Skip to main content
Vraag

Onterechte factuur na overstap met nogal wat gedoe

• February 26, 2026
  • 9 reacties
  • 68 keer bekeken

Ik ben nu al maanden met KPN bezig.

Allereerst een groot gedoe over de verhuisservice omdat uiteindelijk bleek dat jullie niet kunnen leveren op mijn nieuwe adres.

Ik heb het abonement tijdig opgezegd waardoor deze op 31-12-2025 zou eindigen.

Ik moest een bewijs van registratie op het nieuwe adres inleveren. Tactisch, want het aanvragen hiervan bij de gemeente weten jullie dat dit weken duurt.

Eenmaal aangeleverd werd er een hele tijd niet gereageerd en heb ik meerdere malen moeten bellen en mailen om eindeljk bevestiging te krijgen.

Nu krijg ik plots een rekening van de periode januari. Jullie mailen heeft geen zin, want er reageert op geen enkel bekend mailadres iemand, bellen zijn er enorme wachtrijen en ik kan niet zomaar ff opnemen op het werk als jullie dan besluiten toch een keer terug te bellen.

Ik heb jullie apparatuur nog en ben totaal niet van plan deze op te sturen als jullie het gezeik met die factuur niet oplossen.

Ik hoop op een speodige reactie. Er ligt al een llacht klaar bij de consumentenbond om verder op te pakken als oplossing uitblijft.

Neem jullie verantwoordelijkheid en doe *** een keer je werk.

9 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 26, 2026

Misschien heb je hier wat aan. Het gaat over de faktuur na opzeggen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 26, 2026

Misschien heb je hier wat aan. Het gaat over de faktuur na opzeggen. 

Bedankt joep. Helaas is het zo dat de factuur echt over de gehele maand Januari gaat, terwijl in November al opgezegd is.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 26, 2026

Maar dan klopt het toch of zie ik het helemaal verkeerd? De eind datum is 31 december. Vanaf dat moment duurt het twee maanden. De factuur van februari is dan de slotnota. Wat is de faktuur datum van de faktuur januari?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 26, 2026

Maar dan klopt het toch of zie ik het helemaal verkeerd? De eind datum is 31 december. Vanaf dat moment duurt het twee maanden. De factuur van februari is dan de slotnota. Wat is de faktuur datum van de faktuur januari?

Nee , dan klopt het niet. De factuur is voor de periode januari, 22 december t/m 21 januari, de volle maand. In november is er opgezegd. KPN hanteert een opzegtermijn van 1 maand en dit is ook wettelijk vastgelegd als er maandelijks betaald wordt. Er is dus nog 1 periode te gaan. Dat is december. 22 november tm 21 december om precies te zijn.

De factuur voor de maand januari is gewoon het volledige bedrag. Dit klopt dus niet, want in die periode waar ik voor moet betalen zou het abonement al gestopt moeten zijn.

Het grootste issue is nog dat KPN heel goed te bereiken is om iets af te sluiten, maar zodra het over opzeggen gaat is het een ramp om iemand te pakken te krijgen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 26, 2026

En het volgende is toch ook best wel gepruts?

Het factuursysteem van KPN ziet bij het aanmaken van de factuur geen toekomstige wijzigingen, zoals een opzegging. Het systeem ziet alleen de status van het abonnement op het moment van het aanmaken van de factuur.

Daarom ontvang je bij een opzegging eerst nog een factuur voor de volledige factuurperiode. Ook als jouw abonnement halverwege die factuurperiode stopt. Bij mobiel krijg je ook nog gewoon voor een hele maand aan belminuten, sms’jes en data.

Hoezo “ziet” het factuursysteem een opzegging niet. Wat is dat voor kulargument om een suffe implementatie (en al minstens twee jaar oud) van vooruitbetalen goed te praten? Die zou ik keihard storneren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 27, 2026

En het volgende is toch ook best wel gepruts?

