Skip to main content
Beantwoord

Waarom is inflatiecorrectie toegepast op nieuw abonnement?

• June 26, 2025
  • 9 reacties
  • 145 keer bekeken

Afgelopen maand las ik dat Ziggo en misschien KPN hun prijzen gingen verhogen met een inflatiecorrectie. Om daar niet voor in aanmerking te komen moest je een nieuw contract afsluiten, zo werd vermeld. Ik ben daardoor in mijn KPN-overzicht gaan kijken en het bleek dat mijn contract al vanaf 2021 stilzwijgend verlengd werd en ik dus opnieuw een contract kon afsluiten. Ik heb volgens mij 3 x gebeld met de klantenservice om de mogelijkheden te bekijken en heb tenminste 2 x gevraagd of KPN zijn prijzen per juli ging verhogen met de inflatiecorrectie. De ene medewerker checkte en vertelde mij vervolgens dat, wanneer dat het geval was, ik al op de hoogte had moeten zijn. De andere medewerker vertelde mij dat dat alleen gold voor een mobiele telefoon abonnement. Ik was daardoor gerustgesteld en heb op 23-6 mijn nieuwe 2 jaar durende contract gekregen. Omdat Ik het jammer vond om voor die paar dagen in juni een nieuw contract in te laten gaan hebben we besloten om het per 1-7 in te laten gaan. In de mail met factuur die ik vandaag kreeg staat echter dat per volgende maand de inflatiecorrectie op mijn factuur wordt toegepast. Ik nam/neem aan dat dat een misverstand is en heb vandaag weer gebeld met KPN. Een medewerkster gaf aan hierin niets te kunnen betekenen voor mij. Ik gaf haar aan dat ik begrijp dat ze zich aan het protocol moet houden, maar dat ik wel aktie zou ondernemen omdat ik dit niet rechtvaardig en klantvriendelijk vind. Daarom dit bericht. Ik ben een nieuw contract aangegaan omdat een aantal medewerkers mij ervan hebben verzekerd dat mijn factuurbedrag niet verhoogd zou worden met een inflatiecorrectie per 1-7.  Ik ontvang graag van u de bevestiging dat KPN zich aan de mondelinge afspraak houdt die met mij gemaakt is door uw medewerkers. Vriendelijke groet.

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Maria321, welkom bij onze community. Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door Noordzee. 

Ik kan me goed voorstellen dat je verbaast kijkt als er iets anders wordt bevestigd dan afgesproken. Ik zie dat Noordzee de juiste link heeft gepost om een klacht in te dienen, volg die stappen, dan pakt de klachtenafdeling dit binnen 5 werkdagen op, hopelijk naar voldoening. 

9 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 26, 2025

Hallo ​@Maria321 ,

Heb je jouw abonnement verlengd op de oude voorwaarden? Waarschijnlijk dan met een tijdelijke korting. In dat geval ga je per medio juli inderdaad een verhoging krijgen van 3,3%. Daar is dan geen ontkomen aan. 

Maar heb je jouw abonnement (tussen 1april 2025 en 1 juli 2025) verlengd in combinatie met een overgang naar KPN TV+? Dan gaat jouw abonnement niet in prijs omhoog per medio juli. 

Waarschijnlijk ben je niet overgestapt op KPN TV+. Dan geldt de verhoging ook voor jou: 

Zie faq 

https://www.kpn.com/service/internet2025?campaignid=so:c=merk-community

Geldt de inflatiecorrectie ook voor mij? 
Als je klant bent vóór 1 april 2025, dan geldt de inflatiecorrectie in 2025 ook voor jou. Als er veranderingen zijn in je abonnement, dan ontvang je hier in juni informatie over per e-mail, brief of op je factuur. Je bent klant vanaf het moment dat wij je aanvraag voor Internet en/of TV hebben geaccepteerd. Dit is de datum van de orderbevestiging

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 26, 2025

Hallo Superuser,

Dankjewel voor je antwoord. 

Blijft dat ik een nieuw contract bij KPN ben aangegaan omdat een aantal medewerkers mij telefonisch ervan hebben verzekerd dat mijn factuurbedrag in mijn nieuwe contract niet verhoogd zou worden met een inflatiecorrectie per 1-7. Ik mag toch aannemen dat een mondelinge bevestiging van KPN ook als afspraak geldt.. !?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 26, 2025

Ik mag toch aannemen dat een mondelinge bevestiging van KPN ook als afspraak geldt.. !?

Ik ben bang dat alleen wat op papier staat van belang is. Of heb je het gesprek opgenomen? 

Ik vrees dat je er niet aan gaat ontkomen. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 26, 2025

Hallo Noordzee,

Vraagje, ben jij werkzaam bij KPN? Uit jouw reactie (b)lijkt dat niet.. Meer als een ‘goede raad’.. 

Ik zou graag een mogelijkheid hebben om mijn situatie aan KPN zelf voor te leggen, anders dan aan de telefonische helpdesk want die moeten zich aan het protocol houden, maar ik  zie nergens een mogelijkheid waar ik ook een persoonlijk antwoord kan krijgen. Nu kan de hele ‘community’ meelezen..

Het gaat mij niet (alleen) om die inflatiecorrectieverhoging, het gaat me vooral ook om klantenservice en klantvriendelijkheid van KPN n.a.v. verkeerd verstrekte informatie door KPN.. Ik lees graag de mogelijkheid waar dat kan.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 26, 2025

Ok ​@Maria321 ,

Ik werk inderdaad niet voor KPN, ik ben ook een klant. 

Ik zou graag een mogelijkheid hebben om mijn situatie aan KPN zelf voor te leggen, anders dan aan de telefonische helpdesk want die moeten zich aan het protocol houden, maar ik  zie nergens een mogelijkheid waar ik ook een persoonlijk antwoord kan krijgen. Nu kan de hele ‘community’ meelezen..

Het gaat mij niet (alleen) om die inflatiecorrectieverhoging, het gaat me vooral ook om klantenservice en klantvriendelijkheid van KPN n.a.v. verkeerd verstrekte informatie door KPN.. Ik lees graag de mogelijkheid waar dat kan.

Je kunt altijd het klachtenformulier  invullen indien je dit wenst. 

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier.htm

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 26, 2025

Dank!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 30, 2025

Graag geholpen! 👍

• June 30, 2025

Afgelopen maand las ik dat Ziggo en misschien KPN hun prijzen gingen verhogen met een inflatiecorrectie. 

Laat dat "misschien" maar weg. KPN verhoogt ieder jaar de prijzen. Ze slaan echt geen enkel jaar over.

Vroeger konden bestaande klanten de inflatiecorrectie nog vermijden door op het juiste moment te verlengen. Maar volgens mij werkt dat niet meer. KPN is ook niet gek.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 2, 2025

Hi ​@Maria321, welkom bij onze community. Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door Noordzee. 

Ik kan me goed voorstellen dat je verbaast kijkt als er iets anders wordt bevestigd dan afgesproken. Ik zie dat Noordzee de juiste link heeft gepost om een klacht in te dienen, volg die stappen, dan pakt de klachtenafdeling dit binnen 5 werkdagen op, hopelijk naar voldoening.