Skip to main content
Beantwoord

Klacht: belachelijke omgang met acties voor bestaande klanten

• March 2, 2026
  • 16 reacties
  • 276 keer bekeken

Ik wil via deze weg een klacht indienen hoe jullie met bestaande klanten om gaan. Ik hoop ten eerste dat deze klacht aankomt want ik kan schijnbaar alleen telefonisch een klacht indienen en daar heb ik geen zin in na mijn telefonische contact van zojuist. 

Een ongeïnteresseerde hork van een kerel beweert dat bestaande klanten regelmatig een persoonlijk aanbod krijgen wanneer er welkomstacties zijn. Ik gaf hierbij aan dat ik nog nooit een persoonlijk aanbod kreeg alleen als ik m'n abonnement vast zet voor minimaal een jaar kan ik een zielige korting ontvangen. Hij gaf aan dat ik bij de huidige actie 'toevallig' geen persoonlijk aanbod had gehad. Dit is natuurlijk geen toeval want dit krijg je gewoon niet. 

Ik was van plan om mijn internet , tv abonnement en mobiel abonnement allemaal voor langere periode te verlengen en vast te zetten zodat ik in aanmerking kwam voor de huidige actie van de Nintendo Switch. Mijn dochter heeft een aangeboren gen afwijking en kan ik hier heel erg blij mee maken. Helaas is er bij KPN geen oog voor klanten die al lange tijd klant zijn. Ik baal erg van de manier hoe ik werd behandeld aan de telefoon en dat er niets gedaan kan worden in een geval zoals bij mij.

Ik hoop dat jullie wat doen met deze info en eens kritisch gaan kijken naar de klantenservice en acties voor bestaande klanten. Deze bestaande klant gaat in ieder geval serieus rondkijken naar andere aanbieders.

Beste antwoord door Jan van KPN

Goedemorgen ​@Roy2108 , bedankt voor jouw bericht en welkom ook hier op de KPN Community!

Het is natuurlijk uiterst teleurstellend dat je op een ongeïnteresseerde manier te woord bent gestaan, je mag namelijk echt beter van ons verwachten. De zogenaamde welkomstacties gelden inderdaad alleen voor mensen die nieuw klant worden bij KPN, als bestaande klant is het niet mogelijk om daar (nogmaals) gebruik van te maken. Iedereen die nieuw klant wordt, kan bij de start van het abonnement eenmalig gebruik maken van zo'n actie. Ik kan me oprecht heel goed voorstellen dat dit een actie is waar je wel oren naar hebt, zeker omdat je je dochter hier ook heel erg blij mee had kunnen maken. Helaas kunnen we daar geen uitzonderingen in maken of daaromheen werken, het spijt me. 

Ik wil via deze weg een klacht indienen hoe jullie met bestaande klanten om gaan. Ik hoop ten eerste dat deze klacht aankomt want ik kan schijnbaar alleen telefonisch een klacht indienen en daar heb ik geen zin in na mijn telefonische contact van zojuist. 

Naast telefonisch kun je ook een klacht indienen door dit klachtenformulier in te vullen. Nadat je deze hebt ongevuld, zal er binnen enkele werkdagen telefonisch contact met je worden opgenomen om je klacht verder te bespreken. Uiteraard hoop ik dat dit nog iets voor je op gaat leveren 🙏🏻

Ik begrijp dat dit niet direct het antwoord is waar je op had gehoopt maar desondanks hoop ik wel dat ik de situatie enigszins voor je heb kunnen verduidelijken met betrekking tot het welkomstcadeau. Mocht je toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat het dan ook vooral weten!

16 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 2, 2026

Beste ​@Roy2108 toen jij in het verleden klant werd van KPN heb je hoogstwaarschijnlijk als nieuwe klant ook een welkomstkorting of cadeau gehad, dat blijft KPN natuurlijk niet doen voor bestaande klanten, dat zou veel te duur worden en schieten de aboprijzen omhoog. Een sigaar uit eigen doos dus.

Als je je geabonneerd hebt op de nieuwsbrieven van KPN, zie je maandelijks aanbiedingen voor bestaande klanten voorbij komen en kijk ook regelmatig in de MijnKPN-app, daar heeft KPN wekelijks aanbiedingen voor bestaande klanten.

Als je je dochter blij wilt maken met een Nintendo Switch, koop je die toch gewoon voor haar.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 4, 2026

Goedemorgen ​@Roy2108 , bedankt voor jouw bericht en welkom ook hier op de KPN Community!

