Skip to main content
Vraag

Onterechte kosten na overlijden

• May 26, 2026
  • 9 reacties
  • 95 keer bekeken

Mijn oma is op 14 december 2025 overleden. Rond die periode heb ik het abonnement bij KPN laten beëindigen. Achteraf blijkt dat KPN zelf een fout heeft gemaakt door als einddatum 2026 in te voeren in plaats van 2025.

Daardoor bleef het abonnement actief zonder dat ik hiervan op de hoogte was. Ik woon op Aruba en heb daar mijn eigen abonnement. Tijdens gebruik van de telefoon van mijn overleden oma is er data verbruikt, terwijl ik ervan uitging dat het abonnement allang was stopgezet.

Nu ontvang ik een betalingsachterstand en dreiging met een incassobureau voor kosten die zijn ontstaan door een administratieve fout van KPN zelf. Ondanks uitleg hierover wordt er weinig meegedacht en voelt het alsof de verantwoordelijkheid volledig bij mij wordt gelegd.

Erg teleurstellend hoe dit wordt afgehandeld, zeker in een situatie rondom een overlijden.

9 reacties

rvk01
Slimmerik
  • May 26, 2026

Nog gecondoleerd met je oma.

Ik dacht dat ze bij KPN een speciale afdeling voor overlijden hadden. Die handelen alles zeer netjes af (en denken ook mee).

Heb je het overlijden gemeld via de afdeling "Servicedesk Nabestaanden" 0800 0201 555 ??

Doe dit niet via de normale helpdesk want die zijn hier niet voor getraind.

https://www.kpn.com/service/administratie/overlijden?page=1

Als je het 0800 nummer niet kunt bereiken vanuit het buitenland, bel dan +31 6 1200 1200 en vraag de medewerker om je direct door te verbinden met de Servicedesk Nabestaanden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 26, 2026

Zeker, en de dame die mij destijds heeft geholpen was ook erg vriendelijk en behulpzaam. Juist daarom snap ik niet waarom deze situatie nu zo onnodig ingewikkeld wordt gemaakt, terwijl het om een fout vanuit KPN zelf gaat.

rvk01
Slimmerik
  • May 26, 2026

Ondanks uitleg hierover wordt er weinig meegedacht en voelt het alsof de verantwoordelijkheid volledig bij mij wordt gelegd.

En is dit contact ook met de Servicedesk Nabestaanden geweest? Want dat verbaast me dan wel. Die zijn wat dat betreft toch heel wat deskundiger in dit soort zaken. Die begrijpen ook dat dreigen met incasso bij een overleden persoon niet hoort (en al helemaal geen zin heeft vanuit KPN gezien).

Ik weet niet of een moderator hier nog iets kan doen om het in goede banen te leiden ​@KPN ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 26, 2026

Ik heb destijds contact gehad om alles netjes af te handelen na het overlijden van mijn oma. Daarom ga ik er ook vanuit dat het abonnement correct beëindigd zou worden.

Mijn punt is ook niet om discussie te voeren over wie ik precies gesproken heb, maar dat er aantoonbaar een verkeerde einddatum is verwerkt waardoor deze situatie is ontstaan. Dat is uiteindelijk waar het om draait.

rvk01
Slimmerik
  • May 26, 2026

Mijn punt is ook niet om discussie te voeren over wie ik precies gesproken heb, maar dat er aantoonbaar een verkeerde einddatum is verwerkt waardoor deze situatie is ontstaan. Dat is uiteindelijk waar het om draait.

Je had het over dat je ze nog gesproken hebt n.a.v. deze fout. Dan is het wel van belang dat je de juiste afdeling gesproken hebt.

Als je de juiste afdeling spreekt hoef je n.l. ook niet eens in discussie te gaan. Je hoeft niet eens iets aan te tonen. Dat behoren ze daar allemaal zelf op die afdeling te regelen (ook als ze per ongeluk iets fouts ingevoerd hebben, wat op zich voor kan komen).

Ja, als je de gewone helpdesk belt dan zal het grandioos mis gaan omdat die mensen hier niet voor getraind zijn. 

Maar goed... we kunnen een moderator afwachten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 26, 2026

Ik heb juist wél meerdere keren contact gehad met de afdeling voor nabestaanden en ben er daarom ook vanuit gegaan dat alles correct verwerkt was. Daarom verbaast deze hele situatie mij juist zo.

Uiteindelijk gaat het er niet om welke afdeling ik gesproken heb, maar om het feit dat er vanuit KPN een verkeerde einddatum is ingevoerd waardoor deze kosten zijn ontstaan. Ik wacht daarom liever even de reactie van een moderator af.

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@Claudia95, nog gecondoleerd als eerste! Ik kan me goed voorstellen dat dit een vervelende situatie is. Er komt rond een overlijden veel op je af, en dat er dingen niet goed gaan is een van de laatste dingen die je wilt.

In dit geval is het toch het beste om contact op te nemen met de nabestaandendesk, zoals rvk al noemt. Via de community hebben wij geen mogelijkheden om opzeggingen te doen of aan te passen. Zij hebben ook meer mogelijkheden om kosten die na de bedoelde opzegdatum te vergoeden, dus zij zijn de beste partij voor je in dit geval.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2026

Bedankt voor je reactie Jasper. Alleen is juist mijn frustratie dat ik inmiddels al meerdere keren contact heb gehad met de nabestaandendesk en het probleem nog steeds niet opgelost is. Daarom heb ik deze review geplaatst. Ik begrijp dat jullie via de community niets kunnen aanpassen, maar ik hoopte wel op meer begrip of een oplossing omdat dit al langere tijd speelt in een toch al moeilijke periode.

Jasper van KPN
Moderator

Ik snap die frustratie volledig, ik herken het ook. Vorig jaar ben ik ook iemand verloren en ik heb toen hetzelfde gehad met andere bedrijven. Het begrip is er dus zeker, maar zoals gezegd hebben we geen mogelijkheden via deze weg. Daardoor kan ik ook geen oplossing bieden. Het enige wat ik kan doen is je naar de juiste afdeling verwijzen, en dat is de nabestaandendesk in dit geval.