Skip to main content
Vraag

Onterechte facturatie en aanmaning E-bill.mobi/Ricorda

• May 11, 2026
  • 11 reacties
  • 48 keer bekeken

Laatste sommatie vóór stap naar Geschillencommissie – Onterechte incasso en aanmaning Icaro – 
Klantnummer: ********]
Datum: 11-05-2026

Geachte directie,Middels deze brief sommeer ik u de onterechte facturatie en de daaropvolgende aanmaning met betrekking tot de dienst 'Icaro' (E-bill.mobi/Ricorda) onmiddellijk te staken en te corrigerende feiten van mijn zijde

Correcte betaling: 
Ik heb de factuur van mei gedeeltelijk gestorneerd omdat deze een onterechte post van €10,- bevatte.Ik heb hierover al contact gehad met de klantenservice. Ik heb vervolgens handmatig €20,- overgemaakt naar KPN om de rechtmatige kosten van mijn abonnement tijdig te voldoen (zie bijgevoegd ING-betalingsbewijs).

Tijdige opzegging: De dienst Icaro is reeds in maart 2026 via Payinfo.nl geblokkeerd en op 29 april 2026 definitief stopgezet bij de aanbieder zelf (bevestigd via SMS en hun eigen website).Ik heb recent 10 euro teruggekregen van een eerdere maand, maar in de maand mei ging deze toevoeging, die ik nooit heb aangevraagd, gewoon door. De mevrouw die de klacht afhandelde zei dat dit niet was om mijn gelijk te bevestigen, maar 'service'van KPN. Ik moest het abonnement zelf opzeggen. Dat had ik dus al eerder gedaan. Op de site staat afgemeld per 29 april. (zie bijlage) De bewering van de klantenservice dat de opzegging van 29 april 'nog niet verwerkt kon worden' voor de factuur van mei, is rechtens onjuist. De opzegging vond plaats vóór de nieuwe factuurperiode.

Onterechte aanmaning: Ondanks mijn correcte betaling van het abonnementsgeld en mijn bewijs van opzegging van de extra dienst vóór de nieuwe factuurmaand, ontving ik een aanmaning voor de resterende €10,-.

Onjuiste klachtafhandeling: 
Uw medewerkster wees mijn klacht telefonisch af met het argument dat de blokkade van mijn rekening enkel voor nieuwe diensten geldt. Dit is irrelevant, aangezien het abonnement op 29 april aantoonbaar is beëindigd. KPN incasseert hiermee voor een niet-geleverde dienst.

Mijn eis:
Ik eis dat u binnen 7 dagen:
De openstaande post van €10,- kwijtscheldt. 
De aanmaningsprocedure onmiddellijk stopzet. 
Bevestigt dat mijn factuur voor mei volledig is voldaan.

Indien u vasthoudt aan deze onterechte vordering, zal ik het geschil direct voorleggen aan de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. De kosten van deze procedure (klachtengeld) zal ik op u verhalen. 

Tevens zal ik bij de ACM melding maken van het feit dat KPN incassomaatregelen inzet voor diensten die aantoonbaar zijn opgezegd.

In afwachting van uw schriftelijke bevestiging,

Met vriendelijke groet,
Stephan Blaas

Admin: klantnummer verborgen i.v.m. privacy

11 reacties

• Auteur
  • Topper
  • May 11, 2026

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 11, 2026

Hallo ​@Schaker013 je bent hier niet bij de klantenservice. Ik raad je aan om dit formulier te gebruiken. Dan komt het meteen op de juiste afdeling terecht. Overigens zie dat de opzegdatum 29 april is. Dat zal dan nog niet verwerkt zijn.!!

• Auteur
  • Topper
  • May 11, 2026

Ik benal drie keer bij de Klantenservice geweest. Toen ik ontdekte dat ik zelf bij Payinfo.nl deze online diensten niet kon blokkeren heeft een medewerker in maart mijn rekening geblokkeerd dwz niet meer toegankelijk geaakt voor onbekende online diensten. Toch werd er een maand later weer 10 euro extra afgeschreven voor dit abonnement. Een online dienst werd opeens een abonneent 
resultaat.
Daarna heb ik een officiele klacht ingediend, Ik kon nauwelijks uitpraten. Er werd weer herhaald dat ik zelf moest opzeggen bij dit bedrijf. Toen ik ging kijken op hun site zag ik dat deze denst allang was stopgezet. En het abonnement was beindigd. Waarvan ik een sms kreeg die in mijn spam belandde. De vrouw van de ‘klachtenservice’bleef erbij dat ik dat niet had gedaan. Vandaar dat ik naar rechtsbijstand zocht met juridisch advies. Schrijf een aangetekende brief naar het Directieadres of start een forum op KPN community. Ik zie dat er meer zijn die hetzelfde hebben ervaren. Dit kan echt niet!

• Auteur
  • Topper
  • May 11, 2026

Dat is een fout juridisch argument dat het nog niet verwerkt is. Twee dagen voor de maand mei is de onlin-dienst van Ricardo opgezegd daarom mag KPN niets iets factureren waarvoor daarna niets geleverd is. Ik heb zelf 20 euro betaald wat mijn mobiel abonnement daadwerkelijk kost, Ik krijg nu een aanmanig om 11 dagen later toch nog die zgn, 10 euro achterstalige rekening te betalen. Je kan aanvoeren dat KPN dit op 29 april niet wist , maar nu op 11mei , terwijl zij zien dat de rekening door mij betaalld is duidelijk wel (?) En zeker nadat er een klacht was ingediend! Dat klopt juridisch niet en dat ga ik aanvechten bij de geschillencommissie.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 11, 2026

In de voorwaarden staat dat je vooruit betaald en dat is logisch in de telecomwereld. Eigenlijk ben ik er zeker van dat de verrekening op de volgende faktuur gebeurt. Ga dit gevecht niet aan want je gaat dit niet winnen!!

