Skip to main content
Vraag

Klacht over onterecht berekende afkoopsom

• December 16, 2025
  • 5 reacties
  • 74 keer bekeken

Geachte KPN-medewerkers,

Hierbij dien ik een formele klacht in over de onterechte afkoopsom van €497,29 voor mijn abonnement

Ik ben al meer dan twee jaar woonachtig op dit adres en heb mijn overstap naar Youfone gedaan. Tijdens dit overstapproces is mij door KPN zelf niet geïnformeerd dat mijn contract nog een vaste looptijd had, noch dat er een afkoopsom van €497,29 zou zijn. Youfone heeft mij via e-mail geïnformeerd dat mijn contract nog langer dan 120 dagen liep, maar dit vervangt niet de wettelijke informatieplicht van KPN.

Na het invullen van mijn gewenste beëindigingsdatum (15 december 2025) heeft Youfone mij vervolgens via e-mail bevestigd dat mijn overstap succesvol was. Op basis van deze bevestiging had ik geen reden om te denken dat er nog kosten verschuldigd zouden zijn.

De overstap is volledig door Youfone geregeld en door KPN geaccepteerd. Ik heb geen expliciete toestemming gegeven voor voortijdige beëindiging met kosten. Gezien het ontbreken van duidelijke en tijdige informatie van KPN, verzoek ik u vriendelijk de afkoopsom te laten vervallen en deze klacht formeel te registreren.

Graag ontvang ik binnen redelijke termijn een schriftelijke bevestiging van deze klacht en het vervallen van de afkoopsom.

Met vriendelijke groet,

WW

Admin: adresgegevens verwijderd uit openbare post

5 reacties

• December 16, 2025

Via deze weg kun je geen klacht indienen. Dat kan via deze pagina:

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen

Maar ik geef je 0,0 kans dat je hier onderuit komt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 16, 2025

Beste ​@WWJ behalve een meldplicht van KPN heb je zelf ook een onderzoekplicht.

Je had dan in MijnKPN kunnen zien dat KPN daar meldt (dus voldaan aan de meldplicht) wat het einde van je contractdatum is.

De afkoopsom staat gewoon in de voorwaarden, zijnde te betalen de nog niet-verstreken termijnen van het contract plus een eventuele afkoopboete, te bepalen door KPN.

Dus de afkoopsom gaat niet vervallen en een klacht kun je indienen via de link die ​@Marlon92 in zijn reactie noemde.

Dit forum is geen helpdesk van KPN, maar een forum voor en door klanten van KPN, vandaar de klachtenlink.

Als je nog binnen de 14 dagen bedenktijd bij YouFone zit kun je alles misschien nog terugdraaien.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 16, 2025

Beste ​@WWJ behalve een meldplicht van KPN heb je zelf ook een onderzoekplicht.

Je had dan in MijnKPN kunnen zien dat KPN daar meldt (dus voldaan aan de meldplicht) wat het einde van je contractdatum is.

De afkoopsom staat gewoon in de voorwaarden, zijnde te betalen de nog niet-verstreken termijnen van het contract plus een eventuele afkoopboete, te bepalen door KPN.

Dus de afkoopsom gaat niet vervallen en een klacht kun je indienen via de link die ​@Marlon92 in zijn reactie noemde.

Dit forum is geen helpdesk van KPN, maar een forum voor en door klanten van KPN, vandaar de klachtenlink.

Als je nog binnen de 14 dagen bedenktijd bij YouFone zit kun je alles misschien nog terugdraaien.

Dank u voor uw reactie. Op de KPN pagina gaf de chatbot aan dat ik hier vragen kan stellen.

Ter verduidelijking: dit betreft een formele klacht over een onterechte schadevergoeding.
Ik hoop een inhoudelijke reactie van een KPN medewerker te ontvangen, zodat deze klacht formeel kan worden geregistreerd.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 16, 2025

Beste ​@WWJ inderdaad kun je hier allerlei vragen stellen aan medeforumleden, maar binnen dit forum geen klacht indienen.

Een moderator (lees KPN-medewerker) zal hier zeker binnen enkele dagen reageren, maar kan geen klachten afhandelen, daar is de helpdesk voor.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@WWJ 

Welkom op de community van KPN.

Als je nummerbehoud aanvraagt bij een andere provider, in jouw geval dus Youfone, is de nieuwe provider degene die jouw daar over informeert.
Aangezien Youfone het gehele traject voor nummerbehoud uitvoert, en daarnaast vanuit KPN de melding ontvangt, zoals per wanneer Youfone jouw 06-nummer mag overnemen.
Youfone heeft jouw daarin goed gewezen op het feit, dat je abonnement bij KPN nog meer dan 4 maanden (= 120 dagen) loopt, en je dus opzegt binnen de contractperiode.

Daarnaast kon jezelf checken in de Mijn KPN app of vanachter een PC of laptop op jouw Mijn KPN account, wat de einddatum van je contract is bij KPN, en dit heb je blijkbaar niet gedaan.
En dit had je dus wel even moeten doen, voordat je de bestelling voor een nieuw mobiel abonnement bij Youfone ging plaatsen, want dan had je het tenslotte gewoon geweten.
Daarnaast kun je de einddatum van je contract, ook terug vinden in de overeenkomst die KPN jouw per mail heeft toegestuurd, nadat je bij KPN had besteld.
Dit heet met een mooi woord: onderzoeksplicht vanuit de klant zelf.

Een klacht indienen heeft in dit geval ook geen enkele zin, omdat KPN jouw in dit geval een afkoopsom in rekening mag brengen voor de resterende maanden, dat je contract bij KPN nog zou lopen.
Dit staat ook duidelijk in de Algemene Voorwaarden, waarmee je akkoord bent gegaan ten tijden dat je jouw mobiele abonnement bij KPN bent aangegaan.

Hier het bewuste artikel uit de Algemene Voorwaarden van KPN:

13.6 Wanneer kunnen wij de overeenkomst beëindigen?

Bij een abonnement kunnen we uw overeenkomst
opzeggen aan het einde van de minimumduur van uw
abonnement en daarna.
We houden daarbij rekening met de opzegtermijn.
Die is bij een abonnement 1 maand.

Stapt u over naar een andere aanbieder met de
overstapservice (nummerbehoud) van die aanbieder?
Dan eindigt uw overeenkomst met ons voor de dienst waarmee u overstapt uiterlijk op de datum waarop uw nieuwe aanbieder aangeeft dat de diensten zijn geactiveerd.

Heeft u uw overeenkomst zelf opgezegd en maakt u
geen gebruik van de overstapservice (nummerbehoud)?
Dan eindigt uw overeenkomst op de opzegdatum.

Als u overstapt of uw overeenkomst beëindigt tijdens
de minimumduur van uw overeenkomst kunnen we de abonnementskosten over de resterende looptijd van uw overeenkomst in rekening brengen.

KPN zal de afkoopsom van €497,29 dus niet gaan crediteren of kwijtschelden, gezien KPN in dit geval in zijn recht staat om dit te mogen doen.
Omdat je met jouw overstap binnen de nog lopende contractsduur bij KPN, dus automatisch hebt instemt met bovenstaand artikel uit de Algemene Voorwaarden van KPN.
Daar ben je ook akkoord mee gegaan, toen je bij KPN jouw mobiele abonnement had besteld en deze actief werd.