Het is natuurlijk uiterst teleurstellend dat je op een ongeïnteresseerde manier te woord bent gestaan, je mag namelijk echt beter van ons verwachten. De zogenaamde welkomstacties gelden inderdaad alleen voor mensen die nieuw klant worden bij KPN, als bestaande klant is het niet mogelijk om daar (nogmaals) gebruik van te maken. Iedereen die nieuw klant wordt, kan bij de start van het abonnement eenmalig gebruik maken van zo'n actie. Ik kan me oprecht heel goed voorstellen dat dit een actie is waar je wel oren naar hebt, zeker omdat je je dochter hier ook heel erg blij mee had kunnen maken. Helaas kunnen we daar geen uitzonderingen in maken of daaromheen werken, het spijt me. 

Naast telefonisch kun je ook een klacht indienen door dit klachtenformulier in te vullen. Nadat je deze hebt ongevuld, zal er binnen enkele werkdagen telefonisch contact met je worden opgenomen om je klacht verder te bespreken. Uiteraard hoop ik dat dit nog iets voor je op gaat leveren 🙏🏻

Ik begrijp dat dit niet direct het antwoord is waar je op had gehoopt maar desondanks hoop ik wel dat ik de situatie enigszins voor je heb kunnen verduidelijken met betrekking tot het welkomstcadeau. Mocht je toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat het dan ook vooral weten!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 6, 2026

Wanneer gaan jullie kijken naar een juiste oplossing voor korting / eerlijke abonnementen bij bestaande klanten? We komen voor niets in aanmerking, als ik een nieuw abonnement conform mijn huidige abonnement afsluit betaal ik meer dan 10 euro per maand minder. Dus maandelijks opzegbaar. Als ik mijn abonnement vast ga zetten voor 2 jaar krijg ik 7,50 korting. Dit betekend dat ik dan nog steeds meer betaal voor mijn abonnement als klant die al bijna 8 jaar trouw is dan een nieuwe klant die iets afsluit wat maandelijks opzegbaar is. Dan kunnen jullie wel steeds met deze domme reacties komen over voordelen voor bestaande klanten. Maar die bestaan niet, er is geen enkel voordeel voor bestaande klanten. Dus hou eens op met dingen recht proberen te lullen die zo krom zijn en kom eens met echte beloningen voor trouwe klanten bijvoorbeeld conform leuke welkomstacties..

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 6, 2026

Eh.

Je kunt gewoon naar de huidige 2026 propositie hoor. Alleen zonder welkomstcadeau. Want je bent geen nieuwe klant. Maar je betaalt dan wel hetzelfde als nieuwe klanten, minder dan nu.

Via deze link kun je naar de nieuwe propositie. Maar dan wel ook met het nieuwe TV+.

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

@Roy2108 Zoals veel mensen doen vergelijk je actie en tijdelijke kortingen voor nieuwe klanten met tarieven voor bestaande klanten. Als je een dergelijk welkomstcadeau wilt als een Nintendo Switch zul je moeten overstappen op een anderen provider. Bestaande klanten gaan die nooit krijgen. 

Het is toch ook logisch dat bedrijven nieuwe klanten proberen te lokken met mooie aanbiedingen. De meeste bestaande klanten blijven toch wel. 

En je spreekt jezelf overigens tegen door te zeggen dat er geen enkel voordeel is voor bestaande klanten en tegelijk zeggen dat je € 7,50 korting krijgt. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 6, 2026

Nee als ik zonder welkomstcadeau of korting naar de maand prijs kijk is die ruim 10 euro lager dan mijn huidige prijs en is die maandelijks opzegbaar. Ik krijg een aanbod van 7,50 korting als ik hem 2 jaar vast zet. Dus dan zou ik nog steeds ongeveer 3 euro per maand meer betalen dan een nieuwe klant en ik zit er 2 jaar aan vast. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 6, 2026

Als het verlengaanbod niet interessant is, je hoeft niet te verlengen. ​@Roy2108 .

Je vaste contract wordt dan omgezet in een contract voor onbepaalde tijd met 1 maand opzegtermijn. 

Tip:

Maak via Mijn KPN kans op een Nintendo

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 6, 2026

Er zijn mensen die jaarlijks of 2 jaarlijks voor het “welkomstcadeau” overstappen….

Nogmaals: verlengen naar de NIEUWE propositie. Zet ook de inflatiebijdragen weer op 0.

• Helper
  • March 6, 2026

Als het verlengaanbod niet interessant is, je hoeft niet te verlengen. ​@Roy2108 .

Je vaste contract wordt dan omgezet in een contract voor onbepaalde tijd met 1 maand opzegtermijn. 

