Skip to main content
Beantwoord

Mobiel abonnement opgezegd en nu code A3 bij BKR, hoe los ik dit op?

• February 21, 2026
  • 4 reacties
  • 94 keer bekeken

Goedemorgen,

Mijn mobiel abonnement is door jullie stop gezet, ivm betaling achterstand.. en onduidelijke brieven. 

Nu hebben jullie de code A3 bij de bkr gezet. 

Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik wil dit graag verandert hebben. 

We hebben geen post meer ontvangen, en als we post hadden ontvangen was dat allemaal erg onduidelijk, en deels hiervan is ook betaald, maar telkens met andere bedragen. 

Wat is nu precies de stand van dit abonnement?

Ik wil hem graag aflossen voor ruil dat jullie deze code van mijn naam afhalen.

Mvg,

Beste antwoord door Serenay van KPN

Hoi ​@EdSter7, wat een vervelende situatie, dat begrijp ik goed. ​@bnh en ​@Michel.uit.Arnhem  leggen het hierboven inderdaad correct uit. Een BKR-codering (zoals een A3-melding) kan niet zomaar verwijderd worden. Zodra deze is geregistreerd, blijft deze in principe 5 jaar zichtbaar nadat het krediet is beëindigd. Via de community hebben wie hier geen inzage op, dit moet echt via de klantenservice verlopen.

Hopelijk geeft dit wat meer duidelijkheid. Mocht je nog algemene vragen hebben, dan denken we hier natuurlijk met je mee.

4 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 21, 2026

Hallo ​@EdSter7 ,

Je kunt hiervoor contact opnemen met KPN klantenservice. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@EdSter7 

De codering van A3 in jouw kredietoverzicht bij het BKR, kan niet zomaar weggehaald worden, en zal pas na een periode van 5 jaar (nadat alles is beëindigd) automatisch verdwijnen uit je overzicht.

De betekenis van jouw BKR code:

Achterstandsmelding (A)
U loopt meerdere termijnen achter met het terugbetalen van uw krediet en u heeft een vooraankondiging ontvangen van uw kredietverstrekker dat deze een achterstandsmelding gaat doen bij BKR.

Afboeking (3)
Bij deze bijzonderheid heeft uw kredietverstrekker een bedrag kwijtgescholden of afgeboekt:

• de kredietaanbieder heeft € 250 of meer kwijtgescholden van uw betalingsachterstand. U hoeft de € 250 of meer niet langer te betalen en ziet geen einddatum bij uw krediet staan.
  • een afboeking betekent dat de kredietverstrekker een bedrag afboekt dat hij niet meer verwacht terug te krijgen. Het krediet loopt dan wel door, er is (nog) geen einddatum.

Dit zou dus inhouden, dat KPN het nog openstaand bedrag heeft kwijtgescholden of heeft afgeboekt.

Bij een afboeking verwacht KPN dus dus niet meer het openstaand bedrag van jouw terug te krijgen, maar het krediet loopt dan wel door, waarbij er (nog) geen einddatum wordt vermeld.

Wat voor jouw van toepassing is, zou je kunnen navragen bij de klantenservice van KPN, alwaar mede community lid ​@Noordzee al de benodigde gegevens heeft gedeeld.

Wil je zelf bellen, dan kan dan op 0800-0402

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • February 22, 2026

Dit kan je helaas niet verwijderen, na 5 jaar zal dit automatisch gaan.

Ook doet KPN niet aan een ruildeal, als ik betaald dan moeten jullie….

De rekening moet gewoon betaald worden, en dan is het 5 jaar wachten en geen nieuwe problemen veroorzaken.

Tot die tijd zal u niets of weinig kunnen afsluiten of lenen ter bescherming van uw zelf en de betreffende bedrijven.

U kunt altijd een klacht aanmaken en uw verhaal uitleggen en dan hopen dat er vanuit KPN begrip is, maar dit is geen garantie.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+7

Hoi ​@EdSter7, wat een vervelende situatie, dat begrijp ik goed. ​@bnh en ​@Michel.uit.Arnhem  leggen het hierboven inderdaad correct uit. Een BKR-codering (zoals een A3-melding) kan niet zomaar verwijderd worden. Zodra deze is geregistreerd, blijft deze in principe 5 jaar zichtbaar nadat het krediet is beëindigd. Via de community hebben wie hier geen inzage op, dit moet echt via de klantenservice verlopen.

Hopelijk geeft dit wat meer duidelijkheid. Mocht je nog algemene vragen hebben, dan denken we hier natuurlijk met je mee.