Skip to main content
Vraag

Nog geen e-mail ontvangen vanwege wijziging voorwaarden, volgens klantenservice kan ik nog niet opzeggen

• May 2, 2026
  • 24 reacties
  • 149 keer bekeken

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Ik heb zojuist, zaterdag 2 mei,  de klantenservice gebeld, volgens hun kan ik nog niet opzeggen omdat ik de e-mail nog niet ontvangen heb vanwege de wijziging van de algemene voorwaarden. Er werd ook verteld dat voor mij de algemene voorwaarden dan op een latere datum dan 1 juni ingaan, waarvan ik betwijfel of dit waar is. 

Dus heeft de klantenservice gelijk of niet ? En moet ik echt wachten tot de e-mail er is ?  Of kan ik toch al vandaag opzeggen ?  Ik dacht altijd dat iedere klant minimaal 1 maand van te voren voor de wijziging geïnformeerd moest zijn, dat is bij mij dus niet gebeurd.

En voor de duidelijkheid, ik heb sinds juli vorig jaar een abonnement op internet, en sinds september op mobiel. 

Edit: type fout gemaakt in topic titel, maar kan ik zelf niet wijzigen.

24 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 2, 2026

Hallo ​@MiVoNL ,

Geen zorgen. Vanaf het moment dat jij de e-mail ontvangt, heb jij een maand de tijd om op te zeggen. 

Moderator Arjan schreef: 

De voorwaarden veranderen ook pas per 1 juni.  Dit betekent dat elke bestaande klant van KPN bericht krijgt over deze wijziging en vanaf dat moment een maand de tijd krijgen om te besluiten of ze bij KPN blijven of niet. Het is dus wel even wachten totdat je bericht krijgt. 

bron:

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 2, 2026

Dan hoop ik maar dat deze snel komt, ga liever vandaag dan morgen weg bij KPN. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Jammer om te lezen ​@MiVoNL.

Wat Noordzee aangeeft klopt helemaal, zo gauw je de mail ontvangen hebt, gaat je maand opzegtermijn in. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • May 2, 2026

Beleidsregel kosteloos beëindigingsrecht artikel 7.2 Telecommunicatiewet

Artikel 5:

ACM is van oordeel dat de aanbieder de abonnee in staat stelt om de overeenkomst kosteloos te beëindigen als is voldaan aan de volgende criteria:

1. De aanbieder brengt de abonnee geen kosten in rekening wanneer de abonnee de overeenkomst beëindigt;
  2. De aanbieder stelt de abonnee in staat zijn abonnement kosteloos te beëindigen op de in de overeenkomst overeengekomen wijze. Indien de aanbieder een andere wijze van beëindiging van de overeenkomst voorstelt dan vermeldt de aanbieder hierbij dat ook de overeengekomen wijze van beëindiging mogelijk blijft;
  3. De overeenkomst eindigt in beginsel op het einde van de laatste dag van de in het vijfde lid van het tweede artikel genoemde termijn; 
  4. De aanbieder stelt de abonnee die zijn overeenkomst kosteloos wil beëindigen in staat om naar een andere aanbieder over te stappen. De geldende wet- en regelgeving is onverkort van toepassing.

Artikel 2:

ACM is van oordeel dat er sprake is van genoegzaam informeren als er wordt voldaan aan de volgende criteria:

1. De aanbieder informeert de abonnee op een duidelijke en ondubbelzinnige wijze over alle voorgenomen wijzigingen van bedingen opgenomen in de overeenkomst;
  2. De aanbieder informeert de abonnee op individuele wijze;
  3. De aanbieder informeert de abonnee op een zodanige wijze dat de abonnee in staat is om de nieuwe situatie te vergelijken met de huidige situatie;
  4. De aanbieder informeert de abonnee over zijn recht om de overeenkomst kosteloos te beëindigen en op welke wijze de abonnee dit kan doen;
  5. De aanbieder verstrekt de in de voorgaande leden opgenomen informatie tenminste een maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt; en
  6. De aanbieder zorgt ervoor dat de abonnee ook effectief een maand heeft om te bepalen of hij gebruik wil maken van het kosteloos beëindigingsrecht.

