Skip to main content
Vraag

In het vliegtuig kreeg ik de melding dat ik 100% van mijn buiten EU bundel heb gebruik

• July 27, 2026
  • 6 reacties
  • 82 keer bekeken

Terwijl ik nog in het vleigtuig zat met vliegtuigstand aan heb ik smsjes gekregen over dat ik 80% en daarna 100% van mijn bundel heb verbruikt in het buitenland. Ik was nog niet eens geland met het vliegtuig. Nu heb ik 100 euro extra kosten die onterecht zijn

6 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 27, 2026

Je kunt geen sms ontvangen als je telefoon in vliegtuigmodus staat! 

Indien je voor vertrek uit Nederland een sms naar 1266 had gestuurd met de tekst 'bescherming aan' had je dit kunnen voorkomen.

rvk01
Slimmerik
  • July 27, 2026

Het maximum is toch €60,50 (€50 excl. Btw)? Bescherming buiten bundel. Of je hebt dit ooit uitgezet.

https://community.kpn.com/zo-doe-je-dat-192/zo-doe-je-dat-kosten-op-je-mobiel-in-het-buitenland-voorkomen-649424

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 27, 2026

Dat begrijp ik. Ik bedoel niet het tijdstip waarop de sms is ontvangen, maar het moment waarop volgens KPN het verbruik heeft plaatsgevonden. Ik had tijdens de vlucht mijn telefoon op vliegtuigstand. Toen ik hem uitdeed kreeg ik gelijk 2 smsjes over de extra kosten. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 27, 2026

Blijkbaar heeft jouw telefoon toch contact gemaakt met een buitenlandse provider en die heeft doorgegeven aan kpn dat ze een sms'je moesten sturen en hebben de kosten doorgegeven die kpn dan gaat incasseren. Kpn gaat daar niets mee doen ben ik bang.

rvk01
Slimmerik
  • July 27, 2026

Toen ik hem uitdeed kreeg ik gelijk 2 smsjes over de extra kosten. 

Op dat exacte moment maak je dus contact met een vreemd netwerk (ook voor data). Dat kost doorgaans €60,50 (wettelijk maximum tenzij je dat limiet uitgezet hebt).

Dat zijn inderdaad kosten waar KPN weinig aan kan doen. (Hoewel ze het limiet wel standaard op 0 hadden kunnen zetten voor iedereen omdat die €60,50 nogal eens voorkomt, maar dan gaan er weer mensen klagen dat ze geen verbinding hebben 😉) 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Ozzieeee, welkom op de KPN Community. Jouw telefoon zal toch, al is maar kost, verbinding hebben gemaakt met een buitenlands mobiel netwerk. Op dat moment zullen er toch bepaalde apps data hebben gebruikt om te verversen of om updates binnen te halen. 

Deze kosten zullen dan ook niet vergoed worden. Ik hoop dat je ondanks deze situatie toch een fijn verblijf zult hebben.