Skip to main content

Internetproviders weigeren klanten gelijk te behandelen

• August 29, 2026
  • 14 reacties
  • 144 keer bekeken

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7

Volgens de consumentenbond:

https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2026/internetproviders-weigeren-klanten-gelijk-te-behandelen

Ik ben altijd al tegen welkomstcadeaus geweest, de huidige klanten betalen dat.

14 reacties

vankol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • August 29, 2026

Mee eens stop er eens een keer mee, bied gewoon een normaal abonnement aan tegen normale tarieven.

Durf te veranderen, je zal zien klanten worden loyaler, en er zullen minder gaan hoppen.

Iemand moet dat eens durven in die opbied markt.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 29, 2026

Nederlanders zijn dol op kortingen, cadeaus, zegeltjes,  stickers,  etc. en dat is toch prima? Blijkbaar werkt het. Ik heb er geen probleem mee.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 29, 2026

Het gaat om de “Wet tegen prijsongelijkheid” die inderdaad wel voortkomt uit lok-cadeaus.

Op gegeven moment stoppen de extra kortingen en lopen de kosten voor abonnementen op. Er wordt gekeken of de provider verplicht kan worden om klanten actief te informeren dat een goedkoper abonnement mogelijk is na de actie periode. 

Overstappen en of abonnement wijzigen staat (soms onterecht) bekend als veel gedoe. 

Ik ben er door KPN klantenservice op gewezen dat er een goedkoper abonnement mogelijk is. Ik heb me dat rustig bekeken en ben nu goedkoper uit. Het kan dus wel, maar veel klanten durven het vaak niet aan omdat het niet makkelijk wordt gemaakt is de ervaring alom. 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 29, 2026

Nederlanders zijn dol op kortingen, cadeaus, zegeltjes,  stickers,  etc. en dat is toch prima? Blijkbaar werkt het. Ik heb er geen probleem mee.

Ook niet als ik zeg dat je met zo’n insteek juist diegene bent die de playstation van een ander betaald? Mag ik dan ook een playstation van jou? 

Ik ben er door KPN klantenservice op gewezen dat er een goedkoper abonnement mogelijk is. Ik heb me dat rustig bekeken en ben nu goedkoper uit. Het kan dus wel, maar veel klanten durven het vaak niet aan omdat het niet makkelijk wordt gemaakt is de ervaring alom. 

Zal niemand ooit adviseren te verlengen bij een provider. Er wordt maar één iemand beter van en dat is KPN. Want die heeft voor een schijntje weer een jaar lang inkomsten en dan verwachten ze ook nog dat je dankjewel zegt. 

Hier zit ik mijn contract uit en dan stap ik weer over, kwestie van mijn profiel aanpassen in de fritzbox en ik ben weer online. Gelukkig heb ik geen TV meer, dus heel veel moeite zou het niet kosten. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 29, 2026

@Chrizziey Ja, uiteraard daar heb je een valide punt, wij, de klanten zijn de hand die voedt en we worden er idd wel degelijk in gebeten. 
Maar voor nu scheelt het me maandelijks wel en kan ik dat ergens anders weer bijleggen. 

• August 29, 2026

@Chrizziey Ja, uiteraard daar heb je een valide punt, wij, de klanten zijn de hand die voedt en we worden er idd wel degelijk in gebeten. 
Maar voor nu scheelt het me maandelijks wel en kan ik dat ergens anders weer bijleggen. 

Jij bent dus net als ik van Hussel naar de huidige propositie gegaan. Dat is het eerste jaar leuk, maar met de jaarlijkse inflatiecorrecties betalen we over 5 jaar ook weer bijna 10 euro meer dan nu.

Vaste klanten worden simpelweg gestraft voor hogere onkosten middels de inflatiecorrectie. Dat is het hele punt juist. Wie nu nog een abonnement van voor 2019 heeft betaald zich echt blauw.

Het enige wat het een klein beetje goed maakt is dat je soms als slapende klant een bandbreedte verhoging krijgt.

Maar zoals Joep al schrijft heb je als winkel geen aanbieding dan verkoop je weinig tot niks. Ooit was de uitverkoop nog iets speciaals nu is het 'normaal' geworden. 

