Skip to main content
Beantwoord

Jarenlang te veel betaald - Misbruik van vaste klanten?

• February 13, 2025
  • 10 reacties
  • 504 keer bekeken

Mijn vader is net als de andere leden van onze familie al jarenlang klant bij KPN voor zowel TV- als telefoonabonnementen. Nou ben ik er recentelijk achter gekomen dat hij al jarenlang een maandelijks tarief betaald dat niet overeen komt KPN's eigen tarieven voor abonnementen met deze functies.

Het gaat hier om een KPN 2014 SO Alles-in-1 Standaard met onbeperkt min/sms en 10 GB in NL en EU voor 41,01 per maand.  Een fors bedrag voor een mobiel abonnement met geeneens onbeperkt data. Wanneer je de eigen tarieven van KPN erbij pakt KPN_Tarievensheet_Totaal_v02-09-2024_v2.pdf kom je erachter dat deze bundel nog geen 23,50 euro per maand zou moeten kosten. 

Toen ik hier kort over belde met de klantenservice kreeg ik als reactie “we kunnen je abonnement nu wel aanpassen naar 20 euro”, heel fijn, maar hoe zit het dan met de kosten voor dit abonnement die te veel in rekening zijn gebracht? Op mijn vraag het korte antwoord: “wij hebben ons aan ons contract gehouden”, waar ik niet eens vroeg naar de juridische situatie. 

Het kan toch niet zo zijn dat KPN misbruikt maakt van oude klanten en hen jarenlang te veel in rekening blijft brengen? Ik ken KPN als een prima bedrijf met een goede track record, maar deze reactie vind ik ongehoord. Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is geweest en vermoed dat hier ergens een fout is gemaakt. Iemand anders een soortgelijke ervaring?

Beste antwoord door Ik_Combineer

Nee die kosten kloppen precies, u haalt de prijslijst van 2024 aan. Maar het contract komt uit 2014 en daarbij hoort de prijslijst van 2014 bij. En toen waren prijzen een stuk hoger. Het is verstandig om eens in de zoveel tijd te controleren wat uw vaste lasten zijn en of die nog handig zijn.

Ik heb ook nog nooit een brief gehad van me autoverzekering dat het goedkoper kan. Dat moet ik toch echt af en toe zelf uitzoeken.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • February 13, 2025

Ik ga niet inhoudelijk reageren, aangezien dit tot een ban kan leiden. Is het mij niet waard. Daarom lees ik alleen mee.

Er is en er wordt nog steeds gebruikgemaakt van het abonnement. Hoe dan ook, succes met de afhandeling. Want tja, waarom de schuld bij KPN leggen? Misbruik van oude/vaste klanten? Tarieven erbij halen van 2014? En vergelijken met huidige tarieven? 🙄

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • February 13, 2025

Nee die kosten kloppen precies, u haalt de prijslijst van 2024 aan. Maar het contract komt uit 2014 en daarbij hoort de prijslijst van 2014 bij. En toen waren prijzen een stuk hoger. Het is verstandig om eens in de zoveel tijd te controleren wat uw vaste lasten zijn en of die nog handig zijn.

Ik heb ook nog nooit een brief gehad van me autoverzekering dat het goedkoper kan. Dat moet ik toch echt af en toe zelf uitzoeken.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • February 13, 2025

Daar is laatst een stuk van in het nieuws geweest, ook voor dit soort abonnementen kun je best 1 keer per jaar even kijken of je nog goed zit. Veel mensen doen dit ook met de zorgverzekering of energiecontract. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 13, 2025

Iedereen controleert jaarlijks of de energie leverancier nog past. En niet te vergeten de zorgverzekering. Maar naar de leverancier voor internet/tv/telefoon wordt niet gekeken. Of aanpassing daar van het abonnement, of zelfs overstappen, loont. Dat laat men gewoon op z'n beloop. Als dat bewust gebeurt is het oké. Maar vaak kijkt men er niet naar. Het abonnement dus.

Het loont vaak voor je mobiele abonnement het meest recente bij je provider te nemen. En dat is óók het geval met het 'vaste’ abonnement. Die zijn in de loop der jaren juist minder € voor meer Mb/s geworden.

Het gaat hier om een KPN 2014 SO Alles-in-1 Standaard met onbeperkt min/sms en 10 GB in NL en EU voor 41,01 per maand. 

Ik meen ook € 70 in je vraag te zien?

Dit kan veel goedkoper. Met veel meer GB's. Ook bij kpn. Met een nieuw abonnement. Dat heet verlengen. Dat doe je via deze link. Houd de telefoon van je vader bij de hand, want je moet inloggen met een code via sms.

