Skip to main content

Goedenavond,

Ik heb onlangs mijn 200Mbit internet naar 1Gbit laten verhogen aangezien dit niets scheelde in de maand qua kosten.

Echter, nu haal ik beneden op wifi apparaten ruim boven de 500Mbit wat prima is.

maar op mijn PC wat direct verbonden is met een SFTP koper kabel cat 6A haal ik maar 100Mbit.

wat ik al heb gedaan:

  • Drivers geupdate van mijn netwerkkaart
  • instellingen netwerkkaart op 1gb gezet
  • kabel gecontroleerd met een kabeltester

In mijn router instellingen zegt die ook dat het een 100Mbit verbinding is.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

 

Zit er eens switch tussen? Heeft u een andere pc of laptop die u op de kabel kunt proberen? 


Zit er eens switch tussen? Heeft u een andere pc of laptop die u op de kabel kunt proberen? 

Hallo Nick,

 

Nee zit geen switch tussen. dat is het nadeel ,dat heb ik hier dus niet thuis:(


Tja... er zal toch wel iets niet in orde zijn met de kabel. Of de pc ondersteund geen gigabit.

Heeft u misschien wel een andere kabel? 


Tja... er zal toch wel iets niet in orde zijn met de kabel. Of de pc ondersteund geen gigabit.

ÃŒk heb hem getest met een kabeltester.

Settings van de internetadapter staan op 1GB dus zou het moeten ondersteunen...


een kabeltester test alleen maar 9volgens mij) of de pinnetjes goed doorverbonden zijn, niet of er 1 Gbps doorheen kan. En dat is dan de kabeltester van een paar euro bij de hornbach


een kabeltester test alleen maar 9volgens mij) of de pinnetjes goed doorverbonden zijn, niet of er 1 Gbps doorheen kan. En dat is dan de kabeltester van een paar euro bij de hornbach

Klopt, maar als de kabel goed verbonden is(dus alle 8 pinnetjes zijn goed verbonden), zou die 1GB moeten halen..


helaas, dat is een onjuiste conclusie. de cat waarde geeft aan welke snelheid gerandeerd is, met als voorwaarde dat de pennetjes goed verbonden zijn


Oké, en wat is dan de oplossing denkt u?


Wat is de lengte van de kabel? 
Ik vraag dit, omdat er wel aanwijzingen dat het signaal van sommige experiaboxen laag lijkt te zijn waardoor er maar 100MBps overblijft. Dat kun je natuurlijk snel checken met een korte kabel, of door het signaal even proberen te versterken met een goede switch ertussen, aan de router kant dan.

tweede punt: sommige ethernetpoorten geven ook lichtjes om aan te geven of ze 100 of 1000mbps verbonden zijn. Hoe staat die?


De lengte van de kabel is 20 meter..

ik heb de nieuwste v12 box van KPN. 
daar brand bij de internet poort waar de pc aan zit 1 groen lampje. Bij de tv brand aan groen en oranje lamp. Die zijn 100mb denk ik?


Proef op de som zou zijn om er een netgear switch (neem een E type) tussen te zetten aan de modem kant. 
evt zou je eerst ter diagnose de pc aan een korte kabel kunnen aansluiten op de modem. Om in elk geval de pc uit te sluiten als oorzaak. 
 


Pc is uitgesloten, heb een andere eraan gelegd heb de kabel opnieuw gemonteerd en nu heeft die 1gb aan. Haalt op speedmeter 880mb. Nog even verder zoeken of ik die laatste 120 ook kan halen.


De lengte van de kabel is 20 meter..

ik heb de nieuwste v12 box van KPN. 
daar brand bij de internet poort waar de pc aan zit 1 groen lampje. Bij de tv brand aan groen en oranje lamp. Die zijn 100mb denk ik?

Hallo @Thomas1750 de LAN-poort op de tv-decoder en bij de meeste tv-toestellen is 100Mbit.


Hallo Jan,

 

ja klopt dat is ook geen probleem is snel zat.

morgenavond maar even zoeken of ik de laatste 120mb er nog uitgeperst krijg! Voor nu is het prima..


Pc is uitgesloten, heb een andere eraan gelegd heb de kabel opnieuw gemonteerd en nu heeft die 1gb aan. Haalt op speedmeter 880mb. Nog even verder zoeken of ik die laatste 120 ook kan halen.

Hallo @Thomas1750 de meest betrouwbare test momenteel is de Ookla app uit de MS Store installeren op een Winfows10/11 machine.

In de praktijk zul je plusminus 930/930Mbit/s halen.

Zie mijn screendump van een snelheidstest zojuist gedaan:

speedtest bekabeld via Chromebook

 

1.000 zul je nooit halen i.v.m. verlies beheer verbinding vanuit centrale (kast) naar jou toe.

En als je een XGS-PON verbinding hebt, zie onderstaande afbeelding, deel je je snelheid ook nog eens met overige buurtbewoners die op jouw wijkkast aangesloten zijn:

De Glasvezelmannetjes | KPN Community


Ooo super!

thnx voor de tip ga eens kijken ik houd het op de hoogte hier


Pc is uitgesloten, heb een andere eraan gelegd heb de kabel opnieuw gemonteerd en nu heeft die 1gb aan. Haalt op speedmeter 880mb. Nog even verder zoeken of ik die laatste 120 ook kan halen.

Hallo @Thomas1750 de meest betrouwbare test momenteel is de Ookla app uit de MS Store installeren op een Winfows10/11 machine.

In de praktijk zul je plusminus 930/930Mbit/s halen.

Zie mijn screendump van een snelheidstest zojuist gedaan:

speedtest bekabeld via Chromebook

 

1.000 zul je nooit halen i.v.m. verlies beheer verbinding vanuit centrale (kast) naar jou toe.

En als je een XGS-PON verbinding hebt, zie onderstaande afbeelding, deel je je snelheid ook nog eens met overige buurtbewoners die op jouw wijkkast aangesloten zijn:

De Glasvezelmannetjes | KPN Community

Ik haal inderdaad via de browser 930 Mbit. wat prima is.

ik heb dit kastje:

 


En als je een XGS-PON verbinding hebt, zie onderstaande afbeelding, deel je je snelheid ook nog eens met overige buurtbewoners die op jouw wijkkast aangesloten zijn:

Ik breek even in. Ook bij een P2P-netwerk deel je de verbinding met anderen uit de wijkcentrale. Er is een bepaalde uplink vastgesteld en daar moeten alle aangesloten klanten het mee doen, van 10Gbit tot 20Gbit op een P2P-ISAM en ik dacht 40Gbit of 80Gbit op een PON-OLT en uiteindelijk zijn beiden weer afhankelijk van de uplink van de core-switch waar ze op aangesloten zitten.

Er wordt graag gesproken dat je met P2P de garantie hebt op volle snelheid en met PON niet omdat PON gedeeld is maar in the end zijn alle netwerken van ISP's gedeelde netwerken, de manier waarop je het deelt is alleen telkens anders: P2P actief gesplitst, PON passief gesplitst.