Skip to main content
Beantwoord

Online aankopen van NBA via e-bill.mobi/. Hoe kom ik er weer vanaf

• August 15, 2025
  • 9 reacties
  • 1971 keer bekeken

Opeens online aankopen van NBA via e-bill moby op factuur. Ik heb dit nooit aangevraagd en ook geen betaalde app in appstore. Hoe krijg ik mijn geld terug? Scam via café via qr code bestellen.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Judith24 ,

Je geeft aan dat het om online aankopen gaat. 

Als het een aankoop via een appstore (playstore) betreft, zorg dan dat het betalen via jouw KPN factuur daar niet als optie opgenomen is.

Zie deze pagina.

Het ging blijkbaar via KPN-pay. Ik wist niet eens dat ik dat had. Blijkt standaard aan te staan voor aankopen bij de aap store of google play store.

KNP zet blijkbaar een deur op je telefoon open zonder dat je het weet. Die is nu uitgezet, maar ik wil ook mijn geld terug want ik heb hier niet voor gekozen.

Goed dat je hiervoor KPN Pay uitgezet hebt. KPN gaat jou echter niets vergoeden. Je kunt het proberen bij de aanbieder van de "dienst".  

Aanvulling : 

Bij elke factuur zit een specificatie en daarop is elke aankoop apart terug te vinden met de naam van de (app)store, specificatie van de aankoop (naam of transactie kenmerk), aankoopbedrag en aankoopmoment. Ook is de recente aankoopgeschiedenis terug te vinden in de (app)store:
Ik weet niet van welke (app) store je gebruik maakt, dus ik leg het uit voor Android en iOS (als je gebruik maakt van een tablet, raad ik je aan om daar ook de stores te controleren):

Online aankoop beheren in Android:

Belangrijk: Als je de app verwijdert, wordt je abonnement niet opgezegd.

1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen  Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement niet automatisch opgezegd. Je moet de opzegging apart doen. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Bron: Google support

Online aankoop beheren in iOS (iPhone, iPad of iPod touch)

1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

Bron: Apple support

Goed om te weten: het kan zijn dat de aankopen buiten de (app)store om gegaan zijn, op de factuur kun je terugvinden via welke aanbieder de aankoop gedaan.

Betaalde sms- en mobiel internet diensten stoppen

Je kunt betaalde sms- en mobiel internet diensten gratis stopzetten. Je kant dit doen door een sms met bijvoorbeeld ‘STOP’ of ‘UIT’ te sturen naar de shortcode. Welk woord je precies moet sms’en lees je in de aanmeldbevestiging van de sms-dienst. Dat is vaak de eerste sms die je hebt ontvangen nadat je de dienst afsloot. Weet je niet wat de shortcode is waar je naartoe moet sms’en? Kijk dan op jouw factuur onder het kopje 'Premium diensten'.

Je kunt de betaalde sms-diensten ook stoppen via Payinfo. Dat doe je zo:

1. Ga naar payinfo.nl
  2. Vul jouw telefoonnummer in
  3. Je krijgt een sms met hierin een wachtwoord
  4. Vul dit wachtwoord in
  5. Je krijgt nu een overzicht van alle betaalde diensten op jouw nummer
  6. Klik op details om je af te melden

Let op: Dit kan alleen voor betaalde sms-diensten. Betaalde mobiel internet diensten kan je niet via payinfo stopzetten. Dit gaat via de website waar je de dienst hebt afgesloten.

En wat betreft verdere blokkades: 

Betaalde sms-diensten blokkeren

Je kunt betaalde sms-diensten ook helemaal blokkeren. Zo zorg je dat je helemaal geen betaalde sms’jes meer kunt ontvangen. Dat doe je zo:

1. Ga naar payinfo.nl
  4. Vul dit wachtwoord in
  5. Aan de rechterkant kan je nu verschillende diensten blokkeren
    1. Eenmalige diensten
    2. Abonnementsdiensten
    3. Deblokkadeslot

Let op: Betaalde mobiel internet diensten kan je niet laten blokkeren door payinfo. Mobiele internetdiensten worden meestal via een website op je mobiele telefoon aangeboden. Om de dienst ook echt te bevestigen klik je op ‘Akkoord’, waarna je een bericht ontvangt om de aanmelding te bevestigen. In de bevestiging staat ook hoe je je weer kunt afmelden voor de dienst.

9 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 15, 2025

Bel direct je bank .

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 15, 2025

Het ging blijkbaar via KPN-pay. Ik wist niet eens dat ik dat had. Blijkt standaard aan te staan voor aankopen bij de aap store of google play store.

KNP zet blijkbaar een deur op je telefoon open zonder dat je het weet. Die is nu uitgezet, maar ik wil ook mijn geld terug want ik heb hier niet voor gekozen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • August 15, 2025

Hallo ​@Judith24 ,

Je geeft aan dat het om online aankopen gaat. 