Het factuursysteem van KPN ziet bij het aanmaken van de factuur geen toekomstige wijzigingen, zoals een opzegging. Het systeem ziet alleen de status van het abonnement op het moment van het aanmaken van de factuur.

Daarom ontvang je bij een opzegging eerst nog een factuur voor de volledige factuurperiode. Ook als jouw abonnement halverwege die factuurperiode stopt. Bij mobiel krijg je ook nog gewoon voor een hele maand aan belminuten, sms’jes en data.

Hoezo “ziet” het factuursysteem een opzegging niet. Wat is dat voor kulargument om een suffe implementatie (en al minstens twee jaar oud) van vooruitbetalen goed te praten? Die zou ik keihard storneren.

Dit is inderdaad triest. Het bedrag van die laatste factuur is ook gestorneerd waardoor KPN besluit om dreigmails te gaan sturen met incassobureaus.

Het ding is ook dat KPN niet inziet dat als ik alle moeite doe om dit op te lossen en zij totaal geen, dan komen ze bij elke zaak bedrogen uit.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 27, 2026

Het staat ook in de voorwaarden waar je akkoord mee bent gegaan. Maak het jezelf niet moeilijk. Allemaal verspilling van kostbare levenstijd. De volgende factuur is de slotnota. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 27, 2026

Storneren bij een opgezegd abo is nooit verstandig, dat brengt het gehele automatische factuurproces is de war en daardoor zit jij nu met de gebakken peren, deels door eigen toedoen.

Als je niet kunt/wilt bellen of gebeld wilt worden, kun je ook via Facebook, X of Instagram contact opnemen met KPN.

KPN is ongevraagd niet per mail bereikbaar, zoals je zelf ook al gemerkt hebt.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hoi ​@Roberto073, jammer te horen dat de opzegging zo moeizaam gaat. 

Stukje achtergrond eerst, om ook even wat van de dingen die hier genoemd zijn aan te stippen. Jan verwees al naar ons Kennisbank artikel:

En ik zie dat er wat verwarring ontstaat over de mogelijke 2 maanden die daar genoemd worden. Dit betekent niet dat je nog gewoon twee maanden gefactureerd kunt worden. Op het moment dat je opzegging uitgevoerd wordt, stopt je signaal, en gaat het systeem bezig met het aanmaken van de slotnota. Die krijg je op je normale factuurdatum. Vandaar dat het tot een maand kan duren voordat je die slotnota krijgt. Op die slotnota staat een verrekening van eventueel teveel betaalde abonnementskosten na de opzegdatum. En worden eventuele verbruikskosten nog in rekening gebracht. En vanuit verbruikskosten zou het zo kunnen zijn dat nog niet alles verwerkt is. Waardoor je na de slotnota nog een laatste, verbruiksnota zou kunnen krijgen. Maar dat komt zelden voor.

In jouw geval is de opzegdatum 31 december 2025. En jouw factuurdatum is de 22e van de maand. Dan krijg je op 22 december nog een volledige factuur. Omdat, inderdaad, het factuursysteem niet ziet dat die opzegging eraan zit te komen. Vervolgens wordt de opzegging verwerkt. En dan zou je op 22 januari een slotnota moeten hebben gekregen met een verrekening teruggaand naar de 31e. 

De kernvraag is nu dan ook: heb jij die slotnota ontvangen, en heb je daarna geen verdere facturen meer ontvangen?

Zo nee, wil je dan je forumprofiel eens invullen met de gegevens van je abonnement? Ik kan geen opzeggingen doorvoeren, maar dan ik in ieder even kijken wat er aan de hand is. En kunnen we vervolgstappen vaststellen.

Zo ja, dan is alles in orde. Behalve eventueel dit:

Dit is inderdaad triest. Het bedrag van die laatste factuur is ook gestorneerd waardoor KPN besluit om dreigmails te gaan sturen met incassobureaus.

Want storneren is inderdaad niet handig. Je zult in dat geval het openstaande bedrag moeten betalen. Alles wat je teveel in rekening is gebracht is dan immers gecorrigeerd op je slotnota.