar de +€6 vandaan komt ;)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 30, 2025

In de enige door jouw gepubliceerde factuur staat maar 1 extra ontvanger gefactureerd. In totaal dan dus 2. 

Met dat totaal bedrag is 2 extra gefactureerde ontvangers ook niet realistisch. 

• July 30, 2025

Nee, geen film. Er staat ook gewoon “ontvanger die niet in rekening is gebracht €6”….dus heel moeilijk is het niet waar de +€6 vandaan komt ;)

Kun je daar nog weer een schermafdruk van plaatsen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 30, 2025

En 25/4 kreeg ik dus een mail dat ik drie ontvangers had en dat ze er eentje extra gingen factureren. Toen gebeld en werd gezegd: nee, alles staat goed, u heeft er maar twee en niks zal wijzigen. Dus beetje gedoe om €6, maar gaat gewoon om principe !

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 30, 2025

Er staat ook eenmalig. Wat is de uitleg in de genoemde mail?

• July 30, 2025

Ik vindt het hoe dan ook heel bijzonder...

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Mistralrafe 

Op de bijgevoegde factuur staat ook een verwijzing naar een speciale webpagina van KPN.
Namelijk kpn.com/extratvontvanger.

Daar heb je zo te zien nog niet op gekeken, en dus niet gelezen waarom die 6,- euro voor je tweede HD TV-ontvanger in rekening wordt gebracht.
Als je dat gedaan zou hebben, had je nu al je antwoord gehad.

De eerste TV-ontvanger is gratis en valt ook onder het televisie abonnement van 12,50 euro per maand, voor elke extra TV ontvanger betaal je vanaf nu 6,- euro extra per maand.
Dit geldt voor alle klanten die een extra TV ontvanger van KPN in huis hebben staan, dus je bent absoluut niet de enige kan ik je hierbij zeggen.

Dus lees even rustig en aandachtig de speciale webpagina.
Klik hiervoor op de volgende link: Extra tv-ontvanger op je factuur

Dan weet ik zeker dat het je allemaal duidelijker wordt.
Op dezelfde pagina vindt je ook alle veel gestelde vragen van andere klanten, en het antwoord van KPN erbij.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 4, 2025

Je hebt gelijk, ​@Mistralrafe , dat verschil had ik even gemist in mijn eerdere check. Dat heeft dan te maken met dit stuk wat ik schreef:

Ik zie nog steeds in de technische administratie netjes de twee ontvangers die je ook aangeeft te hebben. Dus dat was al gecorrigeerd. Dus ik heb verder gespit. En wat er gebeurd is, is dus dit:

• wij hebben gezien dat er 3 ontvangers technisch aangemeld waren
  • we hebben je daarover geïnformeerd, en die derde ontvanger is toen ook administratief toegevoegd
  • vervolgens is de derde ontvanger, die je niet daadwerkelijk hebt, technisch verwijderd

Maar administratief is hij blijven staan. Dat heb ik bij dezen weer gewijzigd. Krijg je bevestiging van dat je abonnementsprijs weer met zes euro naar beneden gaat. En ik corrigeer de tussenliggende facturen voor je. Dat wordt op je augustus factuur verwerkt.

Nergens. Dit is een nog oudere. En de abonnementen van voor 2014 zijn zodanig variabel, en komen nog zo weinig voor, dat we daar geen overzicht van geven.