Skip to main content
Vraag

KPN verandert eenzijdig contactgegevens

• July 31, 2026
  • 8 reacties
  • 133 keer bekeken

Afgelopen dinsdag ontving ik van KPN een mail dat mijn standaard mailadres dat KPN gebruikt voor correspondentie is veranderd naar een Brands Bewindvoering mailadres.

Dit terwijl ik niet onder bewindvoering sta of überhaupt ooit eerder van dat bedrijf had gehoord. 

Ik heb meteen contact opgenomen met de klantenservice van KPN (en vandaag nogmaals), maar zij zeggen mijn contactgegevens niet terug te kunnen veranderen naar mijn oude / correcte emailadres omdat “ik onder bewindvoering” sta. Wat ik dus niet sta! 

KPN verwijst mij naar Brands bewindvoering, maar in principe heb ik niks met hun te maken. Brands bewindvoering is overigens ook de gehele week al niet bereikbaar. 

Het kan toch niet zo zijn dat zonder mijn toestemming ineens gegevens worden gewijzigd in mijn account? 

Nogmaals; ik sta dus niet onder bewindvoering! Niet bij Brands bewindvoering of bij welk ander bedrijf dan ook. Hoe kan een willekeurig persoon überhaupt zomaar mijn gegevens wijzigen?

Ik zou graag zien dat KPN dit uitzoekt want het zou snel duidelijk moeten kunnen worden dat er sprake is van een persoonsverwisseling, een vergissing, een typfout enz. 

Admin: mailadres verborgen wegens privacy

8 reacties

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 31, 2026

Dag ​@Anton Schuurmans , wat merkwaardig dat zoiets gebeurt, je kunt eventueel via onderstaande link een klacht indienen en verzoeken het verder uit te laten zoeken:

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 31, 2026

@Anton Schuurmans Iedereen met kennis van naam en geboortedatum kan raadplegen of iemand onder bewind staat

https://ccbr.rechtspraak.nl/

Je kan na het raadplegen ook een verklaring van niet voorkomen in bewindregister downloaden en KPN laten zien, als ze niet in staat zijn het register zelfs te raadplegen. Het register is bedoeld om ongewenste contracten met mensen onder bewind te sluiten, het is uiterst onwaarschijnlijk dat KPN dit register niet kent.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 31, 2026

Dat centraal curatele- en bewindregister zoekt puur op achternaam en geboortedatum, er zijn vast een behoorlijk aantal mensen met identieke achternaam & geboortedatum…………. in ieder geval al twee- of meerlingen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 31, 2026

Dat centraal curatele- en bewindregister zoekt puur op achternaam en geboortedatum, er zijn vast een behoorlijk aantal mensen met identieke achternaam & geboortedatum…………. in ieder geval al alle twee- of meerlingen.

Een verklaring van niet voorkomen in het register sluit 100% uit dat iemand onder bewind staat. Bovendien moet een bewindvoerder met een rechterlijke besluit bewijzen, dat hij een bevoegd persoon is. Een positieve uittreksel uit het register is niet voldoende, het zegt misschien iets over het persoon onder bewind, maar niet over de bewindvoerder.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 31, 2026

Een verklaring van niet voorkomen in het register sluit 100% dat iemand onder bewind staat. Bovendien moet een bewindvoerder met een rechterlijke besluit bewijzen, dat hij een bevoegd persoon is. Een uittreksel uit het register is niet voldoende.

Dat begrijp ik, maar “iets” heeft KPN natuurlijk hiertoe getriggerd, het lijkt mij sterk dat iemand dat uit de losse duim gezogen heeft, dus vermoedelijk toch een persoonsverwisseling….. 

@Maja van KPN 

@Vikash van KPN 

@Thomas van KPN 

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Dat centraal curatele- en bewindregister zoekt puur op achternaam en geboortedatum, er zijn vast een behoorlijk aantal mensen met identieke achternaam & geboortedatum…………. in ieder geval al alle twee- of meerlingen.

Een verklaring van niet voorkomen in het register sluit 100% uit dat iemand onder bewind staat.

Niet iedereen die onder bewind staat, komt in het centraal curatele- en bewindregister (CCBR) voor: Personen die onder bewind staan vanwege lichamelijke of geestelijke omstandigheden en wanneer de rechter heeft besloten dat publicatie niet noodzakelijk is, staan dus niet in het register. 

Bron: https://www.rechtspraak.nl/registers/centraal-curatele--en-bewindregister

In de praktijk echter wordt in overleg tijdens de zitting tussen de bewindvoerder, betrokkene en de rechter overlegd of opname in het register wenselijk, dan wel noodzakelijk is.

Bovendien moet een bewindvoerder met een rechterlijke besluit bewijzen, dat hij een bevoegd persoon is. Een positieve uittreksel uit het register is niet voldoende, het zegt misschien iets over het persoon onder bewind, maar niet over de bewindvoerder.

Dat is correct. Wanneer iemand onder bewind wordt gesteld wordt door de Rechtbank een bewindvoerder benoemd. Zowel de betrokkene als bewindvoerder ontvangen van Rechtbank het besluit. Daarmee kan de bewindvoerder bewijzen dat deze daadwerkelijk door rechtbank benoemd is. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hoi ​@Anton Schuurmans, welkom hier! Ik kan me voorstellen dat je gek opkijkt als je ineens zo'n mail krijgt. Hoe het werkt is dat een bewindvoerder bij ons bewijs aanlevert dat iemand bij hen onder bewind staat, samen met de abonnementsgegevens van die persoon. En aan de hand daarvan passen wij dan het contactadres aan. Gebaseerd op wat je schrijft is hier dan iets niet helemaal goed gegaan. En dat is ook iets dat we gewoon kunnen corrigeren. De snelste manier daarvoor is belafspraak maken. Dan nemen we contact met je op wanneer het jou uitkomt.