Skip to main content
Vraag

Kosten gemaakt met Chatconnect zonder dat hier toestemming voor is gegeven

• August 20, 2026
  • 3 reacties
  • 32 keer bekeken

Wat een ontzettende onzin! Volgens KPN zou ik Chatconnect zelf hebben aangezet. Dat is NIET waar, ik wist niet eens dat de mogelijkheid bestond. Al na twee weken - en er is niets mis met mijn geheugen- zag ik dat KPN 15,99 euro van mijn rekening afschreef. Ik heb daar geen toestemming voor gegeven en als KPN dat bedrag ten onrechte int, kan zij zich niet vrijpleiten van heling, (hulp bieden aan) klanten bestelen en dergelijke. Het lijkt verdomd veel op: Ich hab es nicht gewusst'.  Een kwalijke praktijk die niet valt te legitimeren. 

Volgens een andere KPN-medewerker is het innen van dergelijke facturen onderdeel van de algemene voorwaarden, waarmee klanten hebben ingestemd. En die zijn veranderd. Ook dat is onzin. Bij dergelijk belangrijke wijzigingen licht je je klanten in dat de mogelijkheid in het leven is geroepen dat anderen via KPN kunnen factureren en dat je als je dat niet wil, je het kunt uitzetten en hoe je dat kunt doen. Dat is allemaal niet gebeurd.

In mijn geval: Ik heb ruime ICT-ervaring en nooit iets aangetikt van Chatconnect. Dat heb ik ze laten weten en ik heb het onderliggende contract opgevraagd. Als er sprake van een abo is, moet er ook een contract zijn. Support Teleconcept, antwoordt daarop en stuurt mij nog steeds niet een contract waarop de factuur is gebaseerd. Wel zou ik, evenals anderen de volgende stappen hebben doorlopen:

U hebt zich geabonneerd op de dienst via een 3G- of 4G-verbinding: De gebruiker moest eerst op de "subscribe"-knop op de abonnementspagina klikken en vervolgens het abonnement valideren door een bevestiging in de betaalkaart van de operator. Daarna moest hij een SMS-bericht ontvangen met de bevestiging van de registratie en de startpagina van de dienst. In deze SMS moet u, net als in de verschillende stappen van het inschrijvingsproces, verschillende informatie hebben ontvangen over de dienst, de prijs, de URL van de dienst en ons telefoonnummer.

Nu heb ik een 5G verbinding, heb ik nuet op subscribe gedrukt en geen enkel abo gevalideerd. Ik heb het nagezocht maar heb geen SMS-bericht ontvangen met bevestiging van registratie en heb niet de ‘verschillende’ informatie ontvangen.

Nogmaals een onderliggend conract kan Telesupport niet laten zien, noch andere bewijzen dat ik een abo heb genomen. En als er al meer stappen nodig zijn, had ik dat zeker geweten. Zeker als dat minder dan twee weken voor de factuur zou zijn gebeurd.

Dus KPN houd op met de schuld bij klanten leggen. Laat medewerkers van klantenservice empathie tonen voor klanten en laat KPN de hand in eigen boezem steken.

Én KPN, leg mij eens uit, waarom KPN als incasso-bureau voor malafide praktijken wil fungeren. Van een bedrijf dat als betrouwbaar te boek staat, verwacht ik als klant, die al 50 jaar bij jullie producten afneemt, toch echt meer maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Als er al zoveel klachten zijn over Chatconnect, zoals uw medewerkers van klantenservice mij vertellen, WAAROM informeert u dan niet uw klanten, WAAROM stop u dan niet met de onrechtmatige incasso's en WAAROM zet u niet als basis het knopje standaard op ‘uit’ dat u mag incasseren voor anderen. Het is bovendien zéér ongeloofwaardig dat KPN, zoals uw medewerkers vertellen, daar niets aan verdient. Een kleine schatting is dat het bedrag dat KPN daarmee opstrijkt al snel in de miljoenen loopt. En zoals iedereen weet: voor niets gaat de zon op. Ook KPN gaat geen tijd en energie steken in zaken waar niets mee te verdienen valt. Dus ‘gratis’ voor anderen geld innen, lijkt mij niet aan de orde.

Als ik daarna het mobiel abo betaal maar niet het bedrag voor Chatconnect krijg ik een dreigbrief van jullie dat binnen een week mijn mobiel wordt afgesloten als ik het bedrag voor Chatconnect niet betaal. HOEZO??? ik betaal mobiel maar niet ten onrechte geïnde bedragen.

