Skip to main content
Beantwoord

Klachten indienen zou makkelijker moeten zijn

• February 1, 2026
  • 18 reacties
  • 218 keer bekeken

Al tig jaar klant van KPN. Afgelopen jaar had ik tijdelijk een extra nummer nodig omdat ik niet 2 dezelfde apps op 1 telefoon kan installeren. Anyway, dit aangegeven in de winkel met daarbij dat ik een extra abonnement wilde wat maandelijks opzegbaar is - eindig ik per abuis toch met een twee jaar contract. Na slechts een aantal maanden gebruik te hebben gemaakt van het nummer ben ik nu ca. alsnog een half jaar verder en heb ik de tijd genomen om het abonnement op te zeggen. Is dus helaas alleen mogelijk met hoge afkoopsom. 

Geen coulance o.i.d. 

Ergens kan ik een klacht indienen, wordt er telefonisch aangegeven, maar verder geen begeleiding of aanvullende mail om dit te doen. Mijn doel heb ik niet op de website bereikt, daar ik via een omweg hier aan ben gekomen. 

Het is jammer dat het zo omslachtig moet gaan, en overigens ook teleurstellend dat er geen enige zin van coulance wordt aangeboden. Incasseren, ja dat wel...

Beste antwoord door Jan van KPN

Het is inmiddels denk ik duidelijk dat men een klacht op meerdere manieren in kan dienen. Men kan hiervoor een belafspraak inplannen, het klachtenformulier invullen of een brief sturen naar de klantenservice in Groningen (Klantenservice KPN, Postbus 13500, 9700EG Groningen). Als er een brief wordt gestuurd naar het hoofdkantoor, dan zal de klacht uiteindelijk ook bij de juiste mensen terecht komen maar gaat het in de regel wel iets langer duren omdat het dan dus niet meteen bij de juiste mensen uitkomt. Ik ga er vanuit dat het hiermee duidelijk is wat de mogelijkheden zijn en sluit dit topic omdat de discussie een klein beetje ontspoort en niet meer zo constructief is!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

18 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 1, 2026

Hallo ​@DitKost Te VeelMoeite ,

Je kunt altijd het klachtenformulier  invullen indien je dit wenst. 

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier.htm

• February 1, 2026

Al tig jaar klant van KPN. Afgelopen jaar had ik tijdelijk een extra nummer nodig omdat ik niet 2 dezelfde apps op 1 telefoon kan installeren.

Had je daar dan überhaupt een simkaart voor nodig dan? Je kunt een smartphone ook gebruiken zonder simkaart. Dan werkt alles gewoon. Je kunt alleen niet bellen/sms'en. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 1, 2026

Dan werkt alles gewoon. 

WhatsApp niet. 

• February 1, 2026

WhatsApp niet. 

Als je een ander nummer wilt, dat kan inderdaad niet. Maar met hetzelfde nummer wel. Ik heb 2 andere toestellen zonder simkaart waarmee ik gewoon kan appen als ik WiFi hebt.

https://faq.whatsapp.com/378279804439436/?cms_platform=android&locale=nl_NL

Voor werk had ik tijdelijk een extra account. Daarvoor had ik een tweede smartphone nodig met simkaart, vanwege de tweestapsverificatie die vanuit de app vereist is. Ging niet om WhatsApp, maar een zakelijke app.

Maar ja, stom van mij dat er ergens toch een twee jaar abonnement doorheen is geglipt, ondanks dat ik met de verkoper de situatie had besproken en ik een maandelijks opzegbaar abonnement wilde afsluiten.

Gezien ik al jaar en dag een trouwe klant ben met meerdere producten had ik toch wel gehoopt op enige coulance. En het indienen van een klacht moet ook veel makkelijker gaan i.p.v. een chatbot.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 3, 2026

Goedemiddag ​@DitKost Te VeelMoeite , bedankt voor jouw bericht en welkom ook hier op de KPN Community :)
De situatie zoals je die beschrijft is natuurlijk enorm zuur, snap ik helemaal! Is het je inmiddels wel gelukt om een klacht in te dienen? Nadat je de klacht hebt ingediend, zal er binnen 5/10 werkdagen contact met je worden opgenomen om dit nader te bespreken. Ik vind het op afstand lastig om aan te geven waar dit precies fout is gegaan; jij hebt in de winkel aangegeven dat je een maandelijks opzegbaar contract wou maar dat er uiteindelijk een 2 jarig contract is afgesloten. Ik snap dat wat ik nu ga vragen heel 'vervelend' over kan komen maar zo bedoel ik het zeer zeker niet; maar heb je achteraf de opdrachtbevestiging nagekeken? Dan had je kunnen zien dat het om een contract van 24 maanden ging en had je dit binnen 14 dagen weer kunnen annuleren.