Onder verwijzing naar art. 5 lid 3 en art. 2 lid 5 kan ​@MiVoNL zodra hij de kennisgeving heeft ontvangen per 31 mei 2026 opzeggen. Maand opzegtermijn is niet van toepassing.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

De aanbieder verstrekt de in de voorgaande leden opgenomen informatie tenminste een maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt;

Maand opzegtermijn is niet van toepassing.

Is nog steeds van toepassing (deze 1 maand is ruimte voor provider om administratieve takken te voltooien). Daarom moet hij ook tenminste 1 maand voor het in kracht treden van de wijziging de klanten informeren.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • May 2, 2026

Ziggo heeft per 1 mei jl haar voorwaarden aangepast en aanvankelijk ook op het standpunt gesteld dat er een opzegtermijn van 1 maand was. Na protesten en verwijzing naar de beleidsregel zijn zij hier van teruggekomen.

Het is mij onduidelijk waarom KPN haar klanten niet in april heeft geïnformeerd. Ik zelf heb ook nog geen bericht gehad maar ga opzeggen per 31 mei as.

• May 2, 2026

Heel apart volgens het mail bericht wat ik kreeg veranderen de voorwaarden voor mij als klant pas per 10 juni. Mij ontgaat hiervan elke logica, Ik zou volgens het mailbericht tot 10 juni mogen opzeggen. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 2, 2026

De voorwaarden veranderen per 1 juni.  Dit betekent dat elke bestaande klant van KPN bericht krijgt over deze wijziging en vanaf dat moment een maand de tijd krijgen om te besluiten of ze bij KPN blijven of niet

• May 2, 2026

De voorwaarden veranderen per 1 juni.  Dit betekent dat elke bestaande klant van KPN bericht krijgt over deze wijziging en vanaf dat moment een maand de tijd krijgen om te besluiten of ze bij KPN blijven of niet

Dat heb ik allang gelezen. Wat mij ontgaat is waarom blijkbaar elke klant  een andere ingangsdatum van de gewijzigde voorwaarden kan hebben niet gewoon collectief 1 juni. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 2, 2026

Dat zal te maken hebben met de factuurdatum. En bijkomend voordeel voor KPN is dat de opzeggingen/andere reacties wat meer gespreid bij de klantenservice belanden. 

edit : aangepast naar “factuurdatum” n.a.v. opmerking Rowi.  

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • May 2, 2026

Ze houden de factuurdatum aan, althans in mijn geval. 

• May 2, 2026

Dat zal te maken hebben met het moment van premiebetaling. En bijkomend voordeel voor KPN is dat de opzeggingen/andere reacties wat meer gespreid bij de klantenservice belanden. 

Welke premie betaling het is geen verzekering? Je bedoeld de incasso van de abonnements kosten? Mijn factuur datum staat op de 4de. In die logica zou voor mij de nieuwe voorwaarden dus de 4de in moeten gaan niet pas de 10de.

Met de klantenservice hoeven we geen rekening te houden dan huurt kpn maar extra capaciteit in. En daar zal dan in het kader van kosten besparing de achterliggende gedachte zitten.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • May 2, 2026

@Rowi. Mijn factuurdatum is elke 3de van de maand (het abonnement loopt tot de 2de van elke maand).

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 2, 2026

In mijn geval is factuur datum voor mobiel de 9de, maar voor internet de 25ste. Krijg je dan 2x een e-mail ?  1 voor mobiel en 1 voor internet ?  

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • May 2, 2026

@MiVoNL zoals ik het begrijp wel. Na ontvangst van het emailbericht heb je één maand de tijd om kosteloos op te zeggen, zie bericht ​@HRJ 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Ze houden de factuurdatum aan, althans in mijn geval. 

Klopt, het heeft inderdaad te maken met de factuurperiode van je abonnement. Daardoor krijgt niet iedereen de e-mail op hetzelfde moment.

De opzegtermijn is ook een maand, net als de periode waarin je contractvrij bent door deze wijzigingen.