Als ik zeg dat ik dan naar een andere aanbieder op zoek ga voor mijn mobiele en internet/tv abo en wegga, zegt een KPN-medewerker dat dat onmogelijk is. Ik zou dan contractbreuk plegen, want mijn contract loopt nog maanden of jaren door. HOEZO?? Ik heb mobiel betaald. En ik betaal niet voor producten/ diensten waarvoor ik geen contract ben aangegaan.

Wie pleegt er hier contractbreuk? Het lijkt mij: KPN. Zij innen buiten het contract dat ik met hun sloot ten onrechte bedragen van derden voor niet bestaande abo's en aangegane verplichtingen. Daar hoort immers een contract onder te liggen.

E-bill mobi belooft op mijn vraag om het contract toe te sturen van Chatconnect -en wat zij NIET konden laten zien- dat zij het bedrag terugbetalen via de GSM factuur.

Ook dat vertrouwt KPN vervolgens niet (fijne zakelijke partner van KPN die Chatconnect leverancier en E-bill mobi) en ik word alsnog geacht de rekening van Chatconnect te betalen.

KPN nog steeds geldt: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Dus HOU OP MET DEZE PRAKTIJKEN!!!!!

3 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 20, 2026

Beste Jan, 

Hoezo zijn jullie doorgeefluik? En hoezo komt het bedrag bij een ander terecht. Waarom zou KPN diensten verrichten waarvoor zij niet wordt betaald? Dit is de grootst mogelijke onzin!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 20, 2026

Als KPN al diensten verricht voor derden waarvoor ze niet betaald wordt, laat ze dan storingsvrij internet aanleggen bij haar klanten!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 20, 2026

Het is niet waar, dat mensen zelf de link hebben aangezet. En waarom zet KPN dan de link niet zelf uit en kan de klant zelf bepalen of hij/zij de link wilaanzetten. Liiefst nog met een extra check en waarschuwing: 

ALS U OP DEZE LINK TIKT GAAT U ERMEE AKKOORD DAT WIJ DE MAANDELIJKSE KOSTEN VIA DE DOOR U VERSTREKTE INCASSO AAN KPN MOGEN INNEN. U BENT GEWAARSCHUWD!

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • August 27, 2026

Goedemorgen ​@Ilse SCH, bedankt voorjouw bericht en welkom ook hier op de KPN Community, al is de aanleiding natuurlijk allesbehalve fraai :(

Om het overzichtelijk te houden, heb ik je reacties in het andere topic waar je op had gereageerd, afgesplitst en hier een eigen topic voor je aangemaakt. En vooropgesteld; dit zijn natuurlijk hele zure kosten en ik begrijp ook heel goed dat je hier niet op zit te wachten.

Tegenwoordig kun je alle bestellingen in de app of online stores van Google, Apple en Microsoft betalen via de mobiele factuur van KPN. Wel moet je KPN Pay eerst instellen om hier überhaupt gebruik van te kunnen maken.

En waarom zet KPN dan de link niet zelf uit en kan de klant zelf bepalen of hij/zij de link wilaanzetten. Liiefst nog met een extra check en waarschuwing: 

Er zit een verschil in het uitzetten van KPN Pay en het uitzetten van Chatconnect; om het ChatConnect-abonnement stop te zetten, kun je terecht bij e-bill.mobi. Daarnaast kun je KPN Pay volledig laten blokkeren om te voorkomen dat er in de toekomst opnieuw aankopen op deze manier via je KPN-factuur worden afgerekend. Hiervoor dien je contact op te nemen met onze Helpdesk en daar kun je tegenwoordig ook zelf een belafspraak voor inplannen.

Ook dat vertrouwt KPN vervolgens niet (fijne zakelijke partner van KPN die Chatconnect leverancier en E-bill mobi) en ik word alsnog geacht de rekening van Chatconnect te betalen.

KPN nog steeds geldt: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Dus HOU OP MET DEZE PRAKTIJKEN!!!!!

Weet dat je hier ook altijd nog een klacht voor in kunt dienen en daar kun je dit formulier voor gebruiken. Nadat je deze hebt ingediend, zal er binnen enkele werkdagen contact met je worden opgenomen om je klacht nader te bespreken. Hopelijk is het inmiddels wel gelukt om Chatconnect stop te zetten 🙏🏻