Skip to main content
Beantwoord

Waarom kan mijn 'gratis' data-only simkaart niet gebruikt worden om gratis te sms'en?

• October 9, 2025
  • 25 reacties
  • 233 keer bekeken

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7

Bij het in 2022 technisch ‘invaren’ van XS4ALL in de KPN systemen verviel de gratis data-sim die tot het XS4ALL abonnement behoorde. In plaats daarvan konden XS’ers van KPN een gratis data-only sim krijgen met een 0970-xxx nummer en een data-tegoed van 1Gb p/m. Deze sim zit als 2e sim in mijn toestel. Heb deze 2e sim twee keer voor een SMS moeten gebruiken i.v.m. een storing bij provider 1, Simyo in mijn geval. In de maand na deze SMS’jes werd door KPN €0,07 geïncasseerd. Deze gratis data-only sim blijkt dus niet gratis te zijn. In totaal is t/m nu door KPN 2 x € 0,07 = €0,14 geïncasseerd. Het gaat mij uiteraard niet om dit kleine bedrag maar wel om: ‘wanneer is gratis ook echt gratis’. In de voorwaarden behorende bij een data-only sim heb ik hierover (tot nu toe) niets terug kunnen vinden. 

Beste antwoord door Alex van KPN

En ik heb een update: Sms is inderdaad buiten de databundel die je hebt, dat verklaar het bedrag ook op je factuur. Dit zijn nummers die sms ondersteunen, denk ook aan hulpdiensten en hulpknoppen, liften, alarmsystemen. 

25 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5143 reacties
  • October 9, 2025

@Berrie_Kaas Het staat in de tarieven onder buitenbundel. Afhankelijk van welke jaar jouw abo startte kan je ook nog bellen, maar in de allen tarieven staan dat voor SMS 7ct per bericht kost. Hier 2 voorbeelden

Tarieven KPN Data Only 2013
Tarieven Hussel Data Only 2019

Aangezien het om data-only abonnementen gaat, is SMS of bellen altijd buiten bundel.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1903 reacties
  • October 9, 2025

Ik heb die data-sim ook en bij mijn weten valt SMS niet onder dataverkeer. Het zijn berichten die over het telefoonnetwerk worden verstuurd en niet via de dataverbinding.

Overigens wist ik niet eens dat het mogelijk was om te SMS-en met de datasim. Ik moet bekennen dat ik na ontvangst van XS4All jaren geleden nooit naar de voorwaarden heb gekeken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5143 reacties
  • October 9, 2025

Ik heb die data-sim ook en bij mijn weten valt SMS niet onder dataverkeer. Het zijn berichten die over het telefoonnetwerk worden verstuurd en niet via de dataverbinding.

Het maakt niet uit onder welke soorten van verkeer het gaat. Het gaat om de producten en zijn tarieven. Als je belt met VoWifi, gaat bellen ook over data-verbinding (mogelijk zelfs over vaste internet) maar je moet toch betalen bij onbeperkt data als het buiten jouw belbundel valt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11540 reacties
  • October 9, 2025

Ik heb ook wel eens ‘dienst’ SMS'jes van en naar KPN gehad en werden gewoon berekend op de datasim, logisch ook, want de datasim is bedoeld voor internet en niet voor bellen en SMS’en.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 1168 reacties
  • October 9, 2025

Ik heb ook wel eens ‘dienst’ SMS'jes van en naar KPN gehad en werden gewoon berekend op de datasim, logisch ook, want de datasim is bedoeld voor internet en niet voor bellen en SMS’en.

Dat klopt ​@JanD , maar bellen is door KPN op deze sim geblokkeerd, logisch, het is immers verstrekt is als een gratis data-only sim. Sms’en blijkt dus niet geblokkeerd te zijn waardoor er ongewild (en ongewenst) kosten gemaakt kunnen worden, terwijl er op Sim 1 (Simyo in mijn geval) nog voldoende ruimte binnen de bestaande bundel is om te bellen én te sms’en. 

