Skip to main content
Antwoord

Inruilbonus van €150 niet gekregen, proces met Recommerce loopt niet lekker

• November 1, 2025
  • 10 reacties
  • 176 keer bekeken

clentjes
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Het begon al op te vallen in de Community en nu overkomt het mijn partner dus ook: recht hebben op een inruilbonus van €150,- en dat bedrag niet krijgen vanwege een proces dat niet lekker loopt tussen KPN en Recommerce.

Ik werk al jaren in de customer service branche (o.a. ook veel ervaring in de telefonie wereld) en verbaas mij dat bij dit soort acties nog steeds de klant (die centraal hoort te staan in alle interne processen) van het kastje naar de muur gestuurd kan worden door de klantenservice van zowel KPN als in dit geval Recommerce.

Het regent klachten en onmin over deze procedure en nog steeds is de customer service communicatie van KPN: “Ga naar Recommerce.” Onvoorstelbaar! Als dit in de beleidsgenen zit van jullie organisaties dan ga je klanten kwijt raken.

Neem verantwoordelijkheid en laat zien dat je écht eigenaarschap neemt om dit soort interne proces problemen op te lossen verdorie. Echt, dikke minpunten voor jullie bedrijf nu.

Beste antwoord door Denise van KPN

Ik snap dat het hier gaat om de extra inruilbonus. Dat is een bonus die je krijgt bovenop de inruilwaarde van jouw telefoon. Recommerce betaalt ook deze extra inruilbonus uit. In de meeste situaties gaat dit allemaal automatisch. Maar soms moet je extra informatie (zoals een factuur) aanleveren om deze inruilbonus te ontvangen. Recommerce zou je hierover moeten informeren als dit nodig is. Maar je kunt het in ieder geval zelf ook controleren via de Aanvraagstatus knop in de eerste bevestigingsmail van Recommerce.

Als je niet weet wat er nog moet gebeuren om de inruilbonus te ontvangen, neem je contact met Recommerce op. Zij kunnen het je vertellen. Contact opnemen met Recommerce kan via hun online formulier: Een aanvraag indienen – Trade-in Recommerce.

En als jullie er samen écht niet uitkomen, dan kunnen wij een ticket inschieten bij Recommerce. Dit ticket kan je laten aanmaken via onze klantenservice. Dit gaat het makkelijkst via onze telefonische klantenservice. Je kunt daarvoor een belafspraak maken. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt. Liever niet bellen? Dan kan je ook contact opnemen via een van onze social media kanalen: InstagramFacebookMessengerBluesky of X.

Dit zijn op dit moment de stappen die jij en wij kunnen ondernemen bij vragen aan en over Recommerce. Het is niet mijn intentie om je weer met een kluitje het riet in te sturen. Ik wil je alleen wel wijzen op hoe het nu werkt. Dit heb ik in mijn eerder berichten ook al aangeven. KPN kan je helpen als je er met Recommerce niet uitkomt, maar dat gaat niet via de Community. De Community is een plek waar vooral klanten elkaar helpen. Voor het inschieten van een ticket is direct contact wenselijk en daarom raden wij aan dit via de klantenservice te doen.

Hoe dan ook zal ik de feedback noteren om te kijken hoe we dit proces kunnen verduidelijken en meer onder aandacht kunnen brengen bij de betreffende partijen.

10 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@clentjes, bedankt je ons helpt recyclen door jouw oude toestel in te leveren bij Recommerce. Maar wat jammer om te lezen dat je problemen met Recommerce ervaart. Ik kan me voorstellen dat je wilt dat iemand verantwoordelijkheid neemt.

Heb je de reguliere inruilwaarde al wel ontvangen en wacht je alleen nog op de extra inruilbonus? Het kan tot 28 kalenderdagen duren voordat je dit op jouw rekening hebt. Je kunt de status van de aanvraag controlere via de knop Aanvraagstatus in de eerste bevestigingsmail van Recommerce.

Als het al langer dan 28 dagen is geleden, dan is de eerste stap om contact op te nemen met Recommerce. Dit kan via hun online formulier: Een aanvraag indienen – Trade-in Recommerce.

