Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel in VVE appartementencomplex

• 9 februari 2025
  • 17 reacties
  • 456 keer bekeken

Bas72
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Veel is er om te doen met verzet van eigenaars in een complex en daarom worden andere niet van glasvezel aanleg voorzien 

als de vve toestemming geeft, kunnen de bewoners als nog in verzet gaan , uiteindelijk gaan ze dit verliezen, bij aanleg van glasvezel komt de telecommunicatie wet naar voren , en wordt de kabel meestal via de meterkast aangelegd en dat meestal ook weer op de gang of andere algemene ruimte 

succes allemaal 

Beste antwoord door Jasper van KPN

Welkom op de community ​@Bas72.Uit je bericht kan ik niet halen of jij juist glasvezel wilt maar dat hierdoor niet mogelijk is, of dat je het juist niet wilt. Wij zijn niet de partij die het glasvezel aanleggen, dus daar kunnen wij inhoudelijk weinig over zeggen. Netwerk gaat over de aanleg, het valt onder hetzelfde moederbedrijf KPN, maar het is een apart bedrijf met een eigen administratie waar wij (van de ACM) niet bij mogen.

Meer over de aanleg van glasvezel kan je in de Kennisbank lezen:

En bij Netwerk zelf: Aanleg van ons glasvezelnetwerk

Bekijk origineel

17 reacties

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16283 reacties
  • Antwoord
  • 12 februari 2025

Welkom op de community ​@Bas72.Uit je bericht kan ik niet halen of jij juist glasvezel wilt maar dat hierdoor niet mogelijk is, of dat je het juist niet wilt. Wij zijn niet de partij die het glasvezel aanleggen, dus daar kunnen wij inhoudelijk weinig over zeggen. Netwerk gaat over de aanleg, het valt onder hetzelfde moederbedrijf KPN, maar het is een apart bedrijf met een eigen administratie waar wij (van de ACM) niet bij mogen.

Meer over de aanleg van glasvezel kan je in de Kennisbank lezen:

En bij Netwerk zelf: Aanleg van ons glasvezelnetwerk

Bas72
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 12 februari 2025

Beste Jasper van KPN, en andere lezers😉

Reeds heb ik glasvezel van KPN ,mijn vriendin heeft hier problemen mee en weet dat KPN netwerk hier over gaat 

en omdat dit probleem met aanleg in appartementen in vve gebouwen problemen kan opleveren door bewoners onder jou woning en dit hier ook besproken wordt heb ik me hier gemeld, dat het niet zomaar kan dat een bewoner bv 11 andere de toegang tot internet onmogelijk maakt, zeker als de VVE toestemming geeft, het wordt een ander verhaal als de bekabeling door privé ruimte zou moeten.

daar de meeste via de meterkast gaat en deze in algemene ruimte bevindt op een gang bv zou het geen problemen zijn om dit af te dwingen tot toegang tot deze ruimte 

vandaar dat ik mijn verhaal hier deel bij KPN forum 

Met vriendelijke groet 

bas 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1223 reacties
  • 13 februari 2025

je zal toch met kpn netwerk moeten bellen

kpn de provider kan je op dit forum niet verder helpen

heb je al contact met kpn netwerk gehad 

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2366 reacties
  • 13 februari 2025
MR_CHIP schreef:

je zal toch met kpn netwerk moeten bellen

kpn de provider kan je op dit forum niet verder helpen

heb je al contact met kpn netwerk gehad 

Ik denk dat ​@Bas72  puur wil mededelen aan andere klanten van KPN dat je in dit soort situaties recht hebt op aanleg en dat anderen het niet kunnen tegenhouden volgens de VVE-toestemming en telecomwet. Dus hij heeft geen hulp nodig, ook niet van KPN Netwerk, zoals ik het begrijp.

Bas72
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 13 februari 2025

Helemaal juist ​@MR_CHIP , gaat inderdaad om het verhaal.

het is gewoon vervelend als mensen onder je wonen en die laten het niet toe ,dan komt van zelf de vraag en nu dan , er is dus hoop 😁

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16283 reacties
  • 13 februari 2025

Dan begrijp ik je bericht nu beter inderdaad ​@Bas72 🙂 Er is hoop inderdaad, maar het kan soms wel even duren. Ik hoop dat jouw vriendin niet te lang hoeft te wachten.

• 3656 reacties
  • 13 februari 2025

Ik denk niet dat KPN juridische procedures aan gaat spannen tegen bewoners doe glasvezel weigeren. Dat levert alleen maar negatieve publiciteit op. Daar zit KPN niet op te wachten.

Zelf een procedure starten tegen je buren is misschien ook niet zo slim. Ik gok dat dan de sfeer in het appartementencomplex dan wel wat grimmiger word. Krassen op je auto. Lekke banden enzo...

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2366 reacties
  • 13 februari 2025
Marlon92 schreef:

Ik denk niet dat KPN juridische procedures aan gaat spannen tegen bewoners doe glasvezel weigeren. Dat levert alleen maar negatieve publiciteit op. Daar zit KPN niet op te wachten.

