Skip to main content
Vraag

€1200 kosten voor glasvezelaansluiting nieuwbouwhuis na eerdere aanvraag, klopt dit?

• June 10, 2026
  • 8 reacties
  • 154 keer bekeken

Op het moment dat digitale stad voor KPN glasvezel aan het aanleggen was, was ik mijn oude huis aan het slopen. Ik heb dit uitgelegd aan digital stad (KPN) en aangegeven dat mijn nieuwe huis 10 meter verderop kwam en of ze dan daar vast een rol neer konden leggen. In heel gebrekkig nederlands kreeg ik te horen dat dat niet de opdracht was en dat ze dat niet gingen doen. Nu is mijn huis klaar en wil ik de glasvezel (of mijn part de oude koper aansluiting) in mijn nieuwe huis naar binnen hebben. Hier rekent digital stad (KPN) nu 1200 euro voor, terwijl Ziggo het gratis binnen legt. Dat ik een vergoeding moet betalen snap ik, maar als vaste KPN klant 1200 euro betalen voor iets wat ik vooraf heb aangegeven vind ik bijzonder asociaal.

8 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 10, 2026

KPN is gast gebruiker op Digitale Stad. Digitale Stad rekent inderdaad kosten aan aangesloten klanten. Maandelijks bedrag of in één keer afkopen. Dit staat buiten KPN.

Over de vastrecht vergoeding van Digitale Stad

Als je daar het joint venture netwerk Glaspoort (van KPN Netwerk en ABP) had gehad was het kosteloos geweest. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 10, 2026

Digitale Stad legt vaak glasvezel in buitengebied, waar andere providers geen winst zien. Vandaar berekent DS aanlegkosten en gebruikskosten voor zijn glasvezel.

• Auteur
  • Topper
  • June 10, 2026

Ik begrijp wel hoe het werkt maar ik heb een abonnement bij KPN dus dat is mijn aanspreekpunt. Als ik iets bij Booking.com boek dan meld ik ook mijn klachten bij booking.com. En die proberen je dan ook te helpen, dat doet KPN niet en verschuilen zich achter digitale stad. Ze zouden ook kunnen bemiddelen of kunnen helpen een oplossing te zoeken. Een beetje hulp of coulance zou niet gek zijn na 35 jaar klant. Als ik een week te laat betaal is er wel actie.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Ik ben geen fan van AI maar je gaat een AI antwoord van me krijgen, in het kort; KPN en KPNNetwerk, of Digitale stad in jouw situatie communiceren niet over klanten.

De term "Chinese muur" bedoelen mensen binnen KPN meestal de strikte organisatorische en administratieve scheiding tussen de netwerkbeheerder en de provider.

In de praktijk betekent dat:

KPN Netwerk (voorheen KPN NetwerkNL) bouwt en beheert de infrastructuur.

KPN Provider verkoopt abonnementen aan consumenten en bedrijven.

Het netwerk is een open netwerk, waarop ook tientallen andere providers diensten mogen leveren. 

De "Chinese muur" is bedoeld om te voorkomen dat KPN Provider een voorkeursbehandeling krijgt ten opzichte van bijvoorbeeld Odido, Youfone of andere aanbieders die hetzelfde netwerk gebruiken.

Concreet betekent dit bijvoorbeeld:

Een medewerker van KPN Provider kan vaak niet zomaar in alle systemen van KPN Netwerk kijken.

KPN Netwerk mag niet zomaar klantinformatie of orderinformatie delen die andere providers niet ook zouden krijgen.

Storingen, opleveringen en aansluitingen lopen via gestandaardiseerde processen en interfaces die voor alle providers gelijk zijn. 

Daardoor krijg je soms situaties die voor klanten en monteurs onlogisch lijken:

"Maar het is toch allebei KPN?"

Juridisch en operationeel moet men vaak doen alsof het twee verschillende bedrijven zijn. De provider moet in veel gevallen dezelfde route volgen als iedere andere provider op het netwerk. Dat voorkomt concurrentievervalsing en is een gevolg van de open-netwerkstructuur. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 10, 2026

KPN de provider kan niets voor je betekenen in die extra kosten van Digitale Stad. En Digitale Stad ook niet. Staat in hun voorwaarden. Wil je daar niet mee akkoord gaan dan geen provider nemen die via D.S. levert. Ziggo bijvoorbeeld 😉. 

• Auteur
  • Topper
  • June 10, 2026

Ik heb ook besloten naar ziggo te gaan. Ook niet optimaal maar ongeveer dezelfde abonnement prijs en ik hou 1200 euro in mijn zak. Ik snap alle (AI) antwoorden maar wel een slechte zaak. Waarschijnlijk is KPN achter de schermen al voor X% eigenaar. 😢 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hi ​@Janneman70,

Wat ontzettend jammer dat je niet direct tijdens de aanleg aangesloten kon worden waardoor je nu tegen zoveel gedoe aanloopt 🙁

Digitale stad is geen onderdeel van KPN, we zijn niet deels de eigenaar en staan zodoende ook helemaal los van de kosten die ze rekenen voor het aanleggen en gebruiken van hun netwerk. Ik snap wel dat je gezien deze kosten, toch liever voor Ziggo kiest, ook al heeft dat niet direct je voorkeur.

Ik hoop dat Ziggo snel kan leveren in je nieuwe woning, en wens je daar ondanks deze nare situatie voor woonplezier!

Is de koper aansluiting eigenlijk wel van KPN? Dan kan die verhuist worden.