Neemt niet natuurlijk weg dat de winkelmedewerker hier te kort heeft geschoten, als jij duidelijk aangeeft dat je een maandelijks opzegbaar abonnement wenst en dat wordt uiteindelijk een contract van 24 maanden dan is daar ook duidelijk iets niet goed gegaan. Mocht je nog geen klacht hebben ingediend, dan kan ik je aanraden om dat alsnog te doen. Of dat ook daadwerkelijk iets op gaat leveren kan ik vanaf hier niet beoordelen, maar ik zou zeker een poging wagen. Laat je ons hier nog even weten wat daar verder uit is gekomen? Alvast bedankt!

Forum|alt.badge.img+1

Al tig jaar klant van KPN. Afgelopen jaar had ik tijdelijk een extra nummer nodig omdat ik niet 2 dezelfde apps op 1 telefoon kan installeren. Anyway, dit aangegeven in de winkel met daarbij dat ik een extra abonnement wilde wat maandelijks opzegbaar is - eindig ik per abuis toch met een twee jaar contract. Na slechts een aantal maanden gebruik te hebben gemaakt van het nummer ben ik nu ca. alsnog een half jaar verder en heb ik de tijd genomen om het abonnement op te zeggen. Is dus helaas alleen mogelijk met hoge afkoopsom. 

Geen coulance o.i.d. 

Ergens kan ik een klacht indienen, wordt er telefonisch aangegeven, maar verder geen begeleiding of aanvullende mail om dit te doen. Mijn doel heb ik niet op de website bereikt, daar ik via een omweg hier aan ben gekomen. 

Het is jammer dat het zo omslachtig moet gaan, en overigens ook teleurstellend dat er geen enige zin van coulance wordt aangeboden. Incasseren, ja dat wel...

Ik stuur de klacht meestal in via brief, direct naar de directie. Nu zie ik dat het post adres ook opeens niet meer makkelijk te vinden is. 
Online klacht is niet effectief. Krijg je een half bang persoon aan de lijn. Werknemers mogen niet doorverwijzen naar de beter betaalde directie die verantwoordelijk zijn voor de klacht afhandeling. 

Zoek het post address. Stuur aangetekende brief. Kost 16 euro. Jammer van het geld. Maar het is niet anders bij moeilijke klachten. 
Nog maar de vraag deze post na 24 uberhaupt nog niet verwijderd is. Of dat ik opeens niet meer mag reageren in deze topic. 

Admin: bericht aangepast op basis van onze huisregels

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 12, 2026

Een klacht naar dat adres gaat gewoon meteen door naar de afdeling klachten. Totaal zinloos dus!

Forum|alt.badge.img+1

Een klacht naar dat adres gaat gewoon meteen door naar de afdeling klachten. Totaal zinloos dus!

Zegt u nu als KPN medewerker dat de directie hun post niet eens lezen? 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 12, 2026

Goedemorgen ​@RalfSchooneveld , ik waardeer je input, dat vooropgesteld!
Maar ik heb je eerdere  bericht toch enigszins aangepast omdat de manier waarop je het beschreef,, simpelweg niet de officiële manier is om een klacht in te dienen, daar kan men gewoon het klachtenformulier voor gebruiken. Dat is ook de reden dat ik je post heb aangepast omdat dit simpelweg niet de manier is om een klacht bij ons in te dienen. Bedankt voor je begrip 🙏🏻

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 12, 2026

@RalfSchooneveld het adres wat er eerst stond was van de privacy officer. Dat is zeker het juiste adres als u uw gegevens wilt opvragen. Maar als je een inhoudelijke vraag over producten of abonnementen hebt (zoals een klacht over product X, of abonnement Y) dan gaat hij daar helemaal niet over en heb je zinloos een brief gestuurd. 

Wil je wel een brief sturen? Dan is dit zeker gewoon mogelijk, maar om frustratie te voorkomen kan die beter naar het juiste adres. Dat is:

Klantenservice KPN

Postbus 13500

9700 EG Groningen

Vergeet niet je klantnummer, e-mailadres en telefoonnummer toe te voegen.