Tip:

Maak via Mijn KPN kans op een Nintendo

Ik zit met hetzelfde probleem als topic starter, een hork aan de lijn die als opdracht heeft op te hangen.
Je kunt ook gewoon met een fatsoenlijk aanbod komen voor trouwe klanten. 
Wat zijn dan de tarieven als je een contract voor onbepaalde tijd hebt?
Het enige waar hij mee komt is naar tv+ box gaan, die ik niet wil, met een zielige korting van 15 euro per maand. Hij wil me aan een wifipunt of zo iets, per maand bij te huren omdat de wifi gewoon slecht van kwaliteit is. Voor een prijs van bijna 80 euro per maand aan internet (max 33 mb te behalen) en tv mag je wel iets meer verwachten.

Ik kan het topic waar ik eerder op reageerde niet meer vinden. 
Daarin kwam als antwoord dat je de lettergrootte van de tv+ box (die dus niet te lezen waren toen ik tester was) groter kon zetten. Volgens de hork die het in het systeem opzocht, niet.
Dus wie moet ik nu geloven?

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 6, 2026

@Bijarno Ik wil wel even zeggen dat ik het niet netjes vind hoe je hier over mensen praat die gewoon hun werk doen. Zij bepalen het beleid van KPN niet en doen slechts hun werk met de mogelijkheden die ze hebben. Ik snap de emotie en ook dat je het liever anders had gezien, maar dit voelt een beetje in strijd met de huisregels. 

Even terug ontopic; als antwoord op je vraag; bij KPN TV+ kun je ondertiteling grootte aanpassen onder apparaat → algemene instellingen → toegankelijkheid → ondertiteling → tekengrootte. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 9, 2026

Hoi ​@Bijarno en bedankt ook voor jouw bericht.

Een korting van 15 euro per maand zou ik zelf niet meteen zielig willen noemen maar het kan natuurlijk zijn dat jij meer verwacht! 

Wat zijn dan de tarieven als je een contract voor onbepaalde tijd hebt?

We bieden geen contracten aan voor onbepaalde tijd dus hier bestaan ook geen tarieven voor. 

. Hij wil me aan een wifipunt of zo iets, per maand bij te huren omdat de wifi gewoon slecht van kwaliteit is. Voor een prijs van bijna 80 euro per maand aan internet (max 33 mb te behalen) en tv mag je wel iets meer verwachten.

Houd er altijd rekening mee dat de contractsnelheid betrekking heeft op de snelheid die binnenkomt op je modem. Zodra je via de wifi gaat werken, moet het signaal zich door de lucht verplaatsen en daardoor lever je ook altijd snelheid in. Hoeveel snelheid is per situatie heel erg afhankelijk, elke omgeving is natuurlijk weer anders. En juist omgevingsfactoren hebben invloed op je wifi signaal. Denk hierbij aan de bouw van je woning, andere wifi netwerken in je omgeving, isolatie, muren, magnetrons etc. etc. 

Om te kijken of er voldoende snelheid binnenkomt, zou je een pc of laptop bekabeld aan kunnen sluiten op het modem en dan eens een spreedtest uitvoeren. 

Om de wifi te verbeteren, zou je bijvoorbeeld de KPN Wifi Manager eens kunnen doorlopen; deze online tool kan jou helpen om de wifi in huis te optimaliseren! Hopelijk heb je hier iets aan maar mocht je toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat dat dan ook vooral weten!

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • March 9, 2026

Eigenlijk is het ook heel slecht dat aanbieders in het algemeen eigenlijk lak hebben aan trouwe klanten. Ik ben al langer tegenstander van de truc die wordt gespeeld met een klein beetje korting de klant jarenlang vast zetten. De enige die daar beter van wordt is KPN. Jammer genoeg zijn er mensen die er wel intrappen.  

Er zijn mensen die jaarlijks of 2 jaarlijks voor het “welkomstcadeau” overstappen….

Nogmaals: verlengen naar de NIEUWE propositie. Zet ook de inflatiebijdragen weer op 0.

Maar dit is niet helemaal waar. Want het moment van verlengen bepaalt of die inflatie langer dan een paar maand 0 blijft. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 9, 2026

Maar hebben aanbieders echt lak aan "trouwe" klanten? En bestaat die "trouwe" klant wel? De trouwe klant van vroeger bestaat niet meer. Vroeger was iemand een "trouwe" klant omdat er geen alternatief was. Tegenwoordig moet je klantentrouw verdienen.  En dat verdienen lukt echt niet met alleen een lage prijs. Vertrouwen is cruciaal voor loyaliteit! Natuurlijk zijn er nog mensen die de prijs het belangrijkste vinden. Zij die de reclamefolders uitpluizen en die van de ene supermarkt naar de andere supermarkt fietsen voor de aanbiedingen. Dat zijn klanten waar je helemaal niets aan hebt. Die wil je helemaal niet hebben. Maw de prijs is niet het belangrijkste marketinginstrument! Het gaat om de mix product, prijs en promotie!

