Skip to main content

Om een storing te melden, ben ik  5 minuten in de wacht gezet. Via de voice kreeg ik te horen dat een medewerker vrij was en dat ik door verbonden zal worden. Helaas duurde de wachttijd 5 minuten. Het zou wenselijk zijn om deze dienstverlening beter af te stemmen, zodat een klant hierdoor sneller geholpen zal worden. Met de monteur hierover gesproken en het blijkt een algemene klacht te zijn. Dus er is een taak weggelegd om het KCC hierop te verbeteren.

  • Servicenummers - dienst € 5,76
  • 5 Minuten
  • Totaal€ 5,76

Dat is bijzonder want de klantenservice heeft een gratis nummer. Heeft u wel 0800-0402 gebruikt of heeft u op Google gezocht naar het nummer? Als dat zo is dan bent u in de klauwen van een duur belbedrijf terecht gekomen. 


Ik denk (weet eigenlijk wel zeker), als KPN zijn gratis telefoonnummer van de klantenservice (0800-0402 of 1200 via KPN Mobiel) duidelijker en helder op zijn website zet, bijvoorbeeld goed zichtbaar op de homepage, dit soort vervelende situaties te voorkomen zijn.

Het telefoonnummer van de klantenservice is veel te verstopt op de website van KPN, waardoor mensen gaan Googlen naar het telefoonnummer, en dan terecht komen bij doorverbind services waarvoor je moet betalen.

Zover ik weet, dient het gratis telefoonnummer van KPN goed vindbaar te zijn volgens de regels van de ACM, en dat is dus nu niet het geval.
Ondanks dat ik het telefoonnummer uit mijn hoofd ken, geldt dat niet voor alle klanten van KPN.


Ter aanvulling:

Ik heb inmiddels één van de moderators een uitgebreid bericht hierover gestuurd, in de goede hoop dat deze het kenbaar gaat maken bij de afdeling die over de website van KPN gaat.

Het telefoonnummer van de klantenservice van KPN (0800-0402 en 1200 via KPN Mobiel) moet zichtbaarder worden op de website, het liefs ergens op de homepage.
Of anders direct zodra men heeft geklikt op klantenservice bovenaan de website.

KPN moet voorkomen dat klanten gaan Googlen naar het telefoonnummer van KPN, en dan in de val worden gelokt door een doorverbind service met hoge mintuut tarieven.
Daarnaast dient het sowieso goed zichtbaar/vindbaar te zijn voor klanten op de KPN website.


Voorheen was het niet verplicht om een telefoonnummer op je website te vermelden, zolang je maar snel en effectief bereikbaar was via andere moderne communicatiemiddelen, zoals chat of contactformulieren. Maar door de nieuwe wetgeving, die op 28 mei 2022 in werking is getreden, is dit veranderd en ben je nu verplicht om zowel een telefoonnummer als een e-mailadres op je website te vermelden.

De nieuwe wetgeving heeft ook betrekking op andere aspecten van online verkopen, waaronder reviews, prijzen en garanties. Het niet naleven van deze wet kan leiden tot boetes, wat je als website en onlineshop natuurlijk wilt vermijden.


Prachtig allemaal maar waar gaan we de mensen voor de klantenservice vandaan halen @Michel.uit.Arnhem


@Michel.uit.Arnhem Het is niet verplicht om email en telefoonnummer bekend te maken als het volgende voldoet "gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronische postadres;”

Maar als een webshop zijn telefoonnummer of email niet bekend maak, geld de Overeenkomst koop op afstand niet, dus de klanten kan producten/dienst afnemen en hoef niet te betalen. De webshop moet zelfs zien hoe hij tot zijn geld komt


Ik heb inmiddels één van de moderators een uitgebreid bericht hierover gestuurd, in de goede hoop dat deze het kenbaar gaat maken bij de afdeling die over de website van KPN gaat.

Ik ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt @Michel.uit.Arnhem . Ongevraagd berichten sturen naar moderatoren is tegen de huisregels en er wordt door het moderatieteam niet op gerageerd, een zinloze actie dus.

Door de betreffende vraag c.q. opmerking binnen een topic te paatsen is al voldoende om het door het moderatieteam op te pakken.

 


Prachtig allemaal maar waar gaan we de mensen voor de klantenservice vandaan halen @Michel.uit.Arnhem

Hoi @Joep1965 

Dat is een ander probleem uiteraard.
Ik ben het uiteraard met je eens, dat er in veel beroepsgroepen een tekort is aan personeel.
Toch werkt KPN samen met grote call centers verspreid over het land, dus ik verwacht niet gelijk lange wachttijden aan de telefoon.

Daarnaast zullen er nog genoeg klanten blijven, die gewoon kiezen voor het forum van KPN.
Ook kunnen klanten veel zelf regelen, waaronder in Mijn KPN account.

Ik zie voorzie hierin zeker geen problemen.


Ik zie die problemen wel. Mensen zullen sneller de telefoon pakken waardoor de wachtijd langer zal worden. 