Heb je ook dit al gedaan, maar kom je er met Recommerce niet uit? Dan kan je een ticket laten aanmaken via onze klantenservice. Dit gaat het makkelijkst via onze telefonische klantenservice. Je kunt daarvoor een belafspraak maken. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt. Liever niet bellen? Dan kan je ook contact opnemen via een van onze social media kanalen: Instagram, Facebook, Messenger, Bluesky of X.

Je zult je vast afvragen waarom ik jou niet verder help. Voor het aanmaken van een ticket is meer informatie nodig. Daarom is het makkelijker om te schakelen als je direct contact hebt. En via deze weg hebben wij dat niet. Daarom het advies om het via een van onze andere kanalen te proberen.

clentjes
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • November 3, 2025

Dank voor dit generieke bericht.

Het bericht dat ik geschreven heb gaat niet om een situatie die zich momenteel bij mij voordoetHet is een situatie die ik momenteel veelvuldig tegenkom in deze community en nu ook dichterbij ervaar bij mijn partner (ik geloof dat ik dat ook al in de eerste alinea vermeld heb van mijn bericht).

Mijn signaal gaat erover dat KPN in dit proces de klant aan het werk zet. Iets wat, in mijn ogen onacceptabel is. Strekking: doe iets met deze signalen want door dit zeer klantonvriendelijke beleid raakt uw organisatie klanten kwijt.

Geef dit signaal door aan uw beleidsmakers en/of collega’s die invloed hebben op de governance bij KPN e.d.

Wat mij betreft mag er een slot op dit bericht. Ik hoop dat u iets wilt (laten) doen aan dit specifieke proces.

Alvast bedankt, met vriendelijke groeten,

clentjes

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Op een plek als de KPN Community zie je natuurlijk vaak alleen de dingen die mis gaan. Over het algemeen gaat het inleveren van een oud toestel namelijk wél goed. Als het dan toch mist gaat, dan is het logisch dat jij zelf (of in dit geval jouw partner) contact op neemt met Recommerce. Het is namelijk jouw toestel dat jij inlevert bij Recommerce. Voor vragen of de afhandeling van het inruilen kan je dan ook terecht bij Recommerce en niet bij ons. Voor ons is de status namelijk niet inzichtelijk. Als jullie er dan niet samen uitkomen, kunnen wij ‘ingrijpen’ door een ticket aan te maken. Dit is zoals het nu is.

clentjes
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • November 4, 2025

U begrijpt het niet goed vrees ik.

Kort gezegd komt het erop neer dat KPN verwijst naar Recommerce en zij verwijzen naar KPN bij het “uitbetalen bonus” -proces.

Dat ik dat op een community meer zie is logisch, ik heb jarenlang in een klantenservice omgeving gewerkt als manager (dus begrijp dat als geen ander).

Mijn signaal is: doe iets aan dit proces want het gaat niet goed! U laat klanten van het kastje naar de muur lopen.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 4, 2025

Ik heb helaas dezelfde ervaringen momenteel met recommerce 😪.

Zowel ik als mijn vader wachten nog steeds op de Inruilbonus die KPN heeft geadverteerd bij het inruilen van een telefoon bij recommerce bij de aankoop van de iPhone 17 (serie) .

Ook al veel langer dan de 28 dagen. Wij worden helaas ook continue heen en weer geslingerd tussen recommerce en KPN. Ze blijven naar elkaar wijzen.

Ik ben het eens met ​@clentjes . Doe alsjeblieft wat aan jullie proces, want dit is verre van klantvriendelijk.

(ik ben zelf geneigd om na dit recent afgesloten abonnement ook te gaan overstappen naar een andere provider, en dat al na onafgebroken minstens 18 jaar klant te zijn) Dus dat zegt wel wat.

clentjes
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • November 4, 2025

Als het dan toch mist gaat, dan is het logisch dat jij zelf (of in dit geval jouw partner) contact op neemt met Recommerce. Het is namelijk jouw toestel dat jij inlevert bij Recommerce.

Nee, dit is niet logisch want:

• klanten hebben een overeenkomst met KPN gesloten;
  • via de website van KPN;
  • naar aanleiding van een verlenging bij KPN;
  • in een actieperiode opgesteld door KPN.