In mijn geval is factuur datum voor mobiel de 9de, maar voor internet de 25ste. Krijg je dan 2x een e-mail ?  1 voor mobiel en 1 voor internet ?  

Dat klopt ​@MiVoNL, voor elk abonnement heb je een contract, daarom krijg je voor elk abonnement een e-mail om je over wijzigingen te informeren.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 2, 2026

Dat zal te maken hebben met het moment van premiebetaling. En bijkomend voordeel voor KPN is dat de opzeggingen/andere reacties wat meer gespreid bij de klantenservice belanden. 

Welke premie betaling het is geen verzekering? Je bedoeld de incasso van de abonnements kosten?

Klopt, factuurdatum om precies te zijn. Ik pas het wel aan...

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

Klopt echter, zo begreep ik van de klantenservice, zal de overstapservice, niet werken bij een overstap van het internet en moet je de klantenservice bellen met het verzoek om je einde contract datum per direct over te zetten naar vandaag zodat je kan overstappen. Dit is anders dan de mobiel waarbij de overstap wel werkt. Overigens vertellen ze bij de klantenservice hele andere dingen die hier wel al zwart op wit staan. Zeg dus niets op want dan ben je je nummer kwijt.

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

@MiVoNL zoals ik het begrijp wel. Na ontvangst van het emailbericht heb je één maand de tijd om kosteloos op te zeggen, zie bericht ​@HRJ 

Nooit opzeggen want dan ben je je nummer kwijt. Mits je een nieuw nummer wilt. Overstapservice is het beste. 

• May 2, 2026

Nooit opzeggen want dan ben je je nummer kwijt. Mits je een nieuw nummer wilt. Overstapservice is het beste. 

Echt niet een telefoon nummer moet elke provider ten alle tijde laten porteren. Zolang je die portering (lees nummerbehoud) maar meteen regelt met de nieuwe provider.

en inderdaad als je opzegt vanwege de voorwaarden inderdaad geen overstapservice gebruiken dat wordt gezien als een reguliere opzegging met kans op een afkoopsom als je nog binnen je contract termijn zit.

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

Echt niet jouw telefoon nummer moet elke provider ten alle tijde laten porteren. zolang je die portering lees nummerbehoud maar meteen regelt met de nieuwe provider.

Helaas heb ik de ervaring dat dat fout gaat. Dus beter met behulp van je nieuwe provider het contract laten ontbinden.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • May 2, 2026

@Alexandra van KPN kun jij de laatste 2 berichten wat meer duiden, met name als je gebruik wilt maken van nummerbehoud? Het is mij en vele anderen niet helemaal duidelijk. Verschillende interpretaties.

Voor wat betreft de opzegtermijn: je krijgt bijvoorbeeld 9 mei een email dat je tot 9 juni kosteloos kunt opzeggen. Stel je zegt op 2 juni je abonnement op vanwege wijziging AV, loopt het abonnement dan tot 2 juli, voor zowel mobiel als vast?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Als je met nummerbehoud wilt overstappen naar een andere provider, vraag hiervoor dan bij de provider waar je naartoe gaat overstapservice aan met nummerbehoud. Dan regelen zij dit. 

Stel je zegt op 2 juni je abonnement op vanwege wijziging AV, loopt het abonnement dan tot 2 juli, voor zowel mobiel als vast?

Klopt, als je beiden op 2 juni opzegt. Als je zowel vaste diensten (internet thuis) als mobiel afneemt, kan je 2x communicatie ontvangen met 2 verschillende contractvrije periodes. Als dit bij jou gebeurt dan geldt de datum die het verst in de toekomst ligt – voor zowel mobiel als breedband. In de e-mail staat ook de exacte contractvrije periode. 

Hopelijk is het zo helder! Zo niet, laat het gerust weten. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • May 2, 2026

@Sanne van KPN aanvraag nummerbehoud bij andere provider is dan kosteloos neem ik aan. Kies ik dan bij de nieuwe provider ingangsdatum "zo snel mogelijk" of "einde contract"? Want in mijnkpn staat mijn einddatum nog steeds op 5 maart 2027. Ik heb overigens de mail gehad.