Zelf een procedure starten tegen je buren is misschien ook niet zo slim. Ik gok dat dan de sfeer in het appartementencomplex dan wel wat grimmiger word. Krassen op je auto. Lekke banden enzo...

Haha dan zijn ze bij mij aan het verkeerde adres. Maar gelukkig woon ik in een gewoon huis, dus heb ik al dit gezeur niet.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1223 reacties
  • 13 februari 2025
Marlon92 schreef:

dan maar via de buitenkant van een gebouw daar hebben ze niks over te zeggen dan toch

Bas72
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 13 februari 2025

@Marlon92 zelf zouden wij daar ook niet veel tam tam over maken, maar er zijn nu meerdere bewoners die dadelijk geen internet meer hebben, je kunt nu de rol omdraaien zou jij bv als enige de glasvezel aanleg willen dwars bomen dan heb je de benadeelden die tegen je, heb  je daar eens over na gedacht 

en of KPN een procedure zou starten geen idee, je hebt als bewoners ook een verantwoordelijkheid om de sfeer goed te houden 

straks gaat ieder van het gas af en komt er all-electric, dan zitten er ook vreemde in je meterkast en dat kan je ook niet tegenhouden dan is het je Netbeheerder 😉

en zoals benoemd wordt door ​@MR_CHIP aan de gevel dat zal wel besproken zijn door KPN en Odido , en de gebouwen eigenaar en daar zal geen toestemming voor gegeven zijn  

het is afwachten dan zou er alleen nog ziggo zijn , hier flat ( appartement )te koop  ,internet ja alleen ziggo 🤣) even een grapje 😉

• 3656 reacties
  • 13 februari 2025
MR_CHIP schreef:

dan maar via de buitenkant van een gebouw daar hebben ze niks over te zeggen dan toch

Dat weet ik niet of ze er niks over te zeggen hebben. Maar dat kan je gewoon doen zonder te vragen. Meestal gaat het dan gewoon goed 😉

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2366 reacties
  • 13 februari 2025

Normaal gesproken zijn buitenmuren eigendom van de VVE in een complex setting.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1223 reacties
  • 13 februari 2025
Bas72 schreef:

@Marlon92 zelf zouden wij daar ook niet veel tam tam over maken, maar er zijn nu meerdere bewoners die dadelijk geen internet meer hebben, je kunt nu de rol omdraaien zou jij bv als enige de glasvezel aanleg willen dwars bomen dan heb je de benadeelden die tegen je, heb  je daar eens over na gedacht 

en of KPN een procedure zou starten geen idee, je hebt als bewoners ook een verantwoordelijkheid om de sfeer goed te houden 

straks gaat ieder van het gas af en komt er all-electric, dan zitten er ook vreemde in je meterkast en dat kan je ook niet tegenhouden dan is het je Netbeheerder 😉

en zoals benoemd wordt door ​@MR_CHIP aan de gevel dat zal wel besproken zijn door KPN en Odido , en de gebouwen eigenaar en daar zal geen toestemming voor gegeven zijn  

het is afwachten dan zou er alleen nog ziggo zijn , hier flat ( appartement )te koop  ,internet ja alleen ziggo 🤣) even een grapje 😉

Ach hier hen ik ook alleen Ziggo met 50 appartementem in dit complex de wijk heeft Delta wij niet omdat woonkracht 10 niet bereid is om de aanleg in het pand te betalen 

• 5956 reacties
  • 13 februari 2025

Altijd die laatste meters die het probleem zijn.

Idee :

De glasvezels tot ergens onderin de flat laten lopen en daar over gaan op de bestaande 2 draad / 1 aderpaar bekabeling.
Ethernet over 2 draden.
Een plaatje ter illustratie :

Het heeft iets weg van een straatkast maar dan anders.

Eerder geopperd in :

( maar, voor elke oplossing is weer een probleem :-/   )

Bas72
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 13 februari 2025

Dag ​@KeesYagi , daar was ik persoonlijk ook aan het denken, haal de kast uit de wijk plaats een deel in elektra algemene ruimte en daar van glasvezel op koper , in de appartementen zijn 2 aderparen dus goed te doen op 1 aderpaar was het ook al niet slecht aangezien de afstand van huis tot wijkcentrale 

in de flat is de afstand aanzienlijk korter minder verlies 

• 3656 reacties
  • 13 februari 2025

Wat Kees voorstelt doet KPN niet. Ze gaan niet knoeien met een kabel die daar eigenlijk niet voor bedoeld is.

Bas72
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 13 februari 2025

@Marlon92 , ik denk dat ​@KeesYagi bedoeld de huidige telefoon kabel deze bestaat minimaal uit 2 aderparen ( A,B,EB, GND ) in oude woningen zelfs meer het huidige KPN , uit de PTT tijd was het mogelijk  voor extra diensten wat we nu digitaal aangeboden krijgen PTT was zijn tijd ver vooruit 

dus zo onrealistisch is het niet wat Kees voorstelt 

Reageer