Skip to main content
Vraag

Waarom brengt KPN een cent in rekening om het bankrekeningnummer te controleren?

• March 31, 2026
  • 16 reacties
  • 131 keer bekeken

Hallo,

klopt het dat kpn vraagt om 1 cent over te maken voor een rekening check? Vind het gekke vraag voor zo’n groot bedrijf. 

16 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 31, 2026

Dat klopt ​@Gejab , KPN moet zekerheden dat het Iban bij de eigenaar hoort.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 31, 2026

Hallo ​@Gejab ,

Daar zijn meerdere redenen voor. KPN wil zeker weten dat het opgegeven rekeningnummer een actief rekening nummer is. En bovendien en vooral dat het opgegeven rekeningnummer op naam staat van de KPN-abonnee. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 31, 2026

En er mag ook niet contactloos worden betaald zonder pin. Want stel dat ik een betaalpas vindt van mijn naamgenoot en naar de winkel ga is het dus alsnog niet mogelijk om daarmee een abonnement af te sluiten. Alles voor de veiligheid.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 31, 2026

@Gejab 🤣🤣🤣Al die 1 euro centen gaan in het personeelspotje van het community personeel en als die pot ruim gevuld is wordt er gebak van gehaald. 🍰🍰🍰

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 31, 2026

Alle antwoorden hier geven geen reden waarom KPN 1ct nodig heeft. Om een bankrekening te controleren is https://www.idin.nl/ ontwikkeld.

iDIN is een dienst van de banken waarmee consumenten zich bij andere organisaties met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank kunnen:

• Identificeren
  • Inloggen
  • Leeftijd bevestigen
  • Ondertekenen 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 31, 2026

Maar dat gebruiken ze dus niet? Jullie herkennen dat zit vragen? 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 31, 2026

Jullie herkennen dat zit vragen? 

Ja, er wordt gevraagd om 0,01 te pinnen. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • March 31, 2026

Maar dat gebruiken ze dus niet? Jullie herkennen dat zit vragen? 

Het is aan KPN hoe ze het willen checken, via iDIN of gewoon via iDeal.
KPN kiest ervoor om iDeal te gebruiken, op deze manier weten ze zeker dat het een active betaalrekening is door 1 cent te laten betalen. Iets wat iDIN niet kan controleren.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 31, 2026

op deze manier weten ze zeker dat het een active betaalrekening is door 1 cent te laten betalen. Iets wat iDIN niet kan controleren.

Hoe kan je op een niet actieve bankrekening inloggen? iDIN is niet anders dan inloggen op jouw  eigene bankrekening met de beveiliging van jouw bank.

Ja, er wordt gevraagd om 0,01 te pinnen. 

Hier gaat het over overmaken via iDeal, niet om aan de deur te pinnen. Dit is overigens een controle van de koerier.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • March 31, 2026

op deze manier weten ze zeker dat het een active betaalrekening is door 1 cent te laten betalen. Iets wat iDIN niet kan controleren.

Hoe kan je op een niet actieve bankrekening inloggen? iDIN is niet anders dan inloggen op jouw  eigene bankrekening met de beveiliging van jouw bank.

Een geblokkeerde of tijdelijk inactive rekening kan je nog steeds op inloggen, je kan er alleen niet mee betalen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 31, 2026

Een geblokkeerde of tijdelijk inactive rekening kan je nog steeds op inloggen, je kan er alleen niet mee betalen.

Juist hiervoor is iDin uiterst geschikt. Je kan een incasso machtiging met iDin laten onderteken, een bankrekening met een blokkade voor incasso kan wel via iDeal betalen maar geen incasso machtiging ondertekenen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • March 31, 2026

Zeker mee eens, dat is de discussie ook niet.

Alleen daar heeft KPN bewust niet voor gekozen, en wel voor iDEAL. Waarom, weet alleen KPN gok ik. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 31, 2026

Waarom, weet alleen KPN gok ik. 

Daar gaat ook de vraag van:

Vind het gekke vraag voor zo’n groot bedrijf. 

Ik gok op geld kwestie. Voor een nieuwe abonnement krijgt KPN 1ct via iDeal, maar 0,2ct moet betalen via iDin.

Tarieven iDin

• Inloggen:
    Acquirer € 0,002 per transactie
    Issuer € 0,002 per transactie

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

De hoe en waarom weet ik niet maar volgens mij is de vraag van de topicstarter beantwoord.
Het klopt dat er 1 cent gepind moet worden om het rekeningnummer te verifiëren, dit moet met een fysieke pinpas gebeuren.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 2, 2026

De hoe en waarom weet ik niet maar volgens mij is de vraag van de topicstarter beantwoord.
Het klopt dat er 1 cent gepind moet worden om het rekeningnummer te verifiëren, dit moet met een fysieke pinpas gebeuren.

Online gaat het met iDEAL, in de winkel met een pinpas. Dit betreft alleen als je een nieuw contract afsluit of verlengd.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

oja dat is ook zo, het hangt er n beetje af waar je je bestelling plaatst