De Nederlandse vijver voor internet en TV blijft beperkt en een niet gebruikte huisaansluiting is uiteraard ook zonde. Kortom het touwtrekken om nieuwe klanten zal echt blijven bestaan.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 29, 2026

Jij bent dus net als ik van Hussel naar de huidige propositie gegaan. Dat is het eerste jaar leuk, maar met de jaarlijkse inflatiecorrecties betalen we over 5 jaar ook weer bijna 10 euro meer dan nu.

Vaste klanten worden simpelweg gestraft voor hogere onkosten middels de inflatiecorrectie. Dat is het hele punt juist. Wie nu nog een abonnement van voor 2019 heeft betaald zich echt blauw.

Hussel100 heb ik nog als Internet/TV abonnement.
Mijn mobiele abbo heb ik verlengd na tig jaar.  
Het wordt er al met al sowieso niet veel betaalbaarder op nee. 

• August 29, 2026

Is dat abonnement nog niet door KPN opgewaardeerd naar 200 Mb?

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 29, 2026

Goeie vraag, ik zie wel een glasvezel upgrade staan maar geen 100 extra Mb verhoging. Ik neem aan dat dit niet de glasvezel upgrade is, toch? 

• August 29, 2026

Goeie vraag, ik zie wel een glasvezel upgrade staan maar geen 100 extra Mb verhoging. Ik neem aan dat dit niet de glasvezel upgrade is, toch? 

Nee, dat houd in dat je van dsl koper naar glasvezel bent gemigreerd. Mijn Hussel 100 Mb abonnement is 2 jaar geleden verhoogd naar 200 Mb en niet meer dan terecht omdat op dat moment het 200 Mb abonnement goedkoper was dan mijn 100 Mb abonnement. Kortom ook van dat Hussel abonnement kan je de kosten omlaag brengen.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 29, 2026

Ook niet als ik zeg dat je met zo’n insteek juist diegene bent die de playstation van een ander betaald? Mag ik dan ook een playstation van jou? 

Dat dus. Een PlayStation wil ik ook wel. Of een Dyson stofzuiger 😉

Zal niemand ooit adviseren te verlengen bij een provider. Er wordt maar één iemand beter van en dat is KPN. Want die heeft voor een schijntje weer een jaar lang inkomsten en dan verwachten ze ook nog dat je dankjewel zegt. 

Hier zit ik mijn contract uit en dan stap ik weer over, kwestie van mijn profiel aanpassen in de fritzbox en ik ben weer online. Gelukkig heb ik geen TV meer, dus heel veel moeite zou het niet kosten. 

Het is wel heel opmerkelijk dat vooral zij die al sinds mensenheugenis abonnee van kpn zijn, overstappen als een enorme grote gebeurtenis afschilderen, met allerlei schrikbeelden en doemscenario’s. 

Overstappen naar een andere provider is zo geregeld en indien gewenst komt de monteur van de nieuwe provider het modem en eventuele tv ontvangers aansluiten. 

• August 29, 2026

@Berteman als je jarenlang een provider emailadres in gebruik hebt, neem je daar natuurlijk niet graag afscheid van, en dat adres provider onafhankelijk maken en alles en iedereen op de hoogte brengen vergt natuurlijk wel wat tijd.

Maar als je dat voorelkaar hebt en jezelf niet hebt 'vastgezet' met een mobiel abonnement valt het inderdaad wel mee. Nu heb ik persoonlijk toch wel minder goede ervaringen met overstapservice.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 29, 2026

@Berteman als je jarenlang een provider emailadres in gebruik hebt, neem je daar natuurlijk niet graag afscheid van, en dat adres provider onafhankelijk maken en alles en iedereen op de hoogte brengen vergt natuurlijk wel wat tijd.

Op zich valt dat best mee. Bovendien hoeft dat ook niet in één dag: na opzegging blijft het provider afhankelijk e-mail account nog een half jaar te gebruiken. 

Maar als je dat voorelkaar hebt en jezelf niet hebt 'vastgezet' met een mobiel abonnement valt het inderdaad wel mee. Nu heb ik persoonlijk toch wel minder goede ervaringen met overstapservice.

Met de overstapservice heb ik geen ervaring. Er kan altijd iets misgaan maar het kan ook goed gaan. 

Leen59
Wijsgeer
  • August 29, 2026

Het is sowieso handig om een niet provider gebonden e-mail adres te nemen, is het niet voor nu dan misschien voor later. Ik heb dit zelf lang geleden ook gedaan en ben daar wel blij mee. Maakt eventueel overstappen wel makkelijker.