Skip to main content

Ik heb het gigabit abonnement over glas. Ik haal bekabeld (ook getest vanaf mijn router) 1000gbit down, maar mijn uploadsnelheid blijft steken op 400-700mbit. Diverse malen getest vanaf mijn router, pc, laptop, via Speedtest (Ookla), KPN en Ziggo. Resultaat is vrij consistent. Waar kan dit aan liggen?

Dag @VPeet heb je al een andere kabel geprobeerd? Heb je het glasvezelkastje al een keer twee minuten van de stroom gehaald?


Dag @VPeet heb je al een andere kabel geprobeerd? Heb je het glasvezelkastje al een keer twee minuten van de stroom gehaald?

Zeker. Allebei al geprobeerd.


En je hebt met verschillende apparaten getest begrijp ik. Je gebruikt geen draadloze verbindingsets voor de tv bijvoorbeeld?


En je hebt met verschillende apparaten getest begrijp ik. Je gebruikt geen draadloze verbindingsets voor de tv bijvoorbeeld?

Nee. Ik heb twee access points (Asus ZenWifi Pro ET12). Één op de bovenste verdieping en één op de begane grond. Ze zijn met een kabel met elkaar verbonden, en die op de begane grond is rechtstreeks verboden met het glasvezelaansluitpunt. Als ik vanaf die router zelf test en er geen andere apparaten verbonden zijn haal ik dus de genoemde snelheden.


Om er zeker van te zijn dat het probleem in het kpndomein zit zal je moeten meten met een bekabelde pc of laptop direct op het modem van kpn zonder aangesloten randapparatuur.  Heb je dat al geprobeerd?


Ik gebruik het modem van kpn niet, maar dat verklaart het verschil tussen up en down niet. Overigens kan ik binnen het netwerk (dus al het verkeer dat niet via kpn gaat) makkelijk meer dan gbit up halen.


Wellicht dat er een forumlid is die ervaring heeft met de door jou genoemde appartuur. Ik heb dat niet. 


@VPeet Een zoekopdracht met google wijst erop dat meer gebruikers problemen ondervinden met de upload snelheid op de ASUS ZenWiFi Pro ET12 . Probeer eens of de workaround uit dit topic (niet KPN gerelateerd) je verder kan helpen om de oorzaak te achterhalen.


@VPeet Een zoekopdracht met google wijst erop dat meer gebruikers problemen ondervinden met de upload snelheid op de ASUS ZenWiFi Pro ET12 . Probeer eens of de workaround uit dit topic (niet KPN gerelateerd) je verder kan helpen om de oorzaak te achterhalen.

Lijkt een ander probleem te zijn. In het topic worden ook veel grotere verschillen genoemd (900 vs 5 Mbps), workaround desondanks geprobeerd zonder verschil.


@VPeet Maak je nog gebruik van speciale settings of applicaties enabled in de Asus, bv Ai-Protection? 


Hoi @VPeet, welkom op ons forum! Ik zie dat Joep en Radioman je al goed aan het helpen zijn!
Zolang je je eigen modem gebruikt kunnen wij hier vanuit KPN helaas niet echt mee helpen.

Als je de lijn uitgelezen wilt hebben, kun je dan je experiabox eens aansluiten en ons bellen op 0800-0402? Mijn collega's kunnen dan de lijn uitlezen, je kunt daarna je eigen apparatuur weer aansluiten.

We hebben hier ook een paar handige topics over!

 


Ik heb het gigabit abonnement over glas. Ik haal bekabeld (ook getest vanaf mijn router) 1000gbit down, maar mijn uploadsnelheid blijft steken op 400-700mbit. Diverse malen getest vanaf mijn router, pc, laptop, via Speedtest (Ookla), KPN en Ziggo. Resultaat is vrij consistent. Waar kan dit aan liggen?

Hoi VPeet,

Ik heb sinds een week ook twee Asus ET12 devices. Is het jou gelukt ze als router te gebruiken? Bij mij staan ze nu noodgedwongen in AP modus. Zonde omdat ik graag de router functionaliteit ook gebruikt had. Nu hangt er wederom mijn oudere Fritzbox 7950 (Wifi uitgezet).