@Michel.uit.Arnhem Het is niet verplicht om email en telefoonnummer bekend te maken als het volgende voldoet "gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronische postadres;”

Maar als een webshop zijn telefoonnummer of email niet bekend maak, geld de Overeenkomst koop op afstand niet, dus de klanten kan producten/dienst afnemen en hoef niet te betalen. De webshop moet zelfs zien hoe hij tot zijn geld komt

Hoi @TDN 

Mooi omschreven, en dat meen ik oprecht.
Alleen is het wettelijk gewoon verplicht, klanten moeten op een gemakkelijke manier het telefoonnummer van de klantenservice kunnen vinden.

Bij Odido is het met een simpele klik op Service, en je komt op de pagina waar de telefoonnummers staan van de klantenservice.
Ditzelfde geldt ook bij Vodafone, daar hoef je ook weinig moeite te doen om de telefoonnummers te vinden van hun klantenservice, en zo hoort het dus ook bij KPN te gaan gebeuren.

Dus helaas gaat jouw vlieger niet op!


Ik zie die problemen wel. Mensen zullen sneller de telefoon pakken waardoor de wachtijd langer zal worden. 

Dat begrijp @Joep1965 !

Maar het is wettelijk verplicht, simpeler kan ik het gewoonweg niet maken.
Het is ook aan KPN als bedrijf, omdat dit in goede banen te leiden, niet aan ons als klant.
Wij hoeven daar voor de rest niet van wakker te gaan liggen.

Daarnaast moet je bij veel bedrijven al langer wachten aan de telefoon, voordat je een medewerker aan de telefoon krijgt, menigeen zal daar inmiddels wel rekening mee houden.
Gewoon je smartphone op speaker zetten (doe ik zelf ook), en in de tussentijd doe je wat anders.

 


Ik heb inmiddels één van de moderators een uitgebreid bericht hierover gestuurd, in de goede hoop dat deze het kenbaar gaat maken bij de afdeling die over de website van KPN gaat.

Ik ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt @Michel.uit.Arnhem . Ongevraagd berichten sturen naar moderatoren is tegen de huisregels en er wordt door het moderatieteam niet op gerageerd, een zinloze actie dus.

Door de betreffende vraag c.q. opmerking binnen een topic te paatsen is al voldoende om het door het moderatieteam op te pakken.

 

Hoi @Nomen Nominandum 

Ik heb met de moderators een goede verstandhouding, dus dat zal wel meevallen.
Één van de moderators (noem geen namen) heeft mezelf medegedeeld, mocht ik goede ideeën of suggesties heb voor KPN, dat ik dat per privé bericht kenbaar mag maken.
Dus in mijn geval is het geen zinloze actie geweest.

Want als klant mag je zeker meedenken, en dat ook kenbaar maken.
En als er wat moet veranderen, door bijvoorbeeld de telefoonnummers op een beter plek op de website te zetten, wordt meedenken in de meeste gevallen gewoon gewaardeerd.


Ik heb ook al bijna 6 jaar een meer dan goede verstandhouding met het moderatie team, maar dat houdt niet in dat je boven de wet i.q de huisregels staat @Michel.uit.Arnhem .

Als klant kun je meedenken en in een openbaar topic plaatsen.

Dat een moderator jou een keer toestemming heeft gegeven een privebericht te plaatsen is geen vrijbrief om dat standaard te mogen doen anders overtreedt het moderaten immers haar eigen huisregels. Alleen de zogenaamde superusers hebben wat meer vrijheden om contact te leggen met het moderatie team, maar jij bent een gewoon forumlid zonder privileges.


Maar door de nieuwe wetgeving, die op 28 mei 2022 in werking is getreden, is dit veranderd en ben je nu verplicht om zowel een telefoonnummer als een e-mailadres op je website te vermelden.

Heb je een bronverwijzing?

Er zijn vele organisaties die geen telefoonnummer en/of e-mailadres op hun site hebben staan en ik heb dan ook mijn twijfels bij de stelling dat dit verplicht zou zijn.

Hoe kan je het nu verplicht stellen om het minst efficiënte communicatiemiddel voor klantenservice (email) op je site te "promoten"?


 Hi hi, ik grijp even in. 

Ik ga er vanuit dat van jullie beiden de intenties juist zijn @Nomen Nominandum en @Michel.uit.Arnhem, maar dit topic is er niet de juiste plek voor. 🙂 Denk niet dat de TS baat heeft bij al deze berichten.

Een discussie over vindbaarheid van ons nummer kan in een nieuw topic, maar om één ding al duidelijk te maken:

KPN moet voorkomen dat klanten gaan Googlen naar het telefoonnummer van KPN, en dan in de val worden gelokt door een doorverbind service met hoge mintuut tarieven.
Daarnaast dient het sowieso goed zichtbaar/vindbaar te zijn voor klanten op de KPN website.

Dingen voorkomen op Google ligt helaas niet in onze macht. 😉 Daarnaast is dit al verboden

Volgens mij heeft de TS inmiddels antwoord dus ik sluit het topic.