Skip to main content
Vraag

Vervangen van FTU_GN02 in nieuwe woning voor aansluiten eigen apparatuur

• April 4, 2025
  • 11 reacties
  • 321 keer bekeken

Hi,

Dit bericht gaat over het vervangen van de GN02 door bijvoorbeeld een TK01 om eigen apparatuur aan te sluiten.

De situatie is alsvolgt, in mijn huidige woning heb ik eigen apparatuur direct aangesloten (UDM) en in een nieuwe woning heb ik GoF en FTU_GN02 en een Genexis OCF-1012o_V2.

Reden dat ik hier mijn vragen stel, via de telefoon kom ik er niet aan uit. Om mijn TK01 te verbinden met mijn apparatuur gebruik ik een patch cover. Voor de GN02 bestaat deze niet.

Als ik bel met de klantenservice krijg ik de vraag: werkt het? Zoja, dan gaan we omwille van duurzaamheid niets vervangen. Ik lees diverse verhalen waarin de GN02 wel wordt vervangen, maar waar doe ik dan melding?

Wat is de oplossing?

Werken mer een koppelstukje om de GN02 direct aan te sluiten op glas?

De grondplaat laten vervangen door een nieuw type?Via welke route kan ik deze aanvragen?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

11 reacties

Gamechanic
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • April 4, 2025

NT en FTU type passen gewoon op elkaar, maar wil je een TK-01 NT verbinden met een GN-02 FTU dan heb je een SC-PC/SC-APC kabel met koppelstuk nodig of dus een andere FTU. Levert wel extra demping op, meer kans op vuil en een snoer wat je netjes gelegd en beschermd wilt hebben. Belangrijk is ook dat dezelfde afwerking van de connectoren tegenover elkaar staan.

Voor aanpassingen van je aansluiting voor persoonlijke doeleinden, dan kan je dat regelen via mijnaansluiting.nl.

Als je geen speciale reden hebt voor een eigen NT, dan zou ik gewoon die van KPN gebruiken als dat je situatie is.

• April 5, 2025

Inmiddels via mijnaansluiting.nl een verzoek ingediend. Uitkomst hiervan is dat KPN contact op gaat nemen met mij. Even afwachten.

Bedankt voor je reactie. Koppelstukje is nog een optie

• April 7, 2025

Update
Algemeen nummer verwijst mij door naar KPN Netwerk. KPN Netwerk geeft aan dat zolang je verbinding hebt, we niets voor je kunnen betekenen.

Dit betekent inderdaad het toepassen van koppelstukken om eigen apparatuur aan te sluiten. Vanwege een bedrijf aan huis heb ik deze mogelijkheid nodig. Ik gebruik SFP icm met de Unify Dream Machine.
Wie kan mij eventueel nog helpen met een verdere ingang?

Meest gemakkelijke is de TK-01 vervangen, en de patch cover (die ik nu al gebruik) mee oververhuizen en plaatsen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 7, 2025

Beste ​@GebruikerAlex als je een zakelijke klant bent, zoals ik lees kun je beter even met de zakelijke helpdesk contact opnemen via 0800 0403.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@GebruikerAlex .  Ik werk voor het particuliere gedeelte van KPN.  Wat er bij zakelijk mogelijk is, durf ik niet te zeggen.

Ben jij een zakelijke gebruiker?

• April 7, 2025

Hoi ​@GebruikerAlex .  Ik werk voor het particuliere gedeelte van KPN.  Wat er bij zakelijk mogelijk is, durf ik niet te zeggen.

Ben jij een zakelijke gebruiker?

Hoi ​@GebruikerAlex dit is inderdaad een vrij unieke case. Ik zou normaal ook zeggen KPN Netwerk maar mocht dit zakelijk betreffen dan kan je altijd bellen met 0800-0403 om dit aan hun voor te leggen.

Het is geen zakelijke aansluiting. Betreft dus een particuliere aansluiting en abonnement. 

Ik weet niet zo zeer hoe uniek dit is, het gaat eigenlijk om het updaten van de grondplaat naar de laatste standaard (de TK01). Na een telefoontje met KPN Netwerk werd duidelijk dat zolang glasvezel het doet, het buiten de invloedsferen ligt. Dat standpunt kan ik ook begrijpen.

Het volgende bericht kwam ik tegen. Het lijkt alleen erg lastig te zijn om dit te bewerkstelligen.

https://www.telecompaper.com/nieuws/kpn-biedt-vrije-ont-keuze-vervangt-oude-ftus--1412214

Andere berichten (op oa KPN Community) lees ik dat de één wel geluk heeft en een medewerker een monteur langs laat komen.

Ik waardeer het dat jullie mee willen denken

• April 7, 2025

GN0

Je kan natuurlijk hier wel je eigen router rechtstreeks op aansluiten. Odido en Freedom doen dat ook:

• April 7, 2025

GN0

Je kan natuurlijk hier wel je eigen router rechtstreeks op aansluiten. Odido en Freedom doen dat ook:

Dit is een mooie oplossing waarbij de connector is weggewerkt en de binnenkomende glasvezel beschermd is, maar betekent dat je de printplaat eruit hebt moeten halen? Hoe heb je die verbinding nu gemaakt?

• April 7, 2025

GN0

Dit is een mooie oplossing waarbij de connector is weggewerkt en de binnenkomende glasvezel beschermd is, maar betekent dat je de printplaat eruit hebt moeten halen? Hoe heb je die verbinding nu gemaakt?

Dat plaatje wat ik gepost heb komt van internet. Het is niet mijn eigen kastje. Ik zie met regelmaat zulke plaatjes voorbij komen. Ook hier op dit forum. De monteurs van Odido en Freedom slopen inderdaad de printplaat eruit. 

Jij zal dat waarschijnlijk niet zomaar willen doen bij jouw glasvezelkastje. Want dan is er geen weg meer terug. Kans is aanwezig dat die printplaat beschadigd raakt en daarna niet meer bruikbaar is. Maar misschien kan je voor een klein prijsje zo'n kastje op marktplaats vinden. Daarmee kan je doen wat je wil. Je huidige glasvezelkastje leg je dan netjes aan de kant.

• April 8, 2025

@Marlon92 eigenlijk stel je dus dat je niet eenvoudig eigen apparatuur kunt aansluiten als je dit type grondplaat hebt? 

Ik deel dezelfde conclusie, een werkende ONT aanpassen om het werkend te krijgen is niet de bedoeling. Bedankt voor het meedenken met een ruimere oplossing 😉 Ik had daar nog niet aan gedacht

Mij lijkt de beste weg om te bewandelen alsnog via een monteur een TK01 te laten installeren. Dan is het een gestandaardiseerde oplossing.
Alleen hoe maak ik dit duidelijk bij de klantenservice (3 calls verder heelt weinig effect gehad).

• April 8, 2025

@Marlon92 eigenlijk stel je dus dat je niet eenvoudig eigen apparatuur kunt aansluiten als je dit type grondplaat hebt? 

Nee dat stel ik niet. Beter lezen.