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 9, 2026

@Joep1965 Niet te vergeten het service apparaat wat ná het afsluiten van je contract operationeel is. Ook de kwaliteit en continuïteit vind ik belangrijk. Sinds ik KPN (en daarvoor XS4ALL) heb ik absoluut geen klachten. Slechts één keer een halve dag zonder verbinding gezeten, dat was in februari 2011, nadat een overijverige kraanmachinist de kabel had doorgekliefd… 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • March 10, 2026

Maar hebben aanbieders echt lak aan "trouwe" klanten? En bestaat die "trouwe" klant wel? De trouwe klant van vroeger bestaat niet meer. Vroeger was iemand een "trouwe" klant omdat er geen alternatief was. Tegenwoordig moet je klantentrouw verdienen.  En dat verdienen lukt echt niet met alleen een lage prijs. Vertrouwen is cruciaal voor loyaliteit! Natuurlijk zijn er nog mensen die de prijs het belangrijkste vinden. Zij die de reclamefolders uitpluizen en die van de ene supermarkt naar de andere supermarkt fietsen voor de aanbiedingen. Dat zijn klanten waar je helemaal niets aan hebt. Die wil je helemaal niet hebben. Maw de prijs is niet het belangrijkste marketinginstrument! Het gaat om de mix product, prijs en promotie!

Naja ik vind het wel dat de klanten die er voor kiezen nog weer 1 of 2 jaar te binden aan een provider wel vallen onder een trouwe klant die nu wordt beloont met een mager fooitje ter hoogte van 2 flessen cola die helemaal niks oplevert voor diegene die zich langer bindt. Ik ben er gewoonweg tegen de manier om langer mensen vast te leggen tegen deze vergoeding.

De trouwe en loyale klant is momenteel wel hoofdsponsor van die cadeautjes die mensen eindeloos krijgen bij overstappen. Dit principe houdt eigenlijk in dat de niet loyale klant eindeloos wordt beloont en de trouwe loyale klant continu een trap na krijgt (inflatiecorrectie, geen korting, en meebetalen aan cadeaus).  Ansich ben ik heel tevreden met KPN, maar als ik alleen maar 2 flessen cola krijg bij een extra jaarcontract en gezellig dit proces in stand mag houden dan ben ik een dief van mijn eigen portemonnee.  En dit heeft helemaal niks met kortingshoppen te maken. KPN doet immers ook heel veel niet, wat het wel aankondigt en mensen krijgen daar ook geen beloning voor. 

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 10, 2026

Eigenlijk is het ook heel slecht dat aanbieders in het algemeen eigenlijk lak hebben aan trouwe klanten. Ik ben al langer tegenstander van de truc die wordt gespeeld met een klein beetje korting de klant jarenlang vast zetten. De enige die daar beter van wordt is KPN. Jammer genoeg zijn er mensen die er wel intrappen. 

Dat klantentrouw ook niet echt wordt beloond en abonnees die al jàren klant zijn worden ‘beloond’ met eigenlijk niets en puur worden gezien als extra inkomstenbron en hoofdsponsors voor nieuwe klanten, blijkt ook dat bij een ‘verlengingsaanbod’, de nieuwste, vaak goedkopere nieuwe abonnementsvormen, niet pro-actief wordt aangeboden. 

Maar hebben aanbieders echt lak aan "trouwe" klanten? En bestaat die "trouwe" klant wel? De trouwe klant van vroeger bestaat niet meer. Vroeger was iemand een "trouwe" klant omdat er geen alternatief was. Tegenwoordig moet je klantentrouw verdienen.  En dat verdienen lukt echt niet met alleen een lage prijs. Vertrouwen is cruciaal voor loyaliteit! Natuurlijk zijn er nog mensen die de prijs het belangrijkste vinden. Zij die de reclamefolders uitpluizen en die van de ene supermarkt naar de andere supermarkt fietsen voor de aanbiedingen. Dat zijn klanten waar je helemaal niets aan hebt. Die wil je helemaal niet hebben. 

Daar denken de supermarkten, ‘voordeeldrogisterijen’ en andere winkels die met ‘aanbiedingen’ strooien toch anders over. Die winkels en ketens willen die klanten juist wel hebben, ongeacht of men daar regelmatig, af en toe of alleen voor de ‘aanbieding’ komt. Iedere klant betaald daar hetzelfde. 

Er is geen supermarkt of winkelketen die een deurbeleid voert waar voor de ‘aanbieding’ bepaalde klanten worden uitgesloten.