Skip to main content
Vraag

Nummerbehoud na beƫindiging contract wegens wijziging voorwaarden

• April 30, 2026
  • 7 reacties
  • 71 keer bekeken

Eerder deze maand ben ik vanaf Odido bij KPN gekomen met mijn mobiele contract, maar tot mijn verbijstering ontving ik in deze allereerste maand al de aankondiging dat KPN mijn contract per 1 juni a.s. wil wijzigen met een prijsverhoging om een functie op te dringen die ik niet gebruik en nog sterker, op dit moment al inbegrepen zou moeten zittten in mijn abonnement.

Samen met de nog altijd lopende issues met de dataverbinding die af en toe gewoon niet werkt,Ā is ditĀ niet echt wat ik had verwacht bij een vast, tweejarig contract bij een provider waar ikĀ een stuk meer betaal voor eenzelfde soort abonnement.

Ik wil dus graag van deze wijziging in de voorwaarden gebruik maken om mijn contract vroegtijdig te beƫindigen en weer terug te keren naar Odido.

Mijn vraag is hoe dat werkt met nummerbehoud. Dien ik eerst het contract te ontbinden bij jullie en dan per einddatum het nummerbehoud aan te vragen bij Odido, of is er een andere procedure die ik moet volgen omdat het om een vroegtijdige beƫindiging gaat?

Ā 

7 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 30, 2026

Beste ​@JutaĀ de normale gang van zaken is bij de nieuwe provider een contract aan te gaan via deĀ overstapservice en nummerbehoud.

Zij zeggen dan je huidige abo bij KPN op en KPN geeft aan de nieuwe provider door per wanneer dat kan en jij hoort van KPN wanneer je abo al of niet beƫindigd wordt en tegen eventueel welke afkoopkosten.

Ā 

• Auteur
  • April 30, 2026

Bedankt voor je reactie. Mijn vraag is dus echter of dat ook zo werkt als het abonnement vroegtijdig ontbonden wordt door een wijziging in de algemene voorwaarden of dat er een ander proces moet worden gevolgd.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • April 30, 2026

Hi ​@JutaĀ Ā en meelezers, goed dat je deze vraag hier stelt.Ā 

Allereerst is het van belang om te kijken of de verhoging van je mobiele abonnement ook voor jou geldt, ofĀ je dus een e-mail over de verhogingĀ hebt ontvangen. Anders ga je namelijk niet meer betalen voor je mobiele abonnement.Ā 

Heb je dit bericht gehad? Dan kun je je abonnement opzeggen. Uiteraard kun je het abonnement ook opzeggen naar aanleiding van het wijziging in de Algemene Voorwaarden.Ā 

Voor een eventuele overstap is het moment van aanvraag overstap met nummerbehoudĀ leidend. Doe je ditĀ binnen de contract vrije periode dan kun je gratis overstappen binnen jouw lopende KPN contract.Ā 

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Hi ​@JutaĀ Ā en meelezers, goed dat je deze vraag hier stelt.Ā 

Allereerst is het van belang om te kijken of de verhoging van je mobiele abonnement ook voor jou geldt, ofĀ je dus een e-mail over de verhogingĀ hebt ontvangen. Anders ga je namelijk niet meer betalen voor je mobiele abonnement.Ā 

Heb je dit bericht gehad? Dan kun je je abonnement opzeggen. Uiteraard kun je het abonnement ook opzeggen naar aanleiding van het wijziging in de Algemene Voorwaarden.Ā 

Voor een eventuele overstap is het moment van aanvraag overstap met nummerbehoudĀ leidend. Doe je ditĀ binnen de contract vrije periode dan kun je gratis overstappen binnen jouw lopende KPN contract.Ā 

Hoi Alex,

Ā 

ik lees in diverse media dat KPN met ingang van 1 juni al zijn algemene voorwaarden gaat wijzigen. Volgens mij maakt het dus niet meer uit en mag iedereen met alle producten tussentijds overstappen. Of klopt het niet wat in de media staat?

Ā 

Ā 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Dat klopt ​@Dennisk76, per 1 jun wijzigen inderdaad de Algemene Voorwaarden. Zoals mijn collega ook aangeeft, biedt dat de mogelijkheid om het abonnement stop te zetten mocht een klant dat willen.Ā 

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Dat klopt ​@Dennisk76, per 1 jun wijzigen inderdaad de Algemene Voorwaarden. Zoals mijn collega ook aangeeft, biedt dat de mogelijkheid om het abonnement stop te zetten mocht een klant dat willen.Ā 

Vanaf wanneer kan dat?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 30, 2026

Vanaf wanneer kan dat?

• Vanwege de wijziging in de Algemene Voorwaarden: dit kan tot 1 juni 2026
  • Vanwege een prijsverhoging: dit kan pas nadat je hierover bericht hebt ontvangen. Vanaf dat moment heb je tot ƩƩn maand na je factuurdatum om op te zeggen.

Ik denk per direct ​@Dennisk76Ā op basis van de wijziging van de algemene voorwaarden.