Skip to main content

Mijn probleem is als ik vanuit Duitsland naar ons gemeentehuis belt tel. nr. 140488  er een dubbele 00 voorkom, dus 00140488 wordt en het facturatie systeem van KPN dit ziet als een nummer vanuit de VS en er telefoonkosten bijlkomen. De gecontacteerde telefoniste begreep het niet en wilde het ook niet crediteren.  Erg verbijsterend.

Ik denk dat je vanuit Duitsland 0031140488 moet bellen. Dus gewoon 0031 (of +31) voor Nederland voorafgaand.


Als je er 00 voor zet, kies je alleen voor het buitenland. Daarna moet je de landcode toevoegen, dus 31 voor Nederland. In jouw geval staat daar een 1 en laat dat nou net de landcode van de VS zijn.

Deze verkorte gemeentenummers zijn niet bereikbaar vanuit het buitenland. Meestal staat er op de website van de gemeente dan ook een ‘gewoon’ nummer om te bellen vanuit het buitenland.


Als je er 00 voorzet, kies je alleen voor het buitenland. Daarna moet je de landcode toevoegen, dus 31 voor Nederland. In jouw geval staat daar een 1 en laat dat nou net de landcode van de VS zijn.

Deze verkorte gemeentenummers zijn niet bereikbaar vanuit het buitenland. Meestal staat er op de website van de gemeente dan ook een ‘gewoon’ nummer om te bellen vanuit het buitenland.

Klopt, gelijk heb je. Effe over het hoofd gezien.


Als je er 00 voor zet, kies je alleen voor het buitenland. Daarna moet je de landcode toevoegen, dus 31 voor Nederland. In jouw geval staat daar een 1 en laat dat nou net de landcode van de VS zijn.

Deze verkorte gemeentenummers zijn niet bereikbaar vanuit het buitenland. Meestal staat er op de website van de gemeente dan ook een ‘gewoon’ nummer om te bellen vanuit het buitenland.


Ik heb even verder gezocht en de betreffende gemeente is ook bereikbaar op 0488 449900
Vanuit het buitenland wordt dat dus  0031 488 449900

bron: Gemeente Neder-Betuwe (nederbetuwe.nl)


Hi @C. Vroegindeweij, ik zie dat Joris en RBxx al uit hebben gelegd dat het bellen naar verkorte nummers niet goed gaat vanuit het buitenland. Ik ben wel even benieuwd: hebben jullie de gemeente wél gewoon aan de lijn gekregen? 


Ja hoor, ik kreeg prima verbinding. Maar het is wel handig om dit te weten. Het nummer staat gewoon in mijn telefoon en als je in het buitenland zit gaat het werk gewoon door. Vroeger toen ik nog in het bedrijf werkzaam was had ik standaard voor ieder nummer +31 staan. Moet ik nu maar weer gaan doen.

Een ieder vriendelijk bedankt voor zijn/haar bijdrage. Ben er blij mee. Gr. Kees.


Best bijzonder dat dit dan toch werkt 😃 Bedankt dat je dit nog even hebt laten weten!