• Auteur
  • Topper
  • May 11, 2026

Ik betaal vooruit voor mijn mobiele internet en verbruik. Niet voor een abonnement wat mij tegen mijn wil is opgedrongen en wat daarna niet geverd kan worden omdat het is opgezegd, In februari is dit ook gebeurd, Ik heb van de klantenservice toen 10 euro terug gehad omdat ik kon aantonen dat ik bij Payinfo.nl dit niet kon opzeggen. Het schuifje bij de dienst blijft op grijs staan in het midden en kan niet naar rood, blokkeren Een mederwerker heeft toen deze dienst geblokkeerd, Ondanks de blokkade werd er de maand erna toch weer 10 , -euro extra in rekening gebracht, Dus ik weer naar de klantenservice, alwaar iemand toen bij KPN mijn rekening heeft geblokkeerd en ontoegankelijk gemaakt voor online diensten. Maar ja de maand erna weer 30 ero ipv, 20, - En daarna was het verhaal van de klantenservice:  blokkeren op Pyinfo,nl is niet genoeg, dat kan niet, De algeme blokkade van uw rekening geldt alleen bij nieuwe online dienstendie door u aangevraagd zijn (Of mij onbewust worden opgedrongen), Het abonnement moet bij het bedrijf zelf opgezegd worden. Dat heb ik dus op 28 april gedaan. En jawel in mei was het weer raak. Want nu is het verhaal van de klachtenservice :  het kon niet op tijd worden verwerkt!  En nu bij de klachtafhandeling weer: U moet  zelf opzeggen again and again!  Wie heeft mij dat ook weer niet eerder verteld??En toen ik weer naar Payinfo ging en naar de site van Ricardo zag ik dat ik dat al lang had gedaan. Dat riekt naar oplichting. Ik denk dat het AMC hier niet blij mee is, Als klanten een abonnement afsluiten moeten ze zelf kunnen kiezen of hun rekening wel automatisch gekoppeld kan worden aan online diensten. Dat is mij nooit gevraagd, Dat doet KPN bij voorbaat automatisch, En daar wringt de schoen!

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 11, 2026

Jij bent hoe dan ook een abonnement aangegaan bij die dienst en je hebt toestemming gegeven dat het abonnement via je mobiel wordt afgerekend. We zien hier vaak dat mensen vaak onbewust een abonnement aangaan door een simpele druk op de knop. De ACM gaat hier niets mee doen. Overigens liggen alle providers dusdanig onder een vergrootglas dat ze echt geen dingen doen die wettelijk niet mogen. 

• Auteur
  • Topper
  • May 11, 2026

Ik kan per ongeluk een abonnement zijn aangegaan, Niet dat ik weet. Maar ik heb het ook weer netjes opgezegd en mijn rekening over hetgeen in mijn contract staat netjes betaalt.Laat iedereen die een nieuw abonnement overweegt maar eens zien wat dat bij KPN inhoudt. Bij TRustPilot en op het klachtenpanel van de consumentenbond, Het klachtenportaal van de KPN had dit gewoon netjes kunnen afhandelen.

OK ALS DE KPN ONDANKS DAT IK NETJES HEB BETAALD DE INCASSO HERINNERING DOORZET DAN GAAN WIJ HET ZIEN

• Auteur
  • Topper
  • May 12, 2026

Dan is dat het bewijs dat KPN zulke ongeoorloofde praktijken faciliteren!
Nogmaals ik heb zelf geen toestemming gegeven voor een zgn: ‘ door KPN genoemd abonnement’
In februari was het een eenmalige online service die ik niet k er werd dit een ‘Abonnement’genoemd. Laat me niet lachen! Als iemand een abonnement afsluit dan maakt een bedrijf die het aanbied altijd contact met de gebruiker. Over hoevel het is en daarbij wordt in de overeenkomst ook vermeld hoe er opgezegd kan worden.
E-bil .mobi /Ricardo heeft nooit contact met mij opgenomen en gezegd dat er nu sprake is van een abonnement! Ik heb nooit een concept van een overeenkomst gehad! 
Zo waar heeft KPN het nu over?  Toen ik heb opgezegd kreeg ik daarvan van Ricardo een sms in mijn spam! maar mijn rekenigen, met 30% verhoging van KPN gingen gewoon door!

En een maand eerder heb ik in mijn klacht al aangeven dat ik zou storneren als het de volgende maand weer zou gebeuren. En ja hoor, het  ging door! Ik denk niet alleen bij mij maar wellicht ook bij duizenden andere mobiele gebruikers. En dan daarna alles afschermen! Emailen hierover kan niet. Leden van de klantenservice kunnen niet blokkeren. Klachten worden niet eerlijk afgehandeld omdat hetgeen er gezegd wordt bij de klantenservice weer steeds wordt herhaald en/of ontkend. Wat een tijdrovende ellende!

Ben benieuwd of KPN een miljoenen boete wil riskeren in verhouding met een onterechte incasso van een bedrag van 10, - euro?

JanD
Superuser
  • May 12, 2026

Beste ​@Schaker013 dit forum is geen helpdesk van KPN en kan dus niets voor je betekenen.

Voor een klacht naar KPN toe kun je onderstaande link gebruiken:

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

Succes

• Auteur
  • Topper
  • May 12, 2026

Er is al een officiele klacht ingediend. Kpn reageerde hierop met een dreigende voorgestelde incasso maatregel. De volgende stap is de Geschillen commissie.