Een eigen verantwoordelijkheid in deze is er voor zorg te dragen dat ‘Berichten’ in je telefoon gekoppeld is aan SIM 1 en niet aan SIM 2, want dat is hier de data-only sim .

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11540 reacties
  • October 9, 2025

Beste ​@Berrie_Kaas SMS kun je per sim blokkeren of toestaan binnen je mobiel.

PeterG
Superuser
  • 65686 reacties
  • October 9, 2025

Tja. DATA ONLY simkaart, hè met 1 GB zonder kosten 😉. (letterlijk dus gratis data tot 1 GB sim)

Bellen en sms’en kan wel, maar valt buiten het abonnement. Daar zijn dus kosten aan verbonden.

Bij sx4all was het ook data sim. Zoals je in je eerste zin ook al opmerkt.

Een sms buiten abonnement is 7 cent per 160 tekens, ook bij 06 nummers. Een sms kan op moderne toestellen tot 800 tekens gaan.

06: data, bellen en sms in het abonnement

0970: alleen data in het abonnement. Bedoeld voor tablets en andere toepassingen als 4G router waar niet mee gesms't kan worden.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 1168 reacties
  • October 9, 2025

Tja. DATA ONLY simkaart, hè 😉. (letterlijk dus gratis data sim)

Bellen en sms’en kan wel, maar valt buiten het abonnement. Daar zijn dus kosten aan verbonden.

Bij sx4all was het ook data sim. Zoals je in je eerste zin ook al opmerkt.

Ook dat klopt ​@PeterG maar bij XS kon je (voor zover ik mij kan herinneren) met die gratis data-SIM niet bellen maar ook niet SMS’en. 

PeterG
Superuser
  • 65686 reacties
  • October 9, 2025

Ik ben benieuwd wat eruit komt als een moderator hier navraag op gaat doen.

Dat je 0970 in een telefoon hebt is wel een uitzondering.

Verder moet sms wel mogelijk zijn. Want sommige niet telefoon toepassingen werken juist met verzenden van sms, zoals een elektronisch hek of een toepassing in ketels, (elektriciteits) meters e.d. Dat kan dus niet standaard geblokkeerd zijn.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 1168 reacties
  • October 9, 2025

Ik ben benieuwd wat eruit komt als een moderator hier navraag op gaat doen.

Dat je 0970 in een telefoon hebt is wel een uitzondering.

Verder moet sms wel mogelijk zijn. Want sommige niet telefoon toepassingen werken juist met verzenden van sms, zoals een elektronisch hek of een toepassing in ketels, (elektriciteits) meters e.d. Dat kan dus niet standaard geblokkeerd zijn.

Ook dat klopt ​@PeterG , maar daar heb ik een abonnement met een 06 nummer bij Simyo voor, incl. sms. Hierop komen ook de sms’jes binnen over bv. ‘u staat nog geparkeerd’, ‘u kunt uw medicijnen afhalen’, ‘uw pakket kan afgehaald worden bij ...´,  afspraak herinneringen, enz. Mijn 0970 nummer staat verder nergens geregistreerd.   

Mogelijk kan ik bij einde Simyo contract mijn 06 nummer tegen gunstige voorwaarden over laten schrijven naar de sim met het 0970 nummer, het immers een KPN sim.

Maar idd., laten we nu eerst de reactie van een moderator afwachten, mijn profiel is volledig ingevuld.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24866 reacties
  • October 13, 2025

Hi Berrie! Goed dat je dit topic hebt aangemaakt, volgens mij naar aanleiding van een gesprek in een ander topic. 

