Skip to main content

Wij hebben thuis een contract voor glasvezel 100/100.

Nu werken we de laatste tijd zeer regelmatig thuis en valt me op dat we eigenlijk niet boven de 79 up en 59 download komen. Bekabeld (cat 5E) direct aangesloten op de Experiabox. Verschillende momenten op de dag getest, ook zojuist nog (20:20 uur) niemand anders die op dit moment internet gebruikt. 

Is er een aanpassing die KPN bv aan de software van de experiabox kan doen om de snelheid om hoog te krijgen? Snap best dat het druk is op het internet, maar ik betaal nu eigenlijk het volledige bedrag voor maar 80% van de geleverde capaciteit. 

Vanmorgen is kort mijn verbinding weggevallen.

Nu laat speedtest 89 up en 94 down zien. 

Heeft dit iets met mijn melding in dit forum te maken, restart KPN op afstand de experiabox zonder hierover vantevoren te communiceren?

Is 89 up en 94 down het maximale wat ik kan verwachten bij een 100/100 abo…..


Als je met een 100/100 abo op een 100 Mbps poort in de wijkkast zit, is 94 Mbps wel ongeveer het maximale. Dat heeft te maken met ethernet en internet protocol overhead.

Als je daadwerkelijk 100+ wil, zal je meer moeten betalen in eerste instantie. Dus door b.v. een tijdje 200Mbps of 500Mbps af te nemen.

Als je niet je postcode,huisnumme,klantnummer in je profiel hebt staan, kan KPN niet jouw forumnaam aan je internetverbinding koppelen, dus is er geen sprake van causaal verband. Kan gewoon toevallig een storing zijn. Gisteren was in ieder geval www.kpn.com via cloudflare en google DNS  een tijdje niet te bereiken. Dat zou ook nog een achterliggende oorzaak kunnen zijn, maar is allemaal raden.


Hoi @auau, ik heb nog geen gegevens van je. Ik heb je lijn dus nog niet kunnen bekijken. Zou je jouw Forumprofiel van die gegevens willen voorzien? Dan kan ik jouw lijn eens door gaan meten. Je hebt zelf verder het glasvezelkastje al stroomloos gehad voor 2 minuten en het modem opnieuw opgestart? Heeft dat nog effect?


@tmoesel @Bart_Z  Tsja, dat klinkt wel heel logisch, geen gegevens in het profiel dan kan kpn ook niets. Ik heb de gegevens aangevuld. 

Glasvezelkastje en modem zijn stroomloos geweest en opnieuw opgestart. (eerst glasvezelkastje dan modem opgestart) Nu is de upload 80 en de download 90 (bekabeld rechtstreeks op de box). Als dit met het huidige abo het max is, kan ik volgens de theorie van tmoesel beter downgraden, dan betaal ik minder en heb een snelere verbinding dan waarvoor ik betaal. 

Ik ben heel benieuwd of de lijnmeting van Bart_Z iets meer duidelijkheid gaat geven. 


100 moet je gewoon kunnen halen. 80 zou niet de maximum moeten zijn. 

Bekabeling tussen modem en glasvezelkastje zit ook goed toch? En heb je het modem al eens hersteld met de herstel knop? Maakt dat nog verschil? Zo niet, dan wil ik vanaf onze kant ook wel wat proberen, hoor het graag. 


De oorzaak van het lage snelheid is de netwerkadapter van jou laptop of desktop computer. 

heb je op je laptop of desktop windows 10 draaien? 

Heb je ook de netwerkkabels van jou modem naar jou laptop of desktop computer al nagekeken op breuken? En heb je ook op de KPN website netwerkservice tool uit laten voeren? 

Dan moet jou netwerkadapter softwarematig aangepast worden. 

Want windows 10 gebruikt 80 procent van jou internetverbinding om updates uit te voeren. 

En dat kun je via gpedit.msc van Windows 10 terugbrengen naar 0 procent. 

voor meer tips om je internetsnelheid te verhogen klik op de link hier onder

https://windowsreport.com/fix-slow-lan-speed-pc/ en voor een filmpje waar je netwerkadapter kunt gaan aanpassen klik op de link hieronder. 

https://www.youtube.com/watch?v=ZqZsVND6KGU

Veel succes nog.  En als je gedaan heb voer nog een keer een speedtest uit. Wel via Google Chrome of Microsoft Edge. 

 


Ik ga er van uit dat de snelheid nu goed is aangezien ik geen reactie meer heb gezien. 


Hoi,

Even afwezig geweest.

De snelheid is nu 93/93. 

Op zich een mooie snelheid, wat mij betreft echter geen 100/100

Enkele van de tips van Frans toegepast, lijkt niet echt resultaat te hebben. 

Als er andere opties zijn hoor ik het graag.

 


Meet je dit via de WiFi eigenlijk? Want dan is het mooie snelheid. De WiFi zal de 100 niet helemaal aantikken waarschijnlijk omdat je altijd wat verlies hebt. Maar ook via de kabel is dit goed. Het stukje verlies is de overhead waar TMoesel het al eerder over had. 

 


Hallo Bart, nee, dit is rechtstreeks bekabeld op de experiabox


Ik ben nog even verder op zoek gegaan. Ik zie dat jouw aansluiting op EoF (Ethernet over Fiber) zit, deze gaat tot 100 Mbit/s. en hierbij heb je altijd wat overhead capaciteit waar al over gesproken is. Dan is 94 Mbit/s zo het maximale. Bij GoF (Gigabit over Fiber) kan de lijn tot in ieder geval 500 Mbit/s aan en dan kan je wel de 100 halen. Ik ga mijn collega om te vragen of hij dit om kan zetten voor je. Dan kun je binnenkort wel de 100 halen als het lukt. Je hoort nog weer van mij.


@Bart_Z ik ben zojuist gebeld en er is een monteur ingepland, dank voor je inzet!


Mijn collega heeft zojuist contact met je gehad voor het omzetten naar GoF. Hiervoor komt als het goed is een monteur 17 juni tussen 0800-1000. Ik zeg expres als het goed is, want hij kan nog wel eens uitvallen vanwege corona, maar dan hoor je dat nog van ons. 

 


Is het allemaal gelukt?


@Bart_Z Het is gelukt. Vriendelijke monteur, prima resultaat. Bedankt voor de inzet. 


Super! :)