Het is eigen verantwoordelijkheid. Je kunt van een bedrijf met 2,8 miljoen klanten voor de vaste dienst en nog véél meer mobiele abonnementen niet verwachten om die allemaal jaarlijks te benaderen met of hun abonnement nog past.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 13, 2025

Hallo ​@Tom_S ,

Dit verhaal kan twee kanten hebben. Om te beginnen de kosten van het reguliere abonnement. Die kosten waren vroeger wat hoger en zijn in de tien jaar daarna ook steeds hoger geworden door de jaarlijkse inflatiecorrectie.

Hier doe je niets aan. Af en toe het contract verlengen en dan overgaan op de laatste tarieven houdt het abonnement modern en goedkoper dan als je nooit verlengd. Dat is toch je eigen verantwoording.  

Aan de andere kant zou er hier sprake kunnen zijn van een oud abonnement waar toestelkosten aan gekoppeld waren. Tegenwoordig stoppen die toestelkosten na één of twee jaar, maar tot een jaar of zes geleden was dat niet zo in de contracten geregeld. Dan verdwenen die toestelkosten pas na een verlenging. Als het erom gaat dat je te lang toestelkosten hebt doorbetaald, dan kan KPN daar nog wel naar kijken. Hiervoor kun je nu een regulier klachtenformulier invullen. Geef daarin alle informatie over het abonnement waar het om gaat.

bron: moderator Erik

https://community.kpn.com/mobiel%2D15/waar%2Dkan%2Dik%2Dtoestelclaim%2Dindienen%2D539690?postid=1806659#post1806659

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 13, 2025

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-strenger-toezicht-op-informatieplicht-telecombedrijven-en-nader-onderzoek-prijzen-budgetsegment-internetdiensten

Uit bovenstaande:

“Ook gaat de toezichthouder strenger toezien op de wettelijke verplichting van telecomaanbieders om klanten actief te informeren over hun contractstatus en de voordeligste tarieven.”

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 13, 2025

Hallo ​@Tom_S ,

Dit verhaal kan twee kanten hebben. Om te beginnen de kosten van het reguliere abonnement. Die kosten waren vroeger wat hoger en zijn in de tien jaar daarna ook steeds hoger geworden door de jaarlijkse inflatiecorrectie.

Hier doe je niets aan. Af en toe het contract verlengen en dan overgaan op de laatste tarieven houdt het abonnement modern en goedkoper dan als je nooit verlengd. Dat is toch je eigen verantwoording.  

Aan de andere kant zou er hier sprake kunnen zijn van een oud abonnement waar toestelkosten aan gekoppeld waren. Tegenwoordig stoppen die toestelkosten na één of twee jaar, maar tot een jaar of zes geleden was dat niet zo in de contracten geregeld. Dan verdwenen die toestelkosten pas na een verlenging. Als het erom gaat dat je te lang toestelkosten hebt doorbetaald, dan kan KPN daar nog wel naar kijken. Hiervoor kun je nu een regulier klachtenformulier invullen. Geef daarin alle informatie over het abonnement waar het om gaat.

https://community.kpn.com/mobiel%2D15/waar%2Dkan%2Dik%2Dtoestelclaim%2Dindienen%2D539690?postid=1806659#post1806659

Dat tweede is niet het geval, topicstarter geeft aan dat het abonnement heet: KPN 2014 SO Alles-in-1 Standaard. De SO in de naam staat voor Sim Only. Anders zou er HS1,2 of 3 in de naam staan wat voor de hoogte van de toestel betaling stond.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 13, 2025

OK ​@Ik_Combineer ,

Dan is de prijs van het abonnement in die ruim tien jaar aardig geëxplodeerd. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 17, 2025

Hallo ​@Tom_S ,

Dat tweede is niet het geval, topicstarter geeft aan dat het abonnement heet: KPN 2014 SO Alles-in-1 Standaard. De SO in de naam staat voor Sim Only. Anders zou er HS1,2 of 3 in de naam staan wat voor de hoogte van de toestel betaling stond.

@Tom_S 

Vanaf nu dus regelmatiger het abonnement verlengen zodat de prijs actueel en betaalbaar blijft.  

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 17, 2025

Goedemiddag ​@Tom_S , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Er wordt absoluut geen misbruik gemaakt van oude klanten! Ik snap wel heel goed dat het zuur is als je er achter komt dat iets goedkoper kan. Maar uiteindelijk ligt die verantwoordelijkheid wel bij de klant zelf. Voor vragen over het abonnement en de daarbij behorende kosten, kan er altijd gebeld worden met onze Helpdesk (0800 0402). Tevens kun je als klant in MijnKPN ook kijken wat voor abonnement je hebt en dit vergelijken met de huidige abonnementen. Soms is het lonend om over te stappen naar een nieuwere abonnementsvorm, soms ook niet. Maar het is voor KPN niet te doen om de abonnementen van al onze klanten zelf door te nemen en om dan  te kijken of het eventueel goedkoper kan, dat is nu eenmaal niet de verantwoordelijkheid van een provider.