Ik verwacht ook dat sms buiten dataverkeer valt, je hebt data ook niet nodig om te sms’en. De vraag blijft of dit wel of niet beschikbaar hoort te zijn, ook al was het in jouw geval handig. Ik ga hier op zoek naar een definitief antwoord voor jullie en kom er dus op terug! 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24866 reacties
  • Antwoord
  • October 13, 2025

En ik heb een update: Sms is inderdaad buiten de databundel die je hebt, dat verklaar het bedrag ook op je factuur. Dit zijn nummers die sms ondersteunen, denk ook aan hulpdiensten en hulpknoppen, liften, alarmsystemen. 

PeterG
Superuser
  • 65686 reacties
  • October 13, 2025

Tja, bij je 06 abonnement valt sms ook niet in die data-bundel.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5143 reacties
  • October 13, 2025

Een abo van KPN moet ook altijd SMS ondersteunen, hoe kan je hem anders in MijnKPN toevoegen? Maar omdat hier om XS4ALL gaat, zoek ik even in het verleden

Waarschijnlijk worden bij volledige overgang van XS4ALL in KPN de voorwaarden van XS4ALL ongeldig en de van KPN overgenomen.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 1168 reacties
  • October 13, 2025

@TDN , het al of niet kunnen sms’en met een 0970 nummer lijkt mij geen belemmering om dit nummer als en Product in ‘Mijn KPN’ op te nemen. 

Het klopt dus dat met de gratis 06 data-sim van XS4ALL niet gebeld, maar óók niet geSMS’t kon worden, dank voor deze duik in de historie! Ik ben er dan ook steeds vanuit gegaan dat de uitwisseling van de XS sim voor een KPN sim een één op één actie was, dus onder dezelfde voorwaarden en technische (on)mogelijkheden.

​En nee @Alex van KPN het gaat mij natuurlijk niet om die enkele €0,07, maar als je gewend bent om sinds mei 2022 maandelijks een factuur van €0,00 voor deze sim te ontvangen is het toch even schrikken als je onverwacht voor €0,07 wordt ‘aangeslagen’ 😄 😉.

Het is dus duidelijk dat ik voor SMS’en altijd mijn Simyo sim moet gebruiken, hier heb ik immers al 400 Sms’jes (of bel minuten) op vooruit betaald.  

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5143 reacties
  • October 13, 2025

@TDN , het al of niet kunnen sms’en met een 0970 nummer lijkt mij geen belemmering om dit nummer als en Product in ‘Mijn KPN’ op te nemen. 

Om een mobiel/data nummer te toevoegen, moet je een SMS code invullen. Bij mobile nummer is toch zo, dat met SMS ontvangen ook gelijk SMS verzenden inbegrepen. Bij een data e-sim voor buitenlands is ook hetzelfde principe, zonder nummer alleen data, met nummer SMS/voice.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 1168 reacties
  • October 13, 2025

Om een mobiel/data nummer te toevoegen, moet je een SMS code invullen. Bij mobile nummer is toch zo, dat met SMS ontvangen ook gelijk SMS verzenden inbegrepen. Bij een data e-sim voor buitenlands is ook hetzelfde principe, zonder nummer alleen data, met nummer SMS/voice.

Dat een SMS code nodig was zou kunnen ​@TDN , dit product toevoegen is inmiddels 3,5 jaar geleden, heb daar geen actieve herinnering meer aan 😑. Dit toevoegen was bij XS overigens niet aan de orde, het maakte gewoon deel uit van je abonnement.    

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 294 reacties
  • October 14, 2025

Volgens meneer Wilco Mol betreft die data only sim nog steeds het gratis Data Only Instap van XS4ALL, wegens “verlenging” van mijn XS4ALL abonnement naar KPN Thuis Super Fiber 1 Gbit/s afgelopen begin april kreeg ik een paar weken terug onderstaand bericht:

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 1168 reacties
  • October 14, 2025

Kijk, daar komt de o zo bekende gele XS4ALL kleur weer te voorschijn, heerlijk! Blijkens deze mail hebben wij dus nog steeds een Data Only Instap Sim onder de voorwaarden van XS4ALL. Redelijk verwarrend allemaal. Maar goed, laten we er om de kosten van een enkele SMS er verder maar geen probleem van maken. Wel is duidelijk geworden dat KPN nooit helder heeft gecommuniceerd dat de gebruiksvoorwaarden van de vervangende KPN 0970 sim anders zijn dan van de Data Only Instap sim van XS4ALL 

@Dicksooo , overigens blijkt uit deze mail ook dat je het ‘XS4ALL abonnement’ van KPN hebt beëindigd. Misschien kun je je argumenten om deze stap te nemen hier kort toelichten? 

