Skip to main content
Vraag

Wat is het termijn voor terugsturen apparatuur?

• October 4, 2026
  • 4 reacties
  • 69 keer bekeken

Franzki
Helper
Forum|alt.badge.img+2

Ik stap jaarlijks over van provider omdat dat tegenwoordig de beste deals oplevert. Sinds Telfort helemaal is opgegaan in KPN zijn de aanbiedingen voor bestaande klanten helaas erg zuinig.

Ik ben afgelopen dinsdag 29 september overgestapt van KPN glasvezel naar Youfone. (En stap dan over een jaar weer over naar KPN als ze dan daar een goede aanbieding hebben, maar dat terzijde.)

“Vroeger” kreeg je vóór de overstapdatum een brief en een retourdoos. Nu alleen maar verwarrende informatie:

Bij de bevestiging van de overstap schreef KPN:

- Stuur onze apparatuur terug. Je krijgt hiervoor een retourdoos van ons.

Op de dag van de afsluiting schreef KPN:

Stuur onze apparatuur terug
 Je ontvangt eerst een brief van ons. Hierin leggen we uit hoe je onze apparatuur terugstuurt. Wacht dus met terugsturen tot je deze brief hebt gekregen.

Op de Kennisbank van de KPN community schrijft ​@Alexandra van KPN :

Heb je jouw abonnement opgezegd of je bestelling geannuleerd? We ontvangen de apparatuur die je in bruikleen hebt graag terug. Je hebt 14 dagen de tijd om je apparatuur gratis terug te sturen.

Weet iemand welke informatie juist is? Krijg ik een retourdoos? Krijg ik een brief met instructies? Of krijg ik niks en moet ik gewoon binnen 14 dagen (dus uiterlijk komende week) alles terugsturen naar KPN?

Overigens stoort het me hoe ongelofelijk inefficiënt dit proces is. Ik had een KPN Box 12 van KPN. Die moet ik vervolgens omwisselen voor dezelfde KPN Box van 12 van Youfone. En dan gaan ze de oude Box 12 bij KPN na een jaar refurbishen.  En dan heb ik het nog niet over de voedingsadapter die nog geen jaar oud is (omwisselactie) die ook nu weer vervangen is door een identiek nieuw exemplaar.

Ik begrijp dat het vast heel ingewikkeld is om te regelen. Maar als een nieuwe provider de (identieke) bruikleenapparatuur bij een klant thuis administratief kan overnemen van de oude provider, scheelt dat een hoop rompslomp. En dan heb ik over een jaar geen modemwissel nodig als ik weer terug ga naar KPN.

4 reacties

JanD
Wijsgeer
  • October 4, 2026

Beste ​@Franzki , wacht s.v.p. de brief van KPN af.

YouFone gebruikt andere firmware dan KPN, ondanks hetzelfde merk modem, zijn dus niet onderling uitwisselbaar.

Verder is YouFone een zelfstandig bedrijf ondanks dat het een dochter van KPN is 

Je kunt ook je mailaccounts niet meenemen naar YouFone, of een mailonly bij KPN afsluiten.

Franzki
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • October 4, 2026

​@JanD,

Allereerst geef je geen antwoord op mijn vraag. Wellicht kun je beter eerst de vraag lezen voordat je gaat typen.  Het gaat niet alleen om kwantiteit (>15k reacties) maar ook om inhoud.

Blijkbaar heb je niet zoveel technische kennis van KPN-modems. Maar we zijn hier allemaal om te leren. 😉

De modemhardware is identiek, zelfs inclusief logo en de KPN sticker op de achterzijde van het Youfone modem. Ik verwacht dat Youfone dezelfde fimware gebruikt. (V12.C.26.04.02). Hooguit zou de configuratie af kunnen wijken. Maar zowel de firmware als de configuratie worden remote gepushed door de provider dus dat is geen probleem. Hooguit een keertje opnieuw opstarten of (in het ergste geval) een harde reset.

Hier kwam de Youfone verbinding vanzelf tot stand op het oude KPN-modem nog voordat dat ik überhaupt de tijd had om iets om te wisselen.

Dus deze modems zijn perfect onderling uitwisselbaar.

Ik heb het zelfs een keer meegemaakt met Telfort dat ik bij een pilot een nieuw modem moet testen. Standaard stond daar KPN firmware op en de nieuwe Telfort-firmware werd nog niet automatisch geprovisioned op het Telfort netwerk. Dat moest moest een techneut van KPN dus handmatig regelen, maar ook gewoon remote.

En ja, ik weet dat Youfone en KPN twee verschillende providers zijn. Maar dan nog kan ik het omslachtig vinden dat ik jaarlijks een modem omwissel en terugstuur terwijl ik de afgelopen drie jaar beurtelings bij Youfone en KPN zat (en dus drie modems heb “versleten”) terwijl ik feitelijk drie jaar met de oorspronkelijke KPN box 12 had kunnen internetten. En ook weer het komend jaar. 

En ja.. dan moeten ze dus samenwerken. Maar levert vermoedelijk ook geld op en is duurzamer.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • October 4, 2026

Weet iemand welke informatie juist is? Krijg ik een retourdoos? Krijg ik een brief met instructies? Of krijg ik niks en moet ik gewoon binnen 14 dagen (dus uiterlijk komende week) alles terugsturen naar KPN?

Je heb binnen 1 maand de apparaten in bruikleen terug te sturen, na deze termijn kan KPN de maandelijkse huurprijs berekenen, het limiet van 2 weken geldt voor annuleren van nieuwe abonnementen. Een retourdoos inclusief instructie zou je normaliter krijgen, als deze niet op tijd arriveert kan je en neutrale doos gebruiken en met de streepcode uit bestelstatus in MijnKPN. Als je helemaal geen doos of streepcode heb, kan je een doos met een brief erin (klantennummer, abonnementsnummer)  naar een PostNL punt brengen en gratis laten sturen naar

KPN
Antwoordnummer 10119
2400 VB Alphen aan den Rijn

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik spring even in hier om het volgende:

Allereerst geef je geen antwoord op mijn vraag. Wellicht kun je beter eerst de vraag lezen voordat je gaat typen.  Het gaat niet alleen om kwantiteit (>15k reacties) maar ook om inhoud.

Blijkbaar heb je niet zoveel technische kennis van KPN-modems. Maar we zijn hier allemaal om te leren. 😉

Dit is niet nodig. Als iemand een antwoord geeft waar je weinig mee kunt kun je dit ook op een neutrale manier aangeven. Persoonlijke aanvallen zijn hier niet welkom, we zijn hier immers ook allemaal om elkaar te helpen. 😉
Zie ook de huisregels.