Skip to main content
Vraag

Weigering winkelretour toestel doordat originele verpakking ontbreekt

• April 25, 2026
  • 11 reacties
  • 143 keer bekeken

Ik heb een nieuwe telefoon gekocht in de winkel, maar heb me bedacht en wil deze graag retourneren. Echter werd mijn verzoek in de winkel geweigerd door afwezigheid van de originele verpakking. Het toestel en accessoires zijn allemaal in orde. Er staat nergens een retourvoorwaarde die de originele verpakking vereist?

11 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 25, 2026

@SonerKarayel Je kocht een telefoon in een fysiek winkel, dus de retourvoorwaarde voor koop op afstand is niet van toepassing. Een winkelier kan terug nemen op zijn voorwaarde, b.v. de eis van originele verpakking om de telefoon weer als nieuw te verkopen. Je heb hier geen kans  op coulance van de winkelier omdat je geen originele verpakking meer hebt. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 25, 2026

Dank voor je reactie. Voor zover ik begrijp bepalen winkelvoorwaarden niet of het herroepingsrecht bestaat, maar alleen hoe een retour praktisch wordt verwerkt. Mijn vraag is vooral of een winkel dit recht volledig kan weigeren op basis van ontbrekende originele verpakking, terwijl het binnen de termijn valt en het toestel verder intact is. Ik probeer het onderscheid te maken tussen wettelijke rechten en de praktische retourprocedure van de winkel.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 25, 2026

Zie precies dit punt op https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/mag-je-een-artikel-terugsturen-zonder-originele-doos

Ik quote: "Let op: het herroepingsrecht geldt niet als je het product gekocht hebt in een fysieke winkel. Als je een product in de winkel wil ruilen, dan moet je de verpakking wel bewaren. Het product wordt namelijk opnieuw verkocht en daarvoor is de verpakking ook nodig. Lees hier meer over het herroepingsrecht."

In de winkel heb je geen recht op een retour, maar is dit service. In dit geval is de service zeker aanwezig maar enkel met originele verpakking. Leuk is anders maar niks aan te doen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 25, 2026

Dank voor je reactie. In de winkel heb ik een contract ondertekend waarin het volgende staat: 

Je kan de overeenkomst binnen 14 dagen na levering van het product zonder verdere toelichting annuleren. Dit kan telefonisch of op kpn.com/annuleren. Je krijgt van ons een schriftelijke bevestiging van je annulering. In de bijlage vind je de voorwaarden. Bij het annuleren of beëindigen van je abonnement worden ook je extra diensten behorende bij deze overeenkomst beëindigd. 

In de bijlage staat er geen voorwaarde die de originele verpakking vereist.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 25, 2026

Ik probeer het onderscheid te maken tussen wettelijke rechten en de praktische retourprocedure van de winkel.

Wettelijk hoeft een winkelier een product niet terug nemen, je koopt immers in een fysieke winkel en hebt tijd om te kijken en advies van personeel te krijgen, dus je heb ook geen bedenktijd. Omruilen of teruggeven is een service van de winkel, daar zijn geen wettelijke voorwaarden verbonden maar zijn eigene voorwaarden.

Lees meer hier hoe juristen erover spreken

Kan ik een koop ongedaan maken?

Heeft u iets in een winkel gekocht?

Dan kunt u de koop niet ongedaan maken als u spijt heeft van uw aankoop. Er geldt geen bedenktijd.

Soms mag u het product wel ruilen voor een ander product. Of u krijgt een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een service van de verkoper. Hij is niet verplicht om uw product terug te nemen.

Kijk of u mag ruilen

Op de kassabon of in de winkel staat of u uw aankoop mag ruilen of terugbrengen. En wat de regels zijn. Bijvoorbeeld dat u alleen mag ruilen als de verpakking nog dicht is. Of alleen binnen een bepaalde tijd.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 25, 2026

Dank voor je antwoord. Dit geldt inderdaad voor losse verkoop, maar in mijn geval gaat het om een contractverlenging. Daarnaast heb ik in de mail het contract waarin de bedenktijd wordt aangegeven. Of ze verplicht zijn of niet, het is het contract wat is ondertekend. Wat zijn mogelijke routes?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 25, 2026

Daarnaast heb ik in de mail het contract waarin de bedenktijd wordt aangegeven. Of ze verplicht zijn of niet, het is het contract wat is ondertekend. Wat zijn mogelijke routes?

Dit is een contract voor koop op afstand, lees de woorden 'na levering’. Je kan aanvechten dat KPN onjuiste voorwaarden toestuurde, maar als je op harde tour gaat (rechtszaak), heb je geen kans.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 25, 2026

In de winkel werd me vermeld dat ik dit recht had, dit is het contract wat ik in de winkel heb ondertekend en het contract wat me is opgestuurd. Het lijkt me sterk dat de woorden “na levering” mij onthouden van het herroepingsrecht wat contractueel is verstrekt. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 25, 2026

Hoe je aan de telefoon komt bij verlengen contract maakt niet uit. In dit geval komt je telefoon uit een winkel. Producten nemen ze alleen terug met de originele verpakking. Die moet je dan ook altijd minimaal 14 dagen bewaren na uitpakken.

Toen ik mijn tv kocht werd er ook bij gezegd de doos nog minimaal 2 weken te bewaren. 

In dit geval zul je de telefoon gewoon moeten gaan gebruiken. Of particulier doorverkopen. Zonder verpakking zal en mag een winkel of webshop terugname weigeren. Uit eigen ervaring. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hallo ​@SonerKarayel. Ik kwam je topic tegen en ik snap dat dit een hele vervelende situatie is. Ik heb om eerlijk te zijn ook geen alternatief als moderator van dit platform. Mijn persoonlijke ervaring als ik iets aanschaf in de winkel is dat de originele verpakking verreist is om herverkoop of opsturen naar de fabrikant mogelijk te maken. 

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • May 1, 2026

Goedemorgen ​@SonerKarayel , student rechten hier. 

Uit interesse ben ik hier even ingedoken, zowel online als in het Burgerlijk Wetboek, wat hier boven genoemd wordt klopt. Bij een fysieke koop bepaalt de verkoper wanneer je het product mag retourneren. De consumentenbond zegt hier het volgende over:

Ruilen of retourneren (terugbrengen) is geen recht, maar een extra service van een verkoper. De verkoper bepaalt daarvoor de regels, zoals: 

• Binnen 7 dagen ruilen
  • Annuleringskosten betalen
  • Tegoedbon accepteren

De regels voor ruilen verschillen per verkoper. Vraag daarom vóór je iets koopt of je het product mag ruilen. En zo ja, onder welke voorwaarden.

Je geeft aan dat je een abonnement verlengd hebt (met toestel). Nu kan het zo zijn dat in je bijgevoegde contract het alleen over het abonnement gaat, hier kunnen andere annulerings/herroepings voorwaarden voor gelden dan bij aan fysieke aankoop van een telefoon. 

Lang verhaal kort; voor zo ver ik dit lees staat de KPN winkel volledig in haar recht om je toestel niet zonder originele verpakking retour te nemen. Je had vooraf moeten informeren naar de retourneringsvoorwaarden van een toestel om dit te voorkomen.