PeterG
Superuser
  • 65686 reacties
  • October 14, 2025

Die 'brief' is duidelijk. Ook bij xs4all is het data only dus alleen data. Geen bellen/sms.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 294 reacties
  • October 14, 2025

@Dicksooo , overigens blijkt uit deze mail ook dat je het ‘XS4ALL abonnement’ van KPN hebt beëindigd. Misschien kun je je argumenten om deze stap te nemen hier kort toelichten? 

@Berrie_Kaas doordat een paar jaar geleden alles al omgezet was naar de systemen van KPN zag ik weinig voordelen in het aanhouden van het “alleen nog in naam XS4ALL” abonnement.

Gezien ik daarvoor €71,50 (+ €5,00 vast bellen) per maand betaalde (zal nu na de zogenaamde inflatiecorrectie € 74,00 + € 5,00 zijn) en ik voor het 1 Gbit/s KPN abonnement nu nog “slechts” €52,50 (+ €3,00 vast bellen) betaal is dat nu een verschil van €23,50 per maand, voor wat? (Die gratis data only sim heb ik nooit echt gebruikt)

Heb op 1 april dit jaar middels https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet “verlengd” naar KPN.

Ik had ter vervanging van de XS4ALL Fritz!Box voor zo’n €100 een Fritz!Box 4050 router aangeschaft welke inmiddels meer dan terugverdiend is.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 1168 reacties
  • October 14, 2025

Die 'brief' is duidelijk. Ook bij xs4all is het data only dus alleen data. Geen bellen/sms.

@PeterG dat klopt opnieuw en dat is hier ook al eerder genoemd. Het ‘grote’ verschil is echter dat je met de data-only sim van XS4ALL niet kon sms’en, maar met de data-only sim van KPN wel. Dus de KPN sim is dus geen data-only sim.

PeterG
Superuser
  • 65686 reacties
  • October 14, 2025

Maar wel alleen een data bundel. Slechts 1 GB wat er in één scheet doorheen is. (= maar 1000 MB hè)

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 1168 reacties
  • October 14, 2025

Maar wel alleen een data bundel. Slechts 1 GB wat er in één scheet doorheen is. (= maar 1000 MB hè)

Een scheet slechts, zeker. Ik doneer het daarom maandelijks aan het Concertgebouw of het Rijksmuseum. Overigens heb ik geen flauw idee wat men er daar mee doet 😄. Ik mocht vroeger nooit iets weggeven wat ik zelf (gratis) had gekregen, maar doe het in deze toch! 😂😄. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24866 reacties
  • October 16, 2025

Dat vind ik heel nobel en doe het ook regelmatig want waarom ook niet toch?! 😊

Een scheet slechts, zeker. Ik doneer het daarom maandelijks aan het Concertgebouw of het Rijksmuseum. Overigens heb ik geen flauw idee wat men er daar mee doet 😄. Ik mocht vroeger nooit iets weggeven wat ik zelf (gratis) had gekregen, maar doe het in deze toch! 😂😄. 

Om onze website te citeren: “Met MB's doneren steun je mooie initiatieven. Elke donatie van 50 MB wordt omgezet in een financiële bijdrage aan één van onze maatschappelijke partners. Onze partners: Het Rijksmusem, de KNVB, het Concertgebouw, KPN Mooiste Contact Fonds en Team KPN Sportfonds.”