Uw bedrijf kiest ervoor zaken te doen met een derde partij (in dit geval Recommerce), niet de klant zelf! Problemen die zich voordoen in het proces tussen u en de door uw bedrijf gekozen partners dient uw bedrijf dus ook op te lossen.

Nota bene, de bonus waar sommige klanten recht op hebben krijgen zij omdat ze verlengen bij KPN (met een nieuw toestel) in een bepaalde actieperiode die door KPN is opgesteld (dat is onderdeel van marketing). Het proces waar mijn signaal over gaat, gaat niet over het inleveren van een toestel en de waarde die uitbetaald wordt maar om een extra bedrag dat KPN uitkeert onder de noemer: bonus!

U verdraait de situatie (dat doet u omdat dit beleid is in uw organisatie omtrent dit onderwerp). Uw persoonlijke mening doet er niet toe. Mijn verzoek is dit door te zetten naar collega's die zich bezig houden met beleid/governance.

Nogmaals, alvast  bedankt voor het doorzetten. Het zou fijn zijn als dit niet uit zou monden in een debat of discussie. Met dat doel heb ik het signaal niet op de community gezet.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 5, 2025

Ik snap dat het hier gaat om de extra inruilbonus. Dat is een bonus die je krijgt bovenop de inruilwaarde van jouw telefoon. Recommerce betaalt ook deze extra inruilbonus uit. In de meeste situaties gaat dit allemaal automatisch. Maar soms moet je extra informatie (zoals een factuur) aanleveren om deze inruilbonus te ontvangen. Recommerce zou je hierover moeten informeren als dit nodig is. Maar je kunt het in ieder geval zelf ook controleren via de Aanvraagstatus knop in de eerste bevestigingsmail van Recommerce.

Als je niet weet wat er nog moet gebeuren om de inruilbonus te ontvangen, neem je contact met Recommerce op. Zij kunnen het je vertellen. Contact opnemen met Recommerce kan via hun online formulier: Een aanvraag indienen – Trade-in Recommerce.

En als jullie er samen écht niet uitkomen, dan kunnen wij een ticket inschieten bij Recommerce. Dit ticket kan je laten aanmaken via onze klantenservice. Dit gaat het makkelijkst via onze telefonische klantenservice. Je kunt daarvoor een belafspraak maken. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt. Liever niet bellen? Dan kan je ook contact opnemen via een van onze social media kanalen: InstagramFacebookMessengerBluesky of X.

Dit zijn op dit moment de stappen die jij en wij kunnen ondernemen bij vragen aan en over Recommerce. Het is niet mijn intentie om je weer met een kluitje het riet in te sturen. Ik wil je alleen wel wijzen op hoe het nu werkt. Dit heb ik in mijn eerder berichten ook al aangeven. KPN kan je helpen als je er met Recommerce niet uitkomt, maar dat gaat niet via de Community. De Community is een plek waar vooral klanten elkaar helpen. Voor het inschieten van een ticket is direct contact wenselijk en daarom raden wij aan dit via de klantenservice te doen.

Hoe dan ook zal ik de feedback noteren om te kijken hoe we dit proces kunnen verduidelijken en meer onder aandacht kunnen brengen bij de betreffende partijen.

clentjes
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • November 5, 2025

Dank u wel voor het noteren van de feedback. Het zou mooi zijn als dit voor alle betrokken partijen gestroomlijnder kan plaatsvinden ☺️

mvg clentjes 

clentjes
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • November 16, 2025

Zoals verwacht, mijn partner heeft gebeld met uw klantenservice en blijft daar enkel horen dat er contact opgenomen moet worden met Recommerce (van kastje naar de muur beleid). Uw klantenservice doet niets.

Inmiddels is er een klacht ingediend en zijn we via rechtsbijstand aan het kijken welke mogelijkheden er zijn. Het is een schandalig proces!

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit voelt als een ‘van kastje naar muur’-beleid, ​@clentjes. Ik mag jou hierbij helaas niet helpen, omdat het om jouw partner gaat en niet om jouw eigen abonnement. Maar als jouw partner zelf een account aanmaakt op de Community, dan kunnen we wel kijken of we via deze weg toch een ticket voor hen kunnen aanmaken. En anders het advies om het via een van de social media kanalen te proberen.