Skip to main content

Enkele jaren lang heb ik een 500/500 abonnement van KPN gehad waarbij ik bedraad altijd tussen de 500-510 voor zowel download als upload kreeg. Ik was dan ook erg tevreden met mijn Internet verbinding. Recent heb ik mijn abonnement verhoogd naar 1000/1000 en tot mijn verbazing krijg ik voor de download steeds een snelheid tussen de 820 en 850. Voor de upload krijg ik snelheden tussen de 880 en 910. Ik heb al aantal keren met KPN gebeld, maar daar krijg ik het standaard antwoord dat zij een normale verbinding zien. De speedtest draai ik op een laptop die bekabeld (Cat6a kabel) direct op de KPN modem (Experia Box v10A) is aangesloten, alle overige netwerkkabels heb ik dan niet gekoppeld. Ik weet niet meer wat ik nog zou kunnen doen om 1000/1000 uit de KPN modem te krijgen. Wie heeft er nog een advies voor mij?

Dit geeft de speedtest (bekabeld, rechtstreeks op de Experia Box) aan:

 

 


Beste @Sietse Senneker, welkom! Wat gek dit! Heb je een andere laptop om te testen? Is het mogelijk dat deze laptop geen 1 Gbit/s snelheid kan halen?


Dag Marcia,

 

Dank voor je snelle reactie. Ik heb de laptop nog even gecontroleerd, maar deze is zeker geschikt voor 1Gbit/s.

Vanavond heb ik een iMac (die ook geschikt is voor 1000 Mb/s rechtstreek op de Experia aangesloten, alle andere netwerkkabel verwijderd en er is op deze Experia geen Wifi actief. Dit gaf het resultaat uit onderstaande afbeelding:

 

Daarna heb ik de iMac weer in het LAN gehangen en alle andere apparaten ook weer actief gemaakt in het netwerk. Het resultaat hiervan is de volgende afbeelding:

 

Zelf denk ik dat toch mijn Experia V10A of de levering van de 1 Gbit/s de boosdoener moet zijn, anders kan ik bovenstaande resultaten niet verklaren. Graag hoor ik jouw advies.


Ik ga op onderzoek uit: wil je je forumprofiel aanvullen met je adres en klantnummer? Laat hier even weten dat je dat gedaan hebt, dan ga ik voor je aan de slag. 


Het profiel is aangevuld.


Bedankt! Ik zie niet meteen iets geks. Wel krijg ik nog de tip om een andere netwerkkabel te proberen. Heb je nog een andere Cat6a kabel liggen, waar je mee kunt testen?


Maar dan 940mb ga je sowieso niet binnen krijgen. 

 

Wat je zou kunnen proberen is een paar keer een andere server te selecteren.  Nu staat er KPN Amsterdam automatisch gekozen, maar je kunt er zelf ook eentje kiezen. Kan soms erg verschillen in snelheden.


@Marcia_  Dank voor de snelle reactie. Ik heb de testen waarvan je de resultaten ontvangen hebt, uitgevoerd met andere kabels dan de eerdere testen die ik daarvoor heb uitgevoerd.


@DennisA78 Dank voor je reactie. Zou je mij kunnen uitleggen hoe dat zit met het maximaal binnen krijgen van 940MB?

 

Met het selecteren van de andere server ben ik al een avond bezig geweest. Ik heb servers dichtbij mijn woonplaats geselecteerd, server juist heel ver weg, maar het verschil tussen de snelste en de langste was ongeveer 10MB/s.

 

Weet je wellicht of het mogelijk is om ergens een tweede modem tijdelijk te verkrijgen, zodat ik kan uitsluiten dat het zeker niet aan het modem ligt? Of kan ik iedere willekeurig modem hiervoor gebruiken?


Is toch een stukje verlies onderweg. 

 

Netto en bruto snelheid
Hoewel je verbinding 1000 Mbit/s kan ontvangen en versturen, kan het zo zijn dat de snelheid bij een speedtest lager uit komt. Om vanaf de bron naar een computer te komen moet het internet-signaal een lange weg over een soort internetsnelweg afleggen. Via deze internetsnelweg, wordt er door computers onderling gecommuniceerd in pakketjes data die zowel informatie over adressering als daadwerkelijke inhoud bevatten. Tijdens deze weg verliest de internetsnelheid soms nog wat Mbit/s. Van de ‘bruto’ 1000 Mbit/s, houd je daarom vaak ‘netto’ tussen de 930 en de 960 Mbit over
.

 

En omdat het vanuit max 1000mb poorten verstuurd word, is er geen marge over om dat op te vangen. Dit heb je bij 50, 100, 200 en 500 abonnementen wel.


ok duidelijk dit verhaal, ik heb ook 1000 mb internet maar haal download 935 en upload 940, met v 10 modem, ik dacht dat het aan mijn internet kabels lag, niet dus nou ik ben hiermee wel tevreden hoor, wel vind ik dat dit wel eerlijk vermeld moet worden dat je 1000 mb niet gaat halen dat is dan wel zo eerlijk.


ok duidelijk dit verhaal, ik heb ook 1000 mb internet maar haal download 935 en upload 940, met v 10 modem, ik dacht dat het aan mijn internet kabels lag, niet dus nou ik ben hiermee wel tevreden hoor, wel vind ik dat dit wel eerlijk vermeld moet worden dat je 1000 mb niet gaat halen dat is dan wel zo eerlijk.

Hallo @Marianna1 , de snelheid die jij haalt is perfect, het moet zo’n beetje liggen tussen de 900-930Mbit/s.

De verwerking van die data kost ook snelheid, dat is de zogenaamde ‘overhead’.

Verder staat in de voorwaarden precies welke snelheid je minimaal mag verwachten en daar zit jij ruim boven.

Succes.

 


ok duidelijk dit verhaal, ik heb ook 1000 mb internet maar haal download 935 en upload 940, met v 10 modem, ik dacht dat het aan mijn internet kabels lag, niet dus nou ik ben hiermee wel tevreden hoor, wel vind ik dat dit wel eerlijk vermeld moet worden dat je 1000 mb niet gaat halen dat is dan wel zo eerlijk.

Je moet altijd rekening houden met zo'n 8% overhead aan de enveloppen (adressering) benodigde voor het versturen van de data. Die 8% gaat wel over de lijn tussen jouw router en KPN maar niet over de lijn tussen jouw PC en de router. Dat is waarom je eigenlijk nooit snelheden boven zo'n 948Mbps zult meten, er gaat dan immers al 1024Mbps over de lijn naar KPN.