Als het een aankoop via een appstore (playstore) betreft, zorg dan dat het betalen via jouw KPN factuur daar niet als optie opgenomen is.

Zie deze pagina.

Goed dat je hiervoor KPN Pay uitgezet hebt. KPN gaat jou echter niets vergoeden. Je kunt het proberen bij de aanbieder van de "dienst".  

Aanvulling : 

Bij elke factuur zit een specificatie en daarop is elke aankoop apart terug te vinden met de naam van de (app)store, specificatie van de aankoop (naam of transactie kenmerk), aankoopbedrag en aankoopmoment. Ook is de recente aankoopgeschiedenis terug te vinden in de (app)store:
Ik weet niet van welke (app) store je gebruik maakt, dus ik leg het uit voor Android en iOS (als je gebruik maakt van een tablet, raad ik je aan om daar ook de stores te controleren):

Online aankoop beheren in Android:

Belangrijk: Als je de app verwijdert, wordt je abonnement niet opgezegd.

1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen  Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement niet automatisch opgezegd. Je moet de opzegging apart doen. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Bron: Google support

Online aankoop beheren in iOS (iPhone, iPad of iPod touch)

1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

Bron: Apple support

Goed om te weten: het kan zijn dat de aankopen buiten de (app)store om gegaan zijn, op de factuur kun je terugvinden via welke aanbieder de aankoop gedaan.

Betaalde sms- en mobiel internet diensten stoppen

Je kunt betaalde sms- en mobiel internet diensten gratis stopzetten. Je kant dit doen door een sms met bijvoorbeeld ‘STOP’ of ‘UIT’ te sturen naar de shortcode. Welk woord je precies moet sms’en lees je in de aanmeldbevestiging van de sms-dienst. Dat is vaak de eerste sms die je hebt ontvangen nadat je de dienst afsloot. Weet je niet wat de shortcode is waar je naartoe moet sms’en? Kijk dan op jouw factuur onder het kopje 'Premium diensten'.

Je kunt de betaalde sms-diensten ook stoppen via Payinfo. Dat doe je zo:

1. Ga naar payinfo.nl
  4. Vul dit wachtwoord in
  5. Je krijgt nu een overzicht van alle betaalde diensten op jouw nummer
  6. Klik op details om je af te melden

Let op: Dit kan alleen voor betaalde sms-diensten. Betaalde mobiel internet diensten kan je niet via payinfo stopzetten. Dit gaat via de website waar je de dienst hebt afgesloten.

En wat betreft verdere blokkades: 

Betaalde sms-diensten blokkeren

Je kunt betaalde sms-diensten ook helemaal blokkeren. Zo zorg je dat je helemaal geen betaalde sms’jes meer kunt ontvangen. Dat doe je zo:

1. Ga naar payinfo.nl
  4. Vul dit wachtwoord in
  5. Aan de rechterkant kan je nu verschillende diensten blokkeren
    1. Eenmalige diensten
    2. Abonnementsdiensten
    3. Deblokkadeslot

Let op: Betaalde mobiel internet diensten kan je niet laten blokkeren door payinfo. Mobiele internetdiensten worden meestal via een website op je mobiele telefoon aangeboden. Om de dienst ook echt te bevestigen klik je op ‘Akkoord’, waarna je een bericht ontvangt om de aanmelding te bevestigen. In de bevestiging staat ook hoe je je weer kunt afmelden voor de dienst.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 15, 2025

Ik heb niks aangekocht. Ik moest op een terras een qr-code scannen om te bestellen. Toen kreeg ik een NBB formulier en ik dacht dat die miss sponsorde. Ik was begonnen met invullen maar ben gestopt omdat ik het teveel gedoe vond. Maar blijkbaar hadden de scammers genoeg info voor eenzgn abonnement. In de appsore stop niks bij abonnementen en ook geen betaalde apps. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 15, 2025

Als je weet waar je de QR code hebt gescand aangifte doen er is misbruik gemaakt van je prive gegevens en dat valt onder de AVG wet.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 15, 2025

Ik krijg mijn geld terug van e-bill. Had gedreigd met aangifte doen.

Fijn weekend!

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 15, 2025

Als het internationaal bedrijf is eis dat ze ook je gegevens verwijderen dat val ook onder de AVG wet dat zijn ze verplicht volgens de EU regels.

In het Engels.

General Data Protection Regulation.

NL 

Algemene Verordering Gegevensbescherming.

• Nieuwkomer
  • August 16, 2025

Hi! Hier hetzelfde probleem, via waar heb je contact gehad? 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • August 18, 2025

Ik krijg mijn geld terug van e-bill. Had gedreigd met aangifte doen.

Fijn weekend!

Heel fijn dat je het terug gaat krijgen ​@Judith24!

Heb je met ze gemaild via help@contentformobile.net? Of heb je op een andere manier contact met ze gehad?