Forum|alt.badge.img+1

Goedemorgen ​@RalfSchooneveld , ik waardeer je input, dat vooropgesteld!
Maar ik heb je eerdere  bericht toch enigszins aangepast omdat de manier waarop je het beschreef,, simpelweg niet de officiële manier is om een klacht in te dienen, daar kan men gewoon het klachtenformulier voor gebruiken. Dat is ook de reden dat ik je post heb aangepast omdat dit simpelweg niet de manier is om een klacht bij ons in te dienen. Bedankt voor je begrip 🙏🏻

Ik heb begrip dat uw salaris het niet toelaat om mensen voorbij de eerste line-of-defense voor klachten te laten gaan. En daarmee de OP de keus te ontnemen om zelf te kiezen waar mr naar schrijft. 

@RalfSchooneveld het adres wat er eerst stond was van de privacy officer. Dat is zeker het juiste adres als u uw gegevens wilt opvragen. Maar als je een inhoudelijke vraag over producten of abonnementen hebt (zoals een klacht over product X, of abonnement Y) dan gaat hij daar helemaal niet over en heb je zinloos een brief gestuurd. 

Wil je wel een brief sturen? Dan is dit zeker gewoon mogelijk, maar om frustratie te voorkomen kan die beter naar het juiste adres. Dat is:

Klantenservice KPN

Postbus 13500

9700 EG Groningen

Vergeet niet je klantnummer, e-mailadres en telefoonnummer toe te voegen.

En wat als mr niet gebeld wil worden, maar schriftelijk wilt forceren om niet nog een keer een babbeltje te krijgen net als hij in de winkel kreeg? 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

@RalfSchooneveld 

Wie heeft het over gebeld worden? Wat dacht je ervan dat het om een persoonsverificatie gaat? In zo'n brief kan je altijd aangeven op welke manier je contact wenst te krijgen. 

Forum|alt.badge.img+1

@RalfSchooneveld 

Wie heeft het over gebeld worden? Wat dacht je ervan dat het om een persoonsverificatie gaat? In zo'n brief kan je altijd aangeven op welke manier je contact wenst te krijgen. 

Dat zegt u, maar is niet mijn ervaring. Oh, trouwens. Community forum kan maintenance gebruiken lijkt het. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

Ik denk zelf dat het inmiddels wel duidelijk is, en dat haast alles wel een beetje gezegd is. Ik raad je verder aan om niet overal meteen negatieve gevoelens bij te betrekken.

Veel succes verder ​@RalfSchooneveld . 

Forum|alt.badge.img+1

Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is, en dat haast alles wel een beetje gezegd is. Ik raad je verder aan om niet overal meteen negatieve gevoelens bij te betrekken.

Veel succes verder ​@RalfSchooneveld . 

Uw argumenten zijn vaak net IPv4 — verouderd, gefragmenteerd en incompatible met de realiteit.
Ik weet helft van de tijd bij uw schrijven niet waar u het over heeft. Ik zou u adviseren niet op mij posts te reageren tenzij u inhoudelijk advies van toegevoegde waarde. Hetzelfde ik probeer te doen voor OP (uit liefde, en niet voor een salaris). 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

Ralf, zo onduidelijk ben ik ook weer niet. Ik heb meer het idee dat er op de man wordt gespeeld. Lees anders even jouw reacties terug en ga even bij jezelf ten rade hoe je er zelf tegenaan kijkt. 

Eerlijk gezegd ben ik een beetje klaar mee. Ik hoop dat je dit begrijpt. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 12, 2026

Het is inmiddels denk ik duidelijk dat men een klacht op meerdere manieren in kan dienen. Men kan hiervoor een belafspraak inplannen, het klachtenformulier invullen of een brief sturen naar de klantenservice in Groningen (Klantenservice KPN, Postbus 13500, 9700EG Groningen). Als er een brief wordt gestuurd naar het hoofdkantoor, dan zal de klacht uiteindelijk ook bij de juiste mensen terecht komen maar gaat het in de regel wel iets langer duren omdat het dan dus niet meteen bij de juiste mensen uitkomt. Ik ga er vanuit dat het hiermee duidelijk is wat de mogelijkheden zijn en sluit dit topic omdat de discussie een klein beetje ontspoort en niet meer zo constructief is!