Skip to main content
Beantwoord

Met leugens in het verkoopgesprek naar KPN gelokt. Kost me € 363 meer dan Budget!

• May 14, 2025
  • 11 reacties
  • 184 keer bekeken

Criminele praktijken bij KPN? Op 20.09.24 werd ik gebeld door KPN (WAAR IK GEEN KLANT VAN WAS DE AFGELOPEN 30 JAAR!) mbt verkoop van een internet-TV-televisie-contract. Ik zat vast bij Budget tot 10.04.25. Ik verklaarde gratis te willen bellen met de vaste telefoon, dat kon allemaal, en ik betaalde bij Budget 'veel te veel', nl. € 62 per maand (incl. gratis bellen binnenland + 4 uur bellen naar de USA). Hij rekende voor dat het bij KPN € 50 zou worden (hij heeft ongetwijfeld bevestigd incl. gratis bellen binnenland, ik ben daar alert op!) en het 2e + 3e jaar € 62. Daar ging ik mee akkoord.

Na een maand gebruik blijkt dat de belkosten helemaal niet gratis zijn, want ik had voor € 108 gebeld. Die heb ik teruggekregen, en daarom maar een onbeperkt bellenmodule extra moeten afsluiten van € 12 per maand (was €5 bij Budget). Nu betaal ik al meer dan bij Budget (en het 1e jaar was een kortingsjaar, 2e en 3e jaar € 12 extra). Ik heb geklaagd over de leugens die me naar de KPN hadden gelokt, maar ze binden me aan het contract. Dat gaat me dus € 363 meer kosten dan het Budget-abonnement. En ik kan niet meer bellen naar de USA (vermoed zo dat over die belkosten ook was gelogen, zoiets: 'dat zal niet zoveel kosten', waar ik minder alert op was omdat ik toch al veel minder belde laatste tijd) Maar goed, als ik 4 uur zou willen bellen naar de USA € 0,30/p.m., dan ben ik nog eens €72 per maand kwijt.

Het contract is 'Klein-zakelijk' maar bellen en TV kijken doe ik privé.

Ook de service-medewerkers van KPN liegen en draaien, zo zegt de één dat er een transcriptie is van het verkoopgesprek (maar die ging niet over de afhandeling). De ander ontkent dat. Natuurlijk, want dat is bewijsmateriaal van malafide praktijken, en ze zijn bang voor juridische consequenties als dat uitlekt! Er waren meer leugenachtige zaken in het laatste gesprek, deze mensen zijn erop getraind om al je klachten te weerleggen. Op wat voor manier dan ook.

Ze zeggen dat ik heb gekregen wat in het contract staat, maar dat is volledig ongespecificeerd. En ik ging ervan uit dat dat geheel volgens afspraak was opgesteld, dus incl. onbeperkt bellen binnenland. Als ik had gehoord en voorgerekend gekregen dat dat een aparte module was, dus dat het 1e jaar duurder zou worden dan Budget, dan was ik uiteraard nooit het contract aangegaan. Maar omdat er 'geen transcriptie of opname is van het gesprek' kan ik dat niet hard maken.

Graag feedback! Wie weet een mogelijkheid om het contract toch te ontbinden of om te zetten naar iets goedkopers??? Als heel kleine ondernemer kan ik mijn geld goed gebruiken!!

Ik zag gisteravond (13 mei) bij EenVandaag een item over dezelfde praktijken bij Ziggo. Deze ZZP-er was er wat eerder bij dan ik, en kon ontbinden op basis van aantonen dat hij het abonnement grotendeels privé gebruikte. 

Ongetwijfeld ben ik lang niet de enige die nu slachtoffer is geworden van de eveneens leugenachtige, criminele KPN (kan het niet anders noemen)! Wie nog meer? En wie heeft succes gehad in ontbinden of omzetten van het contract? Misschien kunnen we ons verenigen en KPN aanklagen? Ik heb de klacht ook al bij de ACM en Radar neergelegd. Doe dat alstjeblieft ook, al is het maar voor die duizenden toekomstige slachtoffers….

Beste antwoord door Denise van KPN

Ik vind het ontzettend jammer om te lezen dat jij je misleid voelt, ​@Marin2. Dit is absoluut niet onze bedoeling. Ik kan me zeker voorstellen dat het rauw op je dak komt als blijkt dat bellen helemaal niet gratis is, terwijl je hier wel expliciet omgevraagd hebt. Ik was niet bij het gesprek aanwezig en weet dus ook niet wat er besproken is. Wat ik wel weet, is dat je altijd een bevestiging van jouw bestelling krijgt. Wij raden altijd aan om deze te controleren. Ik snap je, je vertrouwt erop dat het goed gaat. Maar het blijft mensen werk en daarbij kunnen fouten worden gemaakt. Daarom is het dus goed om de bevestiging altijd te controleren en direct contact op te nemen als er iets niet klopt. Nu kom je er pas maanden later achter dat de initiële bestelling niet klopt en kunnen wij helaas niets meer aanpassen. En ik snap dat dit niet de oplossing is waarop jij had gehoopt, maar dat betekent niet meteen dat het ‘leugens en criminele praktijken’ zijn.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

11 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 14, 2025

Beste ​@Marin2 via onderstaande link kun je een klacht indioenen bij KPN:

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 14, 2025

Dank Jan, ik zal dat zeker nog een keer doen, maar wat is de uitkomst van een klacht over een klachtafhandeling als de tegenpartij sowieso geen openheid van zaken wil geven? Heb je die aflevering van EenVandaag over Ziggo toevallig gezien? Ze riskeren enórme boetes als deze criminele verkooppraktijk uitlekt!

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 14, 2025

Nou reken je niet rijk want de vraag is of je wel opgelet hebt. De wetgever heeft bedacht dat een koper 14 dagen herroepingsrecht moet hebben. Dat is tijd om goed te onderzoeken of de aankoop wel bij je past. Je hebt een orderbevestiging gehad maar heb je die wel bekeken?? Ik vind de toon van je verhaal erg overdreven. Succes met je strijd!

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • May 14, 2025

Nou reken je niet rijk want de vraag is of je wel opgelet hebt. De wetgever heeft bedacht dat een koper 14 dagen herroepingsrecht moet hebben. Dat is tijd om goed te onderzoeken of de aankoop wel bij je past. Je hebt een orderbevestiging gehad maar heb je die wel bekeken?? Ik vind de toon van je verhaal erg overdreven. Succes met je strijd!

Je gaat hier de mist in, dit geld niet voor business to business. Dit betreft een klein zakelijk contract, dus business to business. Geen zichtermijn.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 14, 2025

O ja klein zakelijk inderdaad. Niet goed gelezen!! Dan blijven alleen de laatste twee zinnen van m'n verhaal staan. Wel een kleine toevoeging...ga gewoon naar de geschillencommissie als je een geschil hebt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 14, 2025

Ik ga ervan uit bij een gerenomeerd bedrijf als KPN afspraak afspraak is. Maar dit is misleiding en ze gaan door met leugens en bieden geen oplossing. Ik vind dat héél erg kwalijk, misschien ben jij meer aan dit soort praktijken gewend? 

En wat vind je van € 363 in de vuilnisbak gooien? 

Daarbij hadden ze me niet eens mogen bellen, want ik ben geen KPN-klant de laatste 30 jaar!! Maar goed, mea culpa, ik nam op.

• May 14, 2025

Je moet kunnen bewijzen dat je misleid bent. Dus bijvoorbeeld via een opname van het gesprek in dit geval. Als je het niet aan kunt tonen, dan zal je het contract gewoon uit moeten zitten.

• May 14, 2025

Daarbij hadden ze me niet eens mogen bellen, want ik ben geen KPN-klant de laatste 30 jaar!!

Bedrijven mogen ze wel bellen denk ik. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 14, 2025

Je moet kunnen bewijzen dat je misleid bent. Dus bijvoorbeeld via een opname van het gesprek in dit geval. Als je het niet aan kunt tonen, dan zal je het contract gewoon uit moeten zitten.

Precies, en die transcriptie/opname is er volgens de eerste medewerker die ik sprak en die de klacht doorspeelde, maar dat werd ontkend door de klachtenmedewerkster. Dat is precies het misnoegen van de advocaat uit het EenVandaag-item van gisteren.

Daarbij hadden ze me niet eens mogen bellen, want ik ben geen KPN-klant de laatste 30 jaar!!

Bedrijven mogen ze wel bellen denk ik. 

Volgens mij belden ze me nav de glasvezelaansluiting die ze een poosje daarvoor hadden aangelegd. Dat had ik als privépersoon laten doen omdat ze me een brief daarover hadden gestuurd. Maar misschien heb je gelijk en hadden ze uitgevogeld dat ik ZZP-er ben.

• May 14, 2025

Bewijs moet je zelf hebben. De tegenpartij gaat je geen bewijs overhandigen wat tegen hunzelf pleit.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik vind het ontzettend jammer om te lezen dat jij je misleid voelt, ​@Marin2. Dit is absoluut niet onze bedoeling. Ik kan me zeker voorstellen dat het rauw op je dak komt als blijkt dat bellen helemaal niet gratis is, terwijl je hier wel expliciet omgevraagd hebt. Ik was niet bij het gesprek aanwezig en weet dus ook niet wat er besproken is. Wat ik wel weet, is dat je altijd een bevestiging van jouw bestelling krijgt. Wij raden altijd aan om deze te controleren. Ik snap je, je vertrouwt erop dat het goed gaat. Maar het blijft mensen werk en daarbij kunnen fouten worden gemaakt. Daarom is het dus goed om de bevestiging altijd te controleren en direct contact op te nemen als er iets niet klopt. Nu kom je er pas maanden later achter dat de initiële bestelling niet klopt en kunnen wij helaas niets meer aanpassen. En ik snap dat dit niet de oplossing is waarop jij had gehoopt, maar dat betekent niet meteen dat het ‘leugens